Bäckmete

Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Bäckmete

Inlägg av Daltorpet »

Jag metar ofta bäcköring och bäckröding i ån nedanför huset och jag upplever att de är mycket mer lättfångade än insjöfisken (om man inte skrämmer den) Jag har oftast bara en bit fiskelina och små krokar som jag fäster på en pinne på platsen.

Jag har funderat lite på en alternativ lina och vad den kunde bestå av och hur man tillverkar den? Jag menar i ett scenario där allt brakat samman och det inte längre finns nylonlinor och de sista förstörts av ålder. Jag menar man fiskade ju innan nylonlinans tid. Nu vet jag att det rent matmässigt skulle vara bättre att fånga dem med nät men det kanske man inte vill använda om man vill ha ett varaktigt bestånd. Tänker att det är lättare att välja ut vilka man tar upp om man metar.

Alternativt hur stor är skaderisken vid nätfångst? Jag upplevde när jag fiskade med nät i en sjö att många av fiskarna blev skadade av nätet. Beror det på min teknik vid upptag/urplockning eller att nätet inte var av högre kvalitet?
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Bäckmete

Inlägg av EN brun böna »

fiskelinans historia
Tagel
Fiskare haft historiskt förlita sig på material som fanns till hands för att skapa sin fiskelina. Naturmaterial som silke eller flätat eller vriden tagel blev det bästa material för fiskelinan. Det första omnämnandet av flätad tagel i fiskelina är i en 15th-talet manuskript. " Göra fiskelina av tagel var tids-och arbetskrävande. Det började med att hitta bra kvalitet på tagel som inte hade svaga punkter. Håret var flätat eller tvinnat ihop med ett speciellt verktyg för ändamålet.
Silke
Silk-lina nämns första gången i litteraturen kring det fjärde århundradet f. Kr. Silke linan var mycket känsligare än dagens syntetiska linor och krävde mycket mer vård. Silkes-linan måste sköljas och torkas på öppna spolar efter varje användning och var mottaglig för ultravioletta ljus skador från solen. Vissa flugfiskare använder fortfarande silkes lina.
Lin
Lin lina kom att bli populärt hos sportfiskare efter världskriget. Det var utvecklingen av dagens sportfiske efter större ädelfisk som ledde till lin i linan då den var starkare än de två tidigare. Styrkan i lin fiskelinan berodde på hur många lin trådar som flätade samman till linan. Alla linor gjordes i multiplar av tre. Den internationella Game Fishing Association erkänt lin linor på upp till 39 trådar, som höll 117-pound i test. Som siden, måste även lin vårdas för att förhindra nedbrytning av fibrerna, av bakterier, mögel och ultraviolett ljus.
Även andra material förekom men i mindre mängder men vissa växtfibrer och rötter behandlades för att få brukbara fibrer
https://www.greenmanbushcraft.co.uk/blo ... -hooks.htm
https://www.youtube.com/watch?v=HdxZ13wfNsc

https://www.youtube.com/watch?v=hh4ptI6Cb-0
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Bäckmete

Inlägg av Daltorpet »

Tackar för länkar. Det kändes knepigare än jag hoppats på men kanske värt att testa. Kanske får se till att bunkra rejält med lina ist. Nackdelen är väl att den kanske blir gammal och skör efter ett tag.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Bäckmete

Inlägg av EN brun böna »

Fluglinor i silke finns fortfarande att köpa och inbitna flugfiskare säger att den typen av lina är bättre.
Tank
Inlägg: 1663
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Bäckmete

Inlägg av Tank »

Vad är livslängden på fiskelinan? Går den att långtidsförvaras på något bra sätt?

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Bäckmete

Inlägg av Charlie** »

Nylonlinor blir skörare med åldern och som många plastmaterial så är det den ultravioletta strålningen i dagsljuset som bryter ner den. Polyester däremot har betydligt längre hållbarhet än nylon, lika stark men saknar elasticiteten. Så för mete så duger helt vanlig björntråd, samma som du syr med alltså. Vad kan vara preppigare?

...och framför allt billigare än fiskelina!

https://www.stoffochstil.se/sybehor/tra ... trad-150-m
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Bäckmete

Inlägg av Daltorpet »

Charlie** skrev: 20 jun 2019 01:58 Nylonlinor blir skörare med åldern och som många plastmaterial så är det den ultravioletta strålningen i dagsljuset som bryter ner den. Polyester däremot har betydligt längre hållbarhet än nylon, lika stark men saknar elasticiteten. Så för mete så duger helt vanlig björntråd, samma som du syr med alltså. Vad kan vara preppigare?

...och framför allt billigare än fiskelina!

https://www.stoffochstil.se/sybehor/tra ... trad-150-m
Oj, coolt! Detta skall testas i helgen! Undrar vad det kan hålla för, tänker vikt och slitskraft hos en bäckröding. Fiskarna jag brukar ta upp väger mellan 02kg och 0,5kg som max men de är väldigt starka.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Bäckmete

Inlägg av bastard »

kan prova så småningom
förr när man fiskade 4 dar i veckan :oops: så annvände jag abu igfa lina, för den var billig per meter och helt ok
har nog kvar lite om jag kan hitta det, den linan är 30 år gammal

men jag hadde inte köpt anat än dynema lina för lagring, den håller så pass mycket att en mindre förlust av styrka inte gör så mycket
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Fiske, spön och nät"