Faraday cage (elektromagnetiskt skydd)

Radio, kameror, larm och liknande.
MrFinkel
Inlägg: 24
Blev medlem: 26 jan 2020 19:27

Faraday cage (elektromagnetiskt skydd)

Inlägg av MrFinkel »

Hej kära foliekompisar.

Jag har införskaffat 6st Baofeng 888s som jag tänkte skydda, jag ska förpacka dem individuellt dvs en radio, en laddare och ett batteri i en lämplig förpackning.

Tror ni det räcker med att linda in dem i aluminiumfolie eller bör man även köra lite tex hönsnät eller ståltråd.?

Behöver man jorda paketen mot sann jord eller klara dem sig i det "fria".?

Ska man lagra dem med batteriet i eller ska man ha det brevid, ska det vara full-laddat, 80% eller tomma?

Idén är att jag enkelt kan dela ut dem till de jag vill hålla kontakten med vid EMP eller längre strömavbrott.

Jag vet att jag kan googla mig till svaren, men jag tänkte att det vore bra om informationen fanns här på sidan, det finns säkerligen flera här som finner detta intressant :)
---------------------------It's Up to you----------------------------
(' '('('_')')' ') <-- choose the future --> [° °[°[°_°]°]° °]
-----WE------------------------OR-------------------------AI--------
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1409
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Faraday cage (elektromagnetiskt skydd)

Inlägg av jr_36 »

Linda de i flera lager aluminiumfolie, och se till att det är högt tryck runt alla sidor, tex vakuumförpacka eller linda in i gladpack. Jag har gjort ett grundläggande test med denna metod på en FM radio som jag lade i mikrovågsugnen på full effekt en stund, vilket funkade utmärkt därefter. Mikrovågsugnen är inte direkt representabel en EMP, men det är väldigt hög effekt och hyfsat hög frekvens. Jag har ett par saker skyddade på detta vis. En GM mätare (geiger muller mätare) bör man också ha på detta vis.

Förpackningen behöver inte jordas, och behöver inte kopplas mot prylens jord (i mitt test var prylen helt isolerad med en fryspåse).
I och med att du tar av antennen tycker jag batteriet ska inte vara elektriskt kopplat, detta för att man inte oavsiktligt ska sätta på den och sända, för då går den sönder då effekten inte kommer ut ur enheten (om kvalitativ så borde den ha skydd dock). Jag gillar att sätta en liten pappersbit/plastbit som hindrar kontakterna från att skapa kontakt, som sticker ut i det fria så ser man att den är där och ska tas bort.
Givet Litiumkemi i batteriet bör det vara ungefär 50% laddat för att maximera livslängd.
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Faraday cage (elektromagnetiskt skydd)

Inlägg av maskros »

Det beror på vad du vill skydda mot.
En solstorm klarar du med al-folie (dubbelvik alla skarvar).
En NEMP klarar du knappt utan specialgrejer, men är du så nära kanske det inte spelar nån roll.
Jordning spelar ingen roll.
LiIon ska man lagra kring 60%.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
MrFinkel
Inlägg: 24
Blev medlem: 26 jan 2020 19:27

Re: Faraday cage (elektromagnetiskt skydd)

Inlägg av MrFinkel »

jr_36 skrev: 14 feb 2020 18:53 Linda de i flera lager aluminiumfolie, och se till att det är högt tryck runt alla sidor, tex vakuumförpacka eller linda in i gladpack. Jag har gjort ett grundläggande test med denna metod på en FM radio som jag lade i mikrovågsugnen på full effekt en stund, vilket funkade utmärkt därefter. Mikrovågsugnen är inte direkt representabel en EMP, men det är väldigt hög effekt och hyfsat hög frekvens. Jag har ett par saker skyddade på detta vis. En GM mätare (geiger muller mätare) bör man också ha på detta vis.

Förpackningen behöver inte jordas, och behöver inte kopplas mot prylens jord (i mitt test var prylen helt isolerad med en fryspåse).
I och med att du tar av antennen tycker jag batteriet ska inte vara elektriskt kopplat, detta för att man inte oavsiktligt ska sätta på den och sända, för då går den sönder då effekten inte kommer ut ur enheten (om kvalitativ så borde den ha skydd dock). Jag gillar att sätta en liten pappersbit/plastbit som hindrar kontakterna från att skapa kontakt, som sticker ut i det fria så ser man att den är där och ska tas bort.
Givet Litiumkemi i batteriet bör det vara ungefär 50% laddat för att maximera livslängd.
Vad kul att du vågade experimentera lite, bra svar :D
---------------------------It's Up to you----------------------------
(' '('('_')')' ') <-- choose the future --> [° °[°[°_°]°]° °]
-----WE------------------------OR-------------------------AI--------
MrFinkel
Inlägg: 24
Blev medlem: 26 jan 2020 19:27

Re: Faraday cage (elektromagnetiskt skydd)

Inlägg av MrFinkel »

maskros skrev: 14 feb 2020 18:54 Det beror på vad du vill skydda mot.
En solstorm klarar du med al-folie (dubbelvik alla skarvar).
En NEMP klarar du knappt utan specialgrejer, men är du så nära kanske det inte spelar nån roll.
Jordning spelar ingen roll.
LiIon ska man lagra kring 60%.
En NEMP så är nog radiokontakt förmodligen inte mitt största bekymmer :shock:
Bra tips där med att dubbelvika skarvarna.
---------------------------It's Up to you----------------------------
(' '('('_')')' ') <-- choose the future --> [° °[°[°_°]°]° °]
-----WE------------------------OR-------------------------AI--------
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10341
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Faraday cage (elektromagnetiskt skydd)

Inlägg av bastard »

solstormar påverkar med låg frekvens, så det är bara saker anslutna med långa ledare som påverkas, ex elnätet eller klassiska telenätet med kopparkabel

emp kommer troligen bara från åska, eller någon som kör med microvågsugnen med dörren öppen (:) :lol: , då inte emp

nemp kräver ganska bra skärming, 200-300 db, mätrum med dubbla väggar av 1mm zinkat med 50mm mellanrum är dämpning på ca 120 db

hur bra man behöver ha i praktiken är en annan sak, hur långt bort, hur känsliga saker o.s.v

på en radio är alltid första förstärkaren på ingångssteget mest utsatt, den är ansluten till antennen, eller antenningången, man kan hjälpa ganska mycket genom att skruva dit ett täcklock i metall, så man dämpar den ingångsvägen

annars är en klassisk plåtburk i zinkat bra om den är tät, kan ta bilder på sådanna, brukar finnas i olika sorter för det stilfulla köket :roll:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"