Kortvågsradio - min utrustningstråd

Radio, kameror, larm och liknande.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Kortvågsradio - min utrustningstråd

Inlägg av xsive »

Börjat bygga upp en skaplig basutrustning för kommunikation på kortvågsbanden (amatörradiobanden)

Hemma än så länge är en radio (Måste ju starta någonstans...)
ICOM IC-706 MkII. Klarar kortvågsbanden, 50Mhz och 144Mhz.
För mig var en viktig egenskap att även kunna kommunicera med Baofeng handradio (UV-5R eller motsvarande) och dom klarar ju 144Mhz
https://www.universal-radio.com/catalog ... 6mkii.html
Inhandlad begagnad på ebay

Radioutrustning är tänkt få plats i Julas skyddsväska som reades ut för några veckor sen.
Har mellanmodellen på 460x176x360mm (Hmm får väl se om det går)
Har iof 2st så kanske blir uppdelat vid behov.
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... ka-001594/

En Autotuner är beställd men inte fått hem ännu
Blev en kinakopia på en LDG tuner som fått ok kritik från användare.
Funktionsmässigt skall det vara fullt kompatibel med ICOM och kan styras från radion.
Den har även anslutning för long wire. Hmm behöver jag inte en Balun för det?
http://www.mat-tuner.com/en/mAT-180H.php
Inhandlad ny på ebay

För drift hemma har jag en switchad power supply på 25A och skall räcka för att komma igång i vart fall
https://www.k-po.com/K-PO--MAAS-SPS-250-II.2.html

Det som är tänkt skall kunna plockas med i grab-väska:
Radio med mikrofon
Antenntuner med styrkabel och jumper cable
RG59 koax längd 10-15m för koppling tuner till Balun
Balun och Long wire antenna
Batteri för drift ute i terrängen
Lite andra småpryttlar som jag nog inte vet om ännu

Batteripaket är något jag funderar på och letar efter :hm: :hm: :hm: :hm:
Några bra tips :?: Förseglad blycell? Litium-Ion, LiFePO?
Något annat jag inte tänkt på ännu?
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10336
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Kortvågsradio - min utrustningstråd

Inlägg av bastard »

rg 58 , eller bättre sort
rg 59 är 75 ohm, det är oftast bara radio och tvsystem som är 75 ohm

avstörning, switchande moduler och kortvågsradio brukar var a illa
ganska jobbigt, ofta rf tät aluminiumlåda, avstärningkonding in och ut, och sedan ordentliga filer invändigt


batteri, fundera på vilka val av batterisystem du redan har, och vad du vill ha

löst bilbatteri är ok och kan annvändas till mycket annat
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Kortvågsradio - min utrustningstråd

Inlägg av xsive »

bastard skrev: 30 jan 2020 19:09 rg 58 , eller bättre sort
rg 59 är 75 ohm, det är oftast bara radio och tvsystem som är 75 ohm
Skulle skrivit RG58. Var bara dålig koordinering av mina klumpiga fingrar :smack:
https://butik.limmared.nu/sv/rg-kabel-r ... abel-.html
Har visserligen en trumma med RG213 hemma men lite onödigt skrymmande för fältbruk med ca 10mm diameter mot ca 5mm för RG58
https://butik.limmared.nu/sv/rg-kabel-r ... kabel.html
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Kortvågsradio - min utrustningstråd

Inlägg av xsive »

Första steget med radion blev att ta bort lock och botten och få bort gammalt damm osv
Den har några år på nacken och samlat på sig en del med tiden. :?

Samtidigt ville jag undersöka hur man går till väga för att göra mod för att öppna sändning utanför amatörradiobanden.
Finns lite olika generationer på kretskorten och modifieringen är olika för dom.
Hittade bra anvisningar på nätet men behövde öppna för att komma fram till viken metod som det blir.
Oavsett generation så går det ut på att två pyyyyttesmå millimeterstora ytmonterade dioder skall lödas bort.

Nu visade det sig att mod redan var gjort på radion så ett mindre pilljobb att fixa :D
Skall vara öppen för sändning på Privatradio 27Mhz frekvenserna och jaktradiokanalerna på 31Mhz och 155Mhz (Inte testat sända ännu)
Provkört bara på mottagning ännu och allt verkar fungera ok. Återstår att lära sig alla inställningar / menyer / submenyer :shock:
Bild på mod som redan var fixad (en av två som var ordnade)

5e35ba91490bf084499948.jpg
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Kortvågsradio - min utrustningstråd

Inlägg av Jakob »

Jorda radiostationen och skydda den från åska. http://www.hvi.uu.se/Lightning/skydd_av_radiostn.html
Skaffa en telegrafnyckel även om du inte tänker använda den. En radiostation är inte komplett utan, och om nån behöver låna din station och telegrafnyckel saknas kommer besvikelsen att vara stor.
Antenner att börja med för kortvåg.. nån skulle föreslå dipol, men en sån fungerar bra på endast ett band. Skaffa en OCF dipol, Windom eller G5RV, de fungerar på flera band med tunern. Senare kan du bygga en liggande helvågs loopantenn om det finn utrymme - den är mindre känslig för lokala störningar än andra antenner.
För permanent installation - välj en hållbar antennkabel tex. RG213 och dra in den via marken.
Undvik radiostrålning vid din utrustning. Det är inte bara störande, skadligt för utrustningen - det är också ohälsosamt. Common mode choke på matarledningen i form av ugly balun och ferriter. Jorda stationen. Filtrera gärna även strömmatningen till din utrustning, det hindrar dina sändningar att åka ut på elnätet och sänker även störnivån vid mottagning.

Icom 706mk2 väger 2,5kg i sej själv, så den är aningen tung för BOB då batterier, antenn och tuner också ska med. Perfekt för mobilt bruk och field day, men aningen klumpig att campa med. Ta en titt hos http://oh8stn.org/ där finns en massa tips för offgrid.

Annat du kanske vill ha senare är:
SWR-mätare
Transientskydd, en per antenn, tex. Diamond SP-1000
Antennomkopplare
Ljudkorts/CAT interface, tex. Tigertronics Signalink
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Kortvågsradio - min utrustningstråd

Inlägg av xsive »

Jakob skrev: 02 feb 2020 08:23 Jorda radiostationen och skydda den från åska. http://www.hvi.uu.se/Lightning/skydd_av_radiostn.html
Skaffa en telegrafnyckel även om du inte tänker använda den. En radiostation är inte komplett utan, och om nån behöver låna din station och telegrafnyckel saknas kommer besvikelsen att vara stor.
Antenner att börja med för kortvåg.. nån skulle föreslå dipol, men en sån fungerar bra på endast ett band. Skaffa en OCF dipol, Windom eller G5RV, de fungerar på flera band med tunern. Senare kan du bygga en liggande helvågs loopantenn om det finn utrymme - den är mindre känslig för lokala störningar än andra antenner.
För permanent installation - välj en hållbar antennkabel tex. RG213 och dra in den via marken.
Undvik radiostrålning vid din utrustning. Det är inte bara störande, skadligt för utrustningen - det är också ohälsosamt. Common mode choke på matarledningen i form av ugly balun och ferriter. Jorda stationen. Filtrera gärna även strömmatningen till din utrustning, det hindrar dina sändningar att åka ut på elnätet och sänker även störnivån vid mottagning.

Icom 706mk2 väger 2,5kg i sej själv, så den är aningen tung för BOB då batterier, antenn och tuner också ska med. Perfekt för mobilt bruk och field day, men aningen klumpig att campa med. Ta en titt hos http://oh8stn.org/ där finns en massa tips för offgrid.

Annat du kanske vill ha senare är:
SWR-mätare
Transientskydd, en per antenn, tex. Diamond SP-1000
Antennomkopplare
Ljudkorts/CAT interface, tex. Tigertronics Signalink
Ahhhhhhhh :shock: Dra inte ner mig i radioträsket nu.
Budgeten för detta projekt är begränsad :oops:

Hemma blir det EN antenn för HF och en för VHF. För HF antingen en OCF Dipol (Off Center Fed?) eller en G5RV (är väl en liksidig dipol?)
Liggande helvågs loop är jag osäker om jag kan / vill ha om det inte är verkligen bättre

Radioutrustningen byggs huvudsakligen upp för mobilt bruk där man enkelt skall kunna packa allt i en väska och ta med i bil.
För stort och tungt för BOB. Bara handradio där.

Ferriter har jag beställt ett knippe. Både kläm och ringkärnor
SWR mätare: Njae behövs det med fast antenn hemma och färdig längd för mobilt bruk
Transientskydd: Hade jag inte tänkt på
Antennomkopplare: Njae Två antennuttag i radion. En för HF och en för VHF
CAT interface till datorn: Japp är med på planeringslistan.
Ugly Balun hade jag aldrig sett men enkelt fixa.
Jord har jag ganska bra hemma med nedgrävd lina / jordspjut
Telegrafnyckel: Hmm kanske men sist på listan

Hur ser det ut kostnadsmässigt?
Radio begagnad: Ca 3300kr
Autotuner: Ca 1600kr
Väska för mobilt bruk: Ca 300kr
Antennkablar, strömkablar, Ferriter, kontakter osv osv Ca 1000kr
Hittills ca 6200kr.
Målet har varit att det får kosta max 8000kr sammanlagt men inte säker om det går med allt :hm:
Nu har jag en del saker sen gammalt med en rulle RG213, PL259 kontakter till RG58 och RG213 osv
Vill ha något som kan vara rimligt funkis men samtidigt inte fööör jäkla mycket pengar.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Kortvågsradio - min utrustningstråd

Inlägg av xsive »

Mobilt skall det bli. Vill hålla nere volymen om man skall kunna stuva in det i fordon när samtidigt massa annat skall få plats.
Målet är att få in allt jag behöver i en Jula skyddsväska så det klarar fukt och tål skumpa omkring

Radion få inte plats stående på sidan så blir liggande.
Tänker mig ett övre lager med Radio, tuner och en extra Wouxun KG-UV8D VHF/UHF handradio jag har liggande.
Inneryta i väskan är ca 425x285mm
Icom radion bygger 70mm i höjd.
I botten av det lagret en plastskiva och skumlager limmat på den som håller radio och det andra på toppen skyddat och på plats
Under denna blir det ett tvåfacksutrymme med batteripack och lite annat på ena sidan och ett fack på den andra för Koax,
trådantenn och övriga kablar på den andra som då blir ca 285x285x70mm. Jag hoppas i vart fall det skall finnas plats att packa det så.

5e3698b20ffbd859005432.jpg
I started out with nothing, and still have most of it left
Strix
Inlägg: 100
Blev medlem: 08 maj 2019 07:39

Re: Kortvågsradio - min utrustningstråd

Inlägg av Strix »

Blir fint det där.

Kanske några watt solpanel?
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Kortvågsradio - min utrustningstråd

Inlägg av xsive »

Strix skrev: 02 feb 2020 10:50 Blir fint det där.

Kanske några watt solpanel?
Nu är inte 706-an precis känd för att dra lite ström...
Skall enligt spec dra 1,8-2A för bara mottagning.
20A vid max effekt sändning.

Generellt så drar 100W trancievers betydligt mer även på mottagning jämfört med en radio med säg 10W uteffekt.
Typiskt 3-5x mer effekt vid mottagning.
Yaesu FT-857D som också har 100W ut drar 0,55-1A vid mottagning och mer lämplig för batteridrift men nu blev det en ICOM av ekonomiska skäl

Planerar för ca 10Ah batteripack i väskan vilket jag klarar en normal dag med lite radio i grönskan iväg från fordon

Skulle få plats med en 10W solpanel under skummet i locket i väskan. Dom ligger under innermåttet på väskan
Mer effekt solpanel än så får jag inte plats med. Innebär att med radion igång på mottagning kommer det fortfarande minska i batterier vid blå
himmel men förlänger ändå driftstiden i och för sig. Nåt jag får kolla på senare. I praktiken får man dock sällan fulla 10W från panelen så hur
mycket det tillför är frågan
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Kortvågsradio - min utrustningstråd

Inlägg av xsive »

Fått hem lite beställda prylar så börjar komma igång..
Beställde en solpanel från Ebay inom EU som stödladdning till batterierna
Spec anger 20W 18V. Samma modell och storlek säljs på Aliexpress som både 20W, 30W och 50W. :smack:
Får väl mäta upp vad den ger sen men 10-15W skall den nog kunna ge.

5e39a401721bd043178328.jpg

Som gjord för skyddsväskan som har innermått 42,5x28,4cm :up: :up: Kunde inte maximerats mer
Planen är att den skall in i locket och limmas på baksidan av våfflade skumskivan, som först skall skäras ner lite i tjocklek.
Har både 5V USB och 18V DC uttag

Mellanskivan mellan första lagret i väskan (med radio, tuner osv) och underliggande utrymmet blev 4mm plastskiva från Biltema.
Även till mellanvägg i nedre utrymmet.
https://www.biltema.se/bygg/skivmateria ... 2000030030

Vad jag skall prova men får se om blir bra är att montera 4st rörklammer för 50mm plaströr i cirkelform för att hålla ordning på kablar
och trådantenn osv i det större av facken i undre lagret.
Köpte bara en först för att prova mig fram. Storleken är helt rätt i vart fall

5e39a81e4ec2d282661867.jpg
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"