Pensionerad polishund

Allt från träning till sjukvård.
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Pensionerad polishund

Inlägg av Obstinat »

Hade i många år haft en önskan om en att få glädjen att få ha en fyrbent vän. Till min stora glädje vart jag för några år sedan tillfrågad om jag ville ta ”över” en mallinois från polisen som passerat sin ålder 10 år.

Utan direkt hundvana så kan jag erkänna att jag var lite orolig de första veckorna... Men vilket psyke denna underbara hund hade :up: Otroligt lydig o med på noterna. Går ibland till hans grav o berättar hur mkt jag saknar honom! Gråter aldrig förutom den dagen det oundvikliga vart ett faktum.... Ändå glad att vi fick nästan 2 år tillsammans. Visst lite som att få småbarn igen då han hatade o bli lämnad ensam! Han skulle va med mig o skydda mig! Helt orädd var han jag var tom tvungen att binda honom då jag fällde träd eller gjorde något så basalt som att dyka ned i en tjärn där han inte skulle kunna ta sig upp! Han skulle vara så nära mig o hjälpa om möjligt.... :D

Saknar dina kloka ögon o glada leende :D Ibland var det nästan läskigt hur han tycktes se igenom mig o försökte tyda min sinnesnärvaro.... Med detta sagt tror jag inte just att min kompis var speciell! Utan att djur har en större varseblivning. Något som vi till mans har förlorat genom åren....

Ps Skriver detta för att jag förhoppningsvis kommer skaffa en ny fyrfota kompis. Som en påminnelse till mig själv!
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Pensionerad polishund

Inlägg av Charlie** »

Obstinat skrev: 07 jan 2021 21:24 ... Med detta sagt tror jag inte just att min kompis var speciell! Utan att djur har en större varseblivning. Något som vi till mans har förlorat genom åren....

Ps Skriver detta för att jag förhoppningsvis kommer skaffa en ny fyrfota kompis. Som en påminnelse till mig själv!
Du skriver något som jag tycker är viktigt att påpeka och det är djurens varseblivning. Den kanske inte är "större" än människans men definitivt större än vad människor tror och på ett annat plan. Deras sinnen är mycket mer sofistikerade än människans. De djur som människan domesticerat de senaste 20 000 åren har utvecklats precis som vi och utvecklats med oss. De vet hur vi fungerar. Tyvärr tas inte hundars förmågor tillvara av det moderna samhället trots att vi känner till deras förmågor. Bara en sådan sak som att hundar kan lukta sig till en begynnande tumör hos en människa, innan personen vet att den finns och långt tidigare innan diagnosen är fastställd och även innan den är så tydlig att den syns på en magnetröntgen. Cancer i alla dess former kan oftast behandlas med gott resultat om den upptäcks i ett tidigt skede. En deprimerad person drar till sig hundars uppmärksamhet och hundars närvaro har en väldigt helande effekt på depressioner. På vissa äldreboenden finns katter och ibland även hundar. Deras närvaro har en mildrande effekt på sjukdomar som Alzheimers.
Vetenskapen känner till detta fenomen men det kommer aldrig att användas inom vården i någon större utsträckning, just av den anledningen att vi inte vill lita på djurens förmågor.

Klart att du skall skaffa en till fyrfoting :hug:
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Pensionerad polishund

Inlägg av Protect »

Djur läser oss som en öppen bok och kan även läsa våra tankar på distans, det har jag konstaterat många gånger och dom kan även sända tillbaks "bilder" till oss om vi vågar lita på vår intuition. Jag är "djurmagnet", drar till mig både tamdjur och skogens vilda djur,,,,som inte är speciellt vilda och det finns inget mysigare än att få en älgkompis som möter upp i skogen och följer med på skogspromenaden.

Dom som påstår att djur inte har humor har aldrig litat på sin känsla, djur har en mycket underfundig och ibland väldigt sjuk humor och känner dom att vi människor är med på noterna blir det hur galet och kul som helst och inte minst djuren uppskattar det och det buset blir aldrig fel eller farligt, i så fall hade jag varit död för länge sen då jag både blivit "tuggad" på, "stångad" och "jagad". :mrgreen:

Förra sommargästerna uppe vid skogen kastade skor, vedklabbar och annat efter älgen för "den var farlig" och naturligtvis surnade älgen till och jagade in dom i huset så dom sålde och flyttade hem till stan. Nuvarande sommargästerna hade ett år ko med kalv som låg och vilade 10 meter från ungarnas sandlåda där ungarna satt och lekte, ingen blev jagad och alla trivdes. Som man sköter sig så får man det, själv har jag en "galen" råbock som kommer ibland och som gör busanfall, skäller ut mig och "stångas" och som jag handmatar med morötter, han är skitsnäll och galet busig. :lol:
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1053
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Pensionerad polishund

Inlägg av rödluvan »

Jo djur som tes fårbaggar, bockar, tjurar mm hänger ju mycket på att man vet hur de fungerar och kan kommunicera med dem, vet man det inte blir man nästan garanterat stångad eller jagad då många som inte har djurvana provocerar djuren jag vet faktiskt inte varför folk gör så märkliga saker ibland, tex en bekant träffade på en lös tjur i skogen, varpå han försökte att mota denom att springa runt och veva med en brädlapp tills tjuren började skrapa med klöven i backen, (undra på det... ha ha ), eller försöka mota bort baggen med en gammal åra för att komma förbi honom, rolig lek för honom helt klart, men tvåbeningarn höll på att sk*ta på sig (han vägde typ 80 kilo och hade rejäla horn men var snäll som ett lamm), jag som tidigare var i daglig kontakt med djuren blev aldrig stångad, inte en enda gång, de andra begrep aldrig riktigt varför. :)
Visst har det hänt mig också att tjuren velat leka och så, men om man vet varför han gör sådär vet man ju också hur man skall parera det på ett vettigt sätt.
Har egentligen ingenting med magi eller superförmågor att göra, det mesta är som sagt att lära sig deras eget beteende, språk och hur de kommunicerar med varandra, lika som med en hund, gör man fel så begriper ju hunden inte vad tusan man håller på med, eller vad den förväntas göra då kan den ju bara försöka att gissa, samma med alla andra djur, även tjurar! :)

Det är skitsnack att hästar eller hundar kan lukta sig till rädsla, däremot ser de ju på kroppsspråket, precis som vi gör.
(vilket får också gör mist lika bra)
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Pensionerad polishund

Inlägg av Protect »

Jag jobbade som djurskötare/reparatör på en bondgård och där fick dom en ny avelstjur som bonden var rädd för eftersom tjuren "gick till attack", den tjuren och jag hade många bus-brottningsmatcher, han "stångade" in mig i nåt hörn mest varenda dag bara-för-att men trots alla bataljer, aldrig ett blåmärke för man skadar aldrig en kompis och djuren vet så väl vad vi tål.

Att dom flesta djur blir lite fysiska i sin lek med oss ja det är deras sätt att uttrycka sig bara men dom kan även växla över och kommunicera på ett helt annat plan, en kompis hade en "lånetjur" som tydligen inte skulle vara säker så ingen gick i närheten av honom, det fick jag veta när halva sommaren gått och jag haft närkontakt med tjuren nästan dagligen och den tjuren lockade faktiskt på mig på ett högre plan. Det kan låta flummigt men är man känslig så "hör" man vad dom "säger" trots att det är tyst kommunikation. Det är när vi stänger av kommunikationen det blir farligt och fel. Jag brukar säga till folk med "koskräck", "sätt er i hagen och bara lyssna, även om kossorna blir närgångna så händer inget, sitt bara still och slappna av och ta in och ni kommer att känna att dom faktiskt kommunicerar med er" och vissa törs men vissa törs inte öppna dörren till en ny dimension i livet.

Likadant är det med alla djur, lyssna, bara var, och en ny värld kommer att öppna sig med ett högre medvetande.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Skriv svar

Återgå till "Hunden"