Kortvågsradio - min utrustningstråd

Radio, kameror, larm och liknande.
lupl

Re: Kortvågsradio - min utrustningstråd

Inlägg av lupl »

xsive skrev: 02 feb 2020 10:46 Mobilt skall det bli. Vill hålla nere volymen om man skall kunna stuva in det i fordon när samtidigt massa annat skall få plats.
Målet är att få in allt jag behöver i en Jula skyddsväska så det klarar fukt och tål skumpa omkring

Radion få inte plats stående på sidan så blir liggande.
Tänker mig ett övre lager med Radio, tuner och en extra Wouxun KG-UV8D VHF/UHF handradio jag har liggande.
Inneryta i väskan är ca 425x285mm
Icom radion bygger 70mm i höjd.
I botten av det lagret en plastskiva och skumlager limmat på den som håller radio och det andra på toppen skyddat och på plats
Under denna blir det ett tvåfacksutrymme med batteripack och lite annat på ena sidan och ett fack på den andra för Koax,
trådantenn och övriga kablar på den andra som då blir ca 285x285x70mm. Jag hoppas i vart fall det skall finnas plats att packa det så.


5e3698b20ffbd859005432.jpg
Riktigt nice!
Strix
Inlägg: 100
Blev medlem: 08 maj 2019 07:39

Re: Kortvågsradio - min utrustningstråd

Inlägg av Strix »

Precis så!

Snyggt arbete.
xsive skrev: 10 feb 2020 17:30
Strix skrev: 02 feb 2020 10:50 Kanske några watt solpanel?
Fick hem solpanelen idag.
Grymt nöjd med passning i locket till radioväskan. :mrgreen:
Typ 2mm glipa runt om så är så maxad så mycket det går.


5e4184732af0b227544041.jpg
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Kortvågsradio - min utrustningstråd

Inlägg av xsive »

xsive skrev: 08 feb 2020 11:19 Beställt 4st LiFePO4 3,2V 10Ah celler som batteripaket för radion i fältbruk. Rundceller 38120 (diameter 38mm längd 120mm)
https://www.aliexpress.com/item/33048942532.html?
Får väl hoppas det inte är allt för mycket "kinesiska" amperetimmar…. :smack:
Skall klara djupa urladdningar utan skada och minst 4000 cykler.
Ingen som har erfarenhet av dessa? Finns även 15Ah och 20Ah celler i större fysisk storlek.

BMS batteribalanseringssystem som klarar 30A kontinuerligt
https://www.ebay.de/itm/Waterproof-BMS- ... 591275223?

Litet MPPT kort för reglerad laddning från 18V solcellen
https://www.ebay.com/itm/CN3722-MPPT-So ... 274887816?

Allt från Kina så får väl se när och om det kommer fram
Alla prylarna har faktiskt lyckats krångla sig igenom transporten till Sverige från Kina. :)
Batteribalanseringssystem och MPPT kort har kommit hem. LiFePO4 batterierna ligger på postterminalen på Arlanda för ev förtullning... :(
Det som kom hem desinficerades med sprit som extra säkerhet även om det legat i transport så länge att virus knappast kunnat överleva
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Kortvågsradio - min utrustningstråd

Inlägg av Vattendrag »

Får väl nekroa upp en gammal tråd.

Jag saknar idag en HF-station som kan förflyttas utan gaffeltruck. De jag har idag är antingen helrör eller rör i driv och slutsteg och därmed inte särskilt portabla. Därför har jag börjat leta efter något mer lättviktigt. Efter lång inaktivitet har jag inte koll på marknaden helt och hållet men sett en del i alla fall. Nyss fanns en IC-7300 på annons men den var borta innan jag hann hämta telefonen. Förslag? Öppen för alla idéer. Gärna med keyer då jag helst kör med dubbelpaddel i stället för nyckel.

Apropå antenner så kan jag rekommendera G5RV eller liknande. Fungerar på 80-10m förutom 30m. Jag körde med 450 ohm fönsterkabel hela vägen till tunern till skillnad mot det normala med G5RV men trådarna hade samma längd. Kallas egentligen dubbel-Zepp om man gör som jag. Roligaste kontakten var gråzonare med en australiensare på 40m CW, båda med 100W och han med en vertikal. Min antenn hängde bara 6m upp.

Apropå baluner, sådana som är obalanserade på båda sidor kallar man numera unun. För en ändmatad halvvåg kam man linda en 1:49 eller 1:64 unun. Finns klipp på youtube hur man gör.
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Kortvågsradio - min utrustningstråd

Inlägg av Vattendrag »

Tack för alla länkar. G90 och FT-818 (eller FT-817 snarare) har jag lite koll på. Får kolla upp de andra men det känns lite bråttom då Limmared har FT-818 i lager. Sist jag kollade stod det leverans okänd.
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Kortvågsradio - min utrustningstråd

Inlägg av deadrabbit »

Skulle vilja se bilderna från sida 2 igen. @xsive
3-3-3 Radio Plan
Sterb
Inlägg: 227
Blev medlem: 28 apr 2019 18:52

Re: Kortvågsradio - min utrustningstråd

Inlägg av Sterb »

Jag har själv kommit igång med MC4 kontakter nu.
Var smidigare än jag trodde att både montera kontakter och koppla i/ur paneler med MC4 kontakter.
Sitter på två större paneler köpta från 24volt.eu som nu kan användas semi-mobilt/släpbart.
Perfekt för fieldday med QRO och mys-prylar som går på el (min belysning äter 3 ampere).
MC4 är väderskyddade/fuktsäkra så bra till kopplingar utomhus där regn kommer åt.
Älskar dock powerpole för alla inomhus kopplingar! :D
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Kortvågsradio - min utrustningstråd

Inlägg av Vattendrag »

Det fick ändå bli en IC-7300 till hemmastationen men inte större än att den enkelt kan bäras med. Denna burk håller nog resten av mitt liv.

Min lilla plätt på dryga 700 kvadrat rymmer inte så mycket antenn men det blir en utmaning.

För portabel drift ser jag mig fortfarande omkring efter något kul och litet.

I övrigt finns det mesta inklusive nycklar som en Swedish Key samt en Kent dubbelpaddel. En dator finns för digitala moder. Finns även ett par tuners med äkta balanserad utgång för stegar. För antennmätning har jag en MFJ-259 och den funkar även bra för att stämma av en tuner. 7300 täcker upp till 70MHz och för 144MHz har jag en gammal TR-9130 allmode. Sedan har jag de båda baofengerna jag nämnt tidigare.
Sterb
Inlägg: 227
Blev medlem: 28 apr 2019 18:52

Re: Kortvågsradio - min utrustningstråd

Inlägg av Sterb »

Det var fina saker :up:
Då hoppas vi på att du kommer on-air så snart som möjligt.
73
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"