Primitiva råttfällor - vad säger lagen?

Ursus

Primitiva råttfällor - vad säger lagen?

Inlägg av Ursus »

60a9016d771de985054383.jpg
60a9016d771de985054383.jpg (44.25 KiB) Visad 3190 gånger

Jag gillar att tälja och leka med primitiva fällor. Det var en av de första grejerna som lockade mig till överlevnadskunskap när jag plockade upp Överlevnadshandboken som 10-11-åring.

Men.

Såsom världen är idag saknar jag praktisk erfarenhet av dessa. Att snara ripa är inga problem (har snarkort, FYI) och är övertygad om att jag kommer att kunna snara hare och ekorre också om så skulle krävas i en rejält dålig situation. Att få praktisk erfarenhet av primitiva giller och fällor skulle vara önskvärt, bara för att innan SHTF kunna reda ut variabler och testa vilka beten som fungerar, osv. Då kan man expandera till större villebråd.

En tanke slog mig, är det tillåtet att använda dylika giller som råttfällor? Vi brukar ha en och annan mus eller större på vinden eller i källaren på hösten, och det skulle vara intressant att prova om primitiva giller och deadfall-fällor skulle fungera. Har sett nån amerikan leka med detta, men USA är inte så nogräknade kring etik, alltid.

Om man gillrar dessa inomhus borde risken vara noll att annat än ohyra kommer åt fällorna. Utomhus är givetvis uteslutet, vilka sorters djur som helst kan ju komma åt betet. Men är det ens tillåtet? Åker man i finkan för djurplågeri om man kör ett giller laddat med ost där en rejäl sten brakar ned på sagda mus, om jag gör det innanför fyra väggar?

Lagkunniga, gör er till känna.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2506
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Primitiva råttfällor - vad säger lagen?

Inlägg av xsive »

Ursus skrev: 22 maj 2021 15:29 Om man gillrar dessa inomhus borde risken vara noll att annat än ohyra kommer åt fällorna. Utomhus är givetvis uteslutet, vilka sorters djur som helst kan ju komma åt betet. Men är det ens tillåtet? Åker man i finkan för djurplågeri om man kör ett giller laddat med ost där en rejäl sten brakar ned på sagda mus, om jag gör det innanför fyra väggar?

Lagkunniga, gör er till känna.
Alla fällor som används i Sverige måste vara av godkänd typ. Inklusive musfällor. Listas på Naturvårdsverket
Du får bygga fällor själv om dom uppfyller beskrivningarna. Spelar ingen roll inomhus eller utomhus
Sök på mus i sidan jag länkar till nedan. Antingen med ritningar eller som fabrikstillverkad utan ritningar
https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- ... stredskap/
Andra får säljas men inte användas...
Att använda en musfälla av icke godkänd typ räknas som jaktbrott
Det finns godkända musfällor som fungerar med samma princip att tyngd faller med gravitation. Tex Myckymos
https://ideverkstaden.com/produkt/micky-mos/
I started out with nothing, and still have most of it left
Ursus

Re: Primitiva råttfällor - vad säger lagen?

Inlägg av Ursus »

xsive skrev: 22 maj 2021 17:39
Ursus skrev: 22 maj 2021 15:29 Om man gillrar dessa inomhus borde risken vara noll att annat än ohyra kommer åt fällorna. Utomhus är givetvis uteslutet, vilka sorters djur som helst kan ju komma åt betet. Men är det ens tillåtet? Åker man i finkan för djurplågeri om man kör ett giller laddat med ost där en rejäl sten brakar ned på sagda mus, om jag gör det innanför fyra väggar?

Lagkunniga, gör er till känna.
Alla fällor som används i Sverige måste vara av godkänd typ. Inklusive musfällor. Listas på Naturvårdsverket
Du får bygga fällor själv om dom uppfyller beskrivningarna. Spelar ingen roll inomhus eller utomhus
Sök på mus i sidan jag länkar till nedan. Antingen med ritningar eller som fabrikstillverkad utan ritningar
https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- ... stredskap/
Andra får säljas men inte användas...
Att använda en musfälla av icke godkänd typ räknas som jaktbrott
Det finns godkända musfällor som fungerar med samma princip att tyngd faller med gravitation. Tex Myckymos
https://ideverkstaden.com/produkt/micky-mos/
Det där var kul länkar, måste gräva i dem! Fick många idéer :up: :up:
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Primitiva råttfällor - vad säger lagen?

Inlägg av Charlie** »

Du åker inte in ifinkan fördjurplågeri men för jaktbrott. Djurskyddslagen gäller bara för tamdjur.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Ursus

Re: Primitiva råttfällor - vad säger lagen?

Inlägg av Ursus »

Får nog hålla mig till vanliga råttfällor, och sedan bara chansa när SHTF; om jag behöver göra primitiva fällor.

Ett alternativ skulle ju vara att gillra en låda eller något som bara fångar musen utan att skada. Då kan man släppa den fri senare, och långt ifrån huset. Men säkert olagligt det också, vem vet. Stackars musen blir väl traumatiserad eller något.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2994
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Primitiva råttfällor - vad säger lagen?

Inlägg av maskros »

Vippbräda över hink. Nu utan vatten i hinken. Efter SHTF med vatten i hinken.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Primitiva råttfällor - vad säger lagen?

Inlägg av Charlie** »

Ursus skrev: 23 maj 2021 17:38 Får nog hålla mig till vanliga råttfällor, och sedan bara chansa när SHTF; om jag behöver göra primitiva fällor.
Men du kan ju alltid "öva" med gillerstickorna på råttan du har i källaren. Ingen behöver ju veta.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Ursus

Re: Primitiva råttfällor - vad säger lagen?

Inlägg av Ursus »

Charlie** skrev: 23 maj 2021 23:09
Ursus skrev: 23 maj 2021 17:38 Får nog hålla mig till vanliga råttfällor, och sedan bara chansa när SHTF; om jag behöver göra primitiva fällor.
Men du kan ju alltid "öva" med gillerstickorna på råttan du har i källaren. Ingen behöver ju veta.
Nja, när det kommer till jaktlagen är jag väldigt mån om att hålla mig till regelverket. Det sista jag behöver är att bössorna plockas pga vidlyftiga råttfällor.
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Primitiva råttfällor - vad säger lagen?

Inlägg av vantohal »

Jag var på en trapping workshop, i Dalarna för, ja, tre år sedan ungefär. Vi pratade lite kring lagar och sådant. Instruktören som förvisso var amerikan sa att man kan öva på råttor, för att ingen bryr sig om råttor. Han har väl lite av en poäng där. Bara man dödar dem så smärtfritt som möjligt kan jag inte se något moraliskt fel, men lagboken säger säkert annat. Jag avlivade en hamster i en påse med en 2x4. Det var garanterat snabbt och då tyckte jag mycket om djuret i fråga och ville göra det så snabbt som möjligt, stackarn hade cancer och plågades oerhört.
Skriv svar

Återgå till "Fällor"