Långrev från land.

Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Långrev från land.

Inlägg av Charlie** »

Långrev vet väl de flesta vad det är. Om inte så är det en lång rev med flera krokar hängande under. Man har ett sänke i ena ändan och en flytboj i andra. På sommaren gjör man detta från båt och på vintern så står man på isen. Jag har nu legat och grubbla på hur man beter sig på sommaren om man inte har tillgång till båt? Att få ut långreven från land alltså. Med sänket längre ut på botten och den andra änden i land?
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Långrev från land.

Inlägg av bastard »

simma ut med den
radiostyrd båt
drönare

eller ta den över en vik där man kan kasta över en fiskelina med ett kraftigare havsfiskespö, och dra över långreven

dock är botten viktigt om man ska släpa den på det, lätt att den fastnar, båt är gulligt, men även en jaktkajak är funkis
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Långrev från land.

Inlägg av EN brun böna »

Jag har funderat på liknande problem. Som bastard säger finns det många sätt. Men det som skiljer mitt är att jag även inkluderade nät i ekvationen. Då kom jag fram till att det lämpligaste var block och talja. Att fästa ett rep i ett block och talja på lämpligt ställe tex i träd eller sten på land över ett litet sund/vik, utlopp från bäck osv där fisk ofta samlas. Eller att vintertid gå ut på isen och göra hål för att därefter sänka en grov stolpe och fästa i botten på lämpligt sätt, i stolpen sätts blocket och taljan. När man vill fiska fäster man nätet eller långreven och drar den ut till taljan, och in igen när det ska vittjas. Man behöver en slät sandbotten som inte kan skada nät eller som krokar kan hugga tag i eller lägga ut en lämplig ränna av tex takplåtar eller liknande som nät/rev kan glida över om det är sämre land. Är det djupt nog ända in till stranden är det inga problem. Man får välja djup på nätet efter hur botten ser ut.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Långrev från land.

Inlägg av bastard »

glömde

skjuta över en tunn lina med pilbåge för att dra över långreven
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Långrev från land.

Inlägg av Charlie** »

Jag har slutat fundera nu. Långrev från båt eller is får det bli.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Fiske, spön och nät"