disaster.radio

Radio, kameror, larm och liknande.
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

disaster.radio

Inlägg av Jakob »

Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: disaster.radio

Inlägg av entropi »

Det låter mycket spännande!
Jag har några ESP32 / ESP8266 -enheter, behöver bara lite sån lora-hårdvara mm. Det är tydligen tänkt att användas med scuttlebutt som jag pratat om ang Manyverse!

"
disaster.radio is a collaborative project between Sudo Mesh and Secure Scuttlebutt, with additional support from the Internet Society and Institute For the Future
"

Svårt med tid för sånt här inför jul, men jag är intresserad.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: disaster.radio

Inlägg av bastard »

fortfarande för kort räckvidd för att jag ska gilla det

med 0.1w ochrunt 900Mhz så kommer man bara en mil eller så med vettigt täckning även med mycket bra placerade stationer
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
404
Inlägg: 27
Blev medlem: 08 jun 2019 19:01

Re: disaster.radio

Inlägg av 404 »

https://www.aliexpress.com/item/4000396836096.html

finns att köpa på aliexpress för ca 19 dollar + frakt 433/868/915Mhz

effekten är för låg för att fungera på landsbygden, kanske passar folk i någon större by eller stad.

det har kommit olika projekt genom åren med liknande ide om att vara nödkommunikation men alla har för dålig effekt för att fungera bra i verkligheten.
finns det någon lag som begränsar eller beror det på att lågeffekt moduler är så billiga?

jag gillar iden men väntar till det kommer något som når länger än jaktradion.
dom kanske skulle satsa på 27Mhz
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: disaster.radio

Inlägg av bastard »

lag i vanliga fall, och att det inte funkar bra med högre effekter ihop med soplaneler och batterier

sådanna moduler så behöver man ha många, med bra placering


sedan kommer problemet med att folk som inget kan förväntar sig samma som dom har nu i mobilen, det är ju bara en liten mobil som gör allt :roll: :smack:

man skulle behäva ha låg frekvens hög effekt o.s.v
så amatörradio är det som ligger närmast till
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: disaster.radio

Inlägg av Jakob »

Ett dussin enheter sammankopplade kan ge nån sorts socialt media och räckvidden är en by ungefär.
Som slutanvändare fungerar vanliga smarttelefoner med wifi.
Ingen dålig idé om man frågar mej. Ingen ersättare för internet och sköter inte hela behövet för kommunikation, men de här är billiga och kräver inte tillstånd (för 443/868MHz).
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: disaster.radio

Inlägg av Jakob »

404 skrev: 15 dec 2019 05:26 https://www.aliexpress.com/item/4000396836096.html
finns att köpa på aliexpress för ca 19 dollar + frakt 433/868/915Mhz
Jag tog hem en sån (LILYGO® TTGO Disaster-Radio LoRa32 V2.1 1.6) och tryckte in senaste förkompilerade firmware med esptool.py från en linuxburk.

Kod: Markera allt

Detecting chip type... ESP32
Chip is ESP32-PICO-D4 (revision 1)
Features: WiFi, BT, Dual Core, 240MHz, Embedded Flash, VRef calibration in efuse, Coding Scheme None
Crystal is 40MHz
Den dyker upp som en okrypterad basstation med ssid disaster.radio [hw:mac], alltså med mac-address i ssid:t.
Dhcp fungerar och går man in på ip 192.168.4.1 så får man upp chatten. Det går också att ta ner filer direkt från microSD-kortet, allt utom index.html verkar fungera. Den inbyggda displayen förblir mörk.
Debug-information fås på USB-portens virtuella serieport med inställningarna 115200,n,8,1.
Enda appen som följer med är en chat-funktion i webläsaren, och den verkar inte fungera mellan två klienter som använder samma basstation.. https://github.com/sudomesh/disaster-radio/issues/18
Mjukvaran är under aktiv utveckling på github, men överlag finns det mycket att önska ännu. Halvfärdigt med andra ord.
Jag väntar med att beställa nästa enhet tills de planerade apparna fungerar.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: disaster.radio

Inlägg av entropi »

Tack för info!
Då avvaktar jag nog.

Det börjar ju röra på sig lite med lorawan-mottagare i pico-satelliter, då kanske det är ett alternativ att kommunicera mot en satellit istället.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: disaster.radio

Inlägg av Jakob »

Utecklingen av disaster.radio verkar ha stannat av helt. Mjukaran finns fortfarande att ladda ner.

Slänger ett öga på meshtastic istället. Det har en del liknande funktionalitet, men bluetooth till bara en telefon åt gången istället för wifi.
GPS används, om stickan saknar gps så används telefonens. Android-app ska användas istället för web-i/f. IOS app är på gång säger de (vilket år?).
Trafiken ska vara krypterad och skyddad med lösenord om jag förstått det rätt.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: disaster.radio

Inlägg av entropi »

Flashar du bara en ny image på samma hårdvara, eller behövde du någonting annat?

Rent allmänt borde man väl kunna komma lite längre om man kunde lyfta ESPn med en drönare och kommunicerar trådlöst via mobilen, eller är inte räckvidden till horisonten obehindrat?
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"