Vilka köpe nät fiskar bra i insjöar?

Palle500
Inlägg: 93
Blev medlem: 05 maj 2019 19:22

Vilka köpe nät fiskar bra i insjöar?

Inlägg av Palle500 »

Min morfar var fiskare i östersjön och lärde mig att knyta egna nät från en nätslinga alltså montera över och undertjäle. Dessa nät hade som hängbroar mellan övertjälen och nätmaskorna, blev lite som en veckad gardin och han sa alltid att dom fiskade så bra av den anledningen. Fisken kunde simma in en bit i nätet innan dom började trassla in sig.
Sa man köpenät med nätnål så åkte man ut. Slikt skit som var lika spänt som hönsnät, fisken fick ju motstånd direkt och backade loss utan att fastna.
Så jag fick aldrig använda köpenät och vill inte börja knyta mina egna nät utan skulle vilja köpa några billiga färdiga nät då med nätnål.
Frågan blir då vilka köpenät har ni bra erfarenheter av och vilka maskor rekommenderas för fiske i insjöar (inte östersjön) av främst gädda och abborre?
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Vilka köpe nät fiskar bra i insjöar?

Inlägg av EN brun böna »

Vilken typ av sjö har du tänkt fiska i? Djupet på sjön? Storleken på fisken i sjön? Hur ser botten ut i sjön?
Palle500
Inlägg: 93
Blev medlem: 05 maj 2019 19:22

Re: Vilka köpe nät fiskar bra i insjöar?

Inlägg av Palle500 »

I sjöar inom Västernorrland. Relativt klart vatten och fin sand/stenbotten, ja djupet varierar mellan några meter ned till 10 meter kanske som max.
Minns inte maskstorlekarna som användes när jag var barn.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Vilka köpe nät fiskar bra i insjöar?

Inlägg av Charlie** »

Jag skrev samma svar på den andra "fiskenättråden" med ungefär samma frågeställning. Kolla länken nedan.

https://laxen.com/Vilken-maska-trad-ska-jag-valja.html

...tänk på att det är en god investering att lära sig laga näten!
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Palle500
Inlägg: 93
Blev medlem: 05 maj 2019 19:22

Re: Vilka köpe nät fiskar bra i insjöar?

Inlägg av Palle500 »

Tack Charlie,
Riktigt bra sida.
Jo använda nätnål och laga nätt tror jag sitter kvar sens barnsben.
Behöver bara lite träning hoppas jag.
Minns att jag täljde egna nätnålar. Men ett tips är köp både nålar och lagningstråd att ha för framtiden ihop med näten.
Ingen bild för jag fattar inte hur jag får in den komprimerade bilden i inlägget? (problemet löst, använd en PC)
Får bli en länk
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7107014

och bild. ni ser att i övertjälen (den med flytkorkarna) så är det fäst en tråd som hänger lite som en hängbro och i den tråden är nätgarnet relativt löst fäst. På morfars variant var det mera häng och längre mellan infästningarna i övertjälen.
Bilagor
fiskenät_komp.jpg
fiskenät_komp.jpg (32.06 KiB) Visad 5308 gånger
Senast redigerad av Palle500 den 25 maj 2019 00:22, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Vilka köpe nät fiskar bra i insjöar?

Inlägg av bastard »

först komprimerar man bilden, sedan lägger man in den som bilaga i det man postar
nedanför rutan man skriver, två steg man skall göra

jag skulle nog tänka mig en googlingsrunda på fiskeforumen för att leta bra nät
men nät har ofta blivit stulna eller förstörda
så jag kan tänka mig att köpa några billiga normala och bara lägga undan
kanske värt att kolla till hösten då det brukar reas ut fiskeprylar
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Palle500
Inlägg: 93
Blev medlem: 05 maj 2019 19:22

Re: Vilka köpe nät fiskar bra i insjöar?

Inlägg av Palle500 »

Problemet med bilden var att jag inte kan spara den efter komprimering.
Kör ipad så det förklarar väl problemet. Orkarde inte släpa fram och boota pc`n.
Men j_36 kanske kan fixa så att man kan spara den tvättade och komprimerade bilden även på ipad?
Tack för hjälpen ändå din lilla Bastard. :mrgreen:

EDIT
Vevade igång W10 och då funkade det klockrent att komprimera och spara bilden.
Även att lägga bilden som bilaga.
Drog mitt lilla strå till stacken som tack för att ni sliter med forumet och är mycket hjälpsamma.

Edit
Kör ju ipad med chrome och där kan man inte spara den komprimerade bilden. Men testade safari och där fungerar det bra.
Användarens profilbild
NordicHillbilly
Inlägg: 125
Blev medlem: 29 maj 2019 20:13

Re: Vilka köpe nät fiskar bra i insjöar?

Inlägg av NordicHillbilly »

Palle500 skrev: 07 maj 2019 18:28 I sjöar inom Västernorrland. Relativt klart vatten och fin sand/stenbotten, ja djupet varierar mellan några meter ned till 10 meter kanske som max.
Minns inte maskstorlekarna som användes när jag var barn.
Tjenare granne.

Tänk bara på att kolla upp vilka sjöar härikring som är fulla med bullshit. Stödesjön exempelvis har s.k. fiberbankar som utsöndrar kvicksilver. Bättre att fiska lite mer inåt landet som tumregel, eller i vart fall undersöka vilka sjöar som är renare. Kubal, ortviken m.fl. har ju sett till att förstöra miljön rätt ordentligt i närheten.

Här är länk till interaktiv karta där du kan läsa om olika vattendrag i hela Sverige. Länkar till Bergeforsen då det var vad jag sparat i bokmärken. Bor inte där.

https://viss.lansstyrelsen.se/Waters.as ... WA90573526
I remember the red runes on the rock,
the spell of seeing being sung,
and the bold opening up of the beautiful barrow.

I remember the coming of man reborn,
the birth of Baldur the bright,
the return of a world that was woefully lost.
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Vilka köpe nät fiskar bra i insjöar?

Inlägg av vantohal »

Jag fiskar med siknät efter aborre. Maskstorlek mellan 35-45
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Vilka köpe nät fiskar bra i insjöar?

Inlägg av bokmalen »

Nu fiskar jag iofs mest ute vid kusten och inte i insjöar, men i västernorrland.
Vi köper mestadels nät med 45-mm maskor, funkar som all-around. Tar allt från halvstora abborrar till riktigt feta gäddor.

Farsan brukade köpa av någon gubbe i malung, men vi har faktiskt köpt på biltema de senaste gångerna.
I intend to live forever, or die trying to
Skriv svar

Återgå till "Fiske, spön och nät"