Skat och kråkfällor

Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Skat och kråkfällor

Inlägg av Daltorpet »

Camo skrev: 09 jun 2019 15:44 Gruppen med ungtupparna får gärna vara en bra bit från de andra hönsgårdarna så blir de och miljön lugnare. Det bästa är om de inte hör varann.
Bör ungtupparna få vara själva utan höns? Jag brukar slakta dem runt 20 veckor +- 4 veckor beroende på storlek. Det varierar mellan 20-60 beroende på hur tur jag haft med kläcket.

Är detta något man borde göra med alla fågelfän eller är det höns som är värst?

Jag håller även vaktlar,gäss och myskankor men har inte haft något våldsamt beteende hos någon av dem förutom gässen under ruvtiden då.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Skat och kråkfällor

Inlägg av Daltorpet »

EN brun böna skrev: 09 jun 2019 15:48 För vissa äggätare har det börjat som en ful vana, att de börjat äta av ägg som gått sönder. Sedan knackar de hål på äggen själva. Att få dem att sluta kan vara hopplöst. Finns beskrivningar på hur man sticker hål på ägg och fyller dem med diverse som tex senap för att få hönsen att sluta. Det som fungerar bäst är att nacka. Risken finns att hönan annars lär upp resten av flocken.

Kannibalismen börjar ofta med att en höna eller tupp får ett sår som de andra inte tål att se, eller att de blir röda i baken efter en hård äggläggningsperiod (vilket kan förklara att hönserihöns är mer drabbade). I min hönsflock så var det unghönor med fel färg de andra gav sig på, de yngre var ljusa och de äldre väldigt mörka. Först var det hönsen som mobbade sen dödade tuppen den mobbade genom att hacka hål i skallen och nypa av halskotepelaren. Tog undan den här unghönan och behandlade den första sårskadan tills hon blev frisk men mobbningen började om då hon kom in i flocken igen. Var tre ljusa hönor och en efter en mötte samma öde.
Ibland talas det om att det här beror på för stora flockar, för lite utrymme och sysslolöshet. Inget stämde i mitt fall då detta var en grupp åsbohöns som levde lantliv på gården
Aha jo då är det ju helt klart bättre att mista en eller ett par hönor om de äter ägg än att de lär hela flocken så man får ta bort alla.

Aha här är alla väldigt olika färgade och att det varje år kommer in nästan lika många som redan finns och att de äldre slaktas ut med ungtupparna tror du det kan vara något? Mina äldsta hönor brukar gå 3 max 4 säsonger om det inte är en superfavorit då kan det bli 5
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Skat och kråkfällor

Inlägg av EN brun böna »

Det är rätt taktik att hålla omsättningen uppe
Camo
Inlägg: 131
Blev medlem: 20 maj 2019 22:04

Re: Skat och kråkfällor

Inlägg av Camo »

Daltorpet skrev: 09 jun 2019 15:56
Camo skrev: 09 jun 2019 15:44 Gruppen med ungtupparna får gärna vara en bra bit från de andra hönsgårdarna så blir de och miljön lugnare. Det bästa är om de inte hör varann.
Bör ungtupparna få vara själva utan höns? Jag brukar slakta dem runt 20 veckor +- 4 veckor beroende på storlek. Det varierar mellan 20-60 beroende på hur tur jag haft med kläcket.

Är detta något man borde göra med alla fågelfän eller är det höns som är värst?

Jag håller även vaktlar,gäss och myskankor men har inte haft något våldsamt beteende hos någon av dem förutom gässen under ruvtiden då.
Ja det är inga problem, alla maskinkläckta växer upp utan höns och när de sedan blir litet äldre så sorterar man tuppar och höns kyckling för sig.
När de är i grupper om inte helst över 30st och är i utebur så funkar det väldigt bra att blanda in kalkoner. Kalkonerna mår bra av kycklingarns framåtanda och Kalkonerna bidrar med att vara väldigt vaksamma.
Camo
Inlägg: 131
Blev medlem: 20 maj 2019 22:04

Re: Skat och kråkfällor

Inlägg av Camo »

Jag har valt en annan taktik än att optimera med hög omsättning och ständigt nya insättningar med nya höns i grupperna. Jag låter den ursprungliga gruppen vara homogen och åldras värdigt tillsammans och faktiskt hellre undvika stora ingrepp och att det plötsligt försvinner x-antal höns hela tiden.
På detta sätt så upplever jag att gruppen är harmonisk och de höns som är ranghöga/arbetsledare sköter sitt jobb perfekt både för mig och till tupparnas glädje.
Att det hela tiden byts ut personal på en arbetsplats där arbetet fungerar bra tror jag är stressigt för hönsen.
Med detta system så har jag aldrig haft några problem med kannibalism eller andra problem.
Det som kan hända är att plötsligt en dag så ligger där en död höna, men den har då då aldrig varit sjuk eller stressad och egentligen bara dött av ålder.
Jag säger inte att något annat är fel, men jag tror att höns är ungefär som oss människor och gillar rutiner och inte för stressigt eller för stora grupper. Även olika färger och raser är nog inte heller bra.
Grupper om ca 30 tycker jag funkar perfekt.
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Skat och kråkfällor

Inlägg av EN brun böna »

En höna kan känna igen 25 flockmedlemmar. Större flockar gör hönsen stressade och kan ge olika symptom som kannibalism mm.
För att sköta hönsflocken på bästa sätt rekommenderar jag boken https://biblioteket.stockholm.se/titel/508735
Författaren har studerat naturligt hönsbeteende i en flock dansk lantras och utifrån det gjort upp en plan. Kapitel om ekonomi och utfodring och mycket mer finns även i boken
Camo
Inlägg: 131
Blev medlem: 20 maj 2019 22:04

Re: Skat och kråkfällor

Inlägg av Camo »

Precis, jag tror att det är riktigt bra. Det har då iaf funkat bra här...
Skriv svar

Återgå till "Fällor"