Allround hund?

Allt från träning till sjukvård.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Allround hund?

Inlägg av Daltorpet »

Jag undrar om det finns någon hundras som skulle kunna vara allround på egentligen allt man kan behöva en hund till.

Tex, jakt,vakt,vallning, attack, och drag mm.
Nu förstår jag att hunden inte skulle vara bra på allt men åtminstone duglig på alla olika grenar.

Jag vet också att det finns sjukt många grenar inom de olika "yrkena" men om man skulle dra ett snitt.

Jag tänker ett scenario där shtf har gått över styr och hunden du har måste klara alla sysslor. Vilken ras har mest fördelar då?
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Allround hund?

Inlägg av bastard »

svårt

jag tänker på jaktlabbe eller adb
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Allround hund?

Inlägg av EN brun böna »

Norsk buhund kan både jaga och valla samt vakta gården.
Finsk lapphund är även den en alround. Men kanske lite liten för drag.
Några stående fågelhundar som vorsther och vizla används som polishundar och är bra draghundar, de kan fungera som kortdrivare och vissa lär sig att ställa även hårvilt. De är fina spårhundar som även kan gå fram och avfånga ett djur, men de är sämre vallhundar.
Riesensnauser är ok vallhund och duktig polishund, ingen slädhund men kan dra en kärra.
Schäfern och rottweiler kan läras att valla och fungerar bra som polishund.
Större terriers har varit gårdshundar i storbrittanien och där vaktat gården, jagat samt i vissa fall även vallat.
Storpudeln är en vattenapportör från början och fungerar till viss jakt, ett spann storpudels har vunnit det hårdaste slädhundsloppet av alla iditarod. Den fungerar även som polishund.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Allround hund?

Inlägg av Charlie** »

EN brun böna skrev: 24 aug 2019 08:06Norsk buhund kan både jaga och valla samt vakta gården. Finsk lapphund är även den en alround. Men kanske lite liten för drag.
Smatliga nordiska jaktspetsar har sitt ursprung i forntida vallhundar och de är väldigt allround som raser men tyvärr inte lika allround som individer. Som "EN brun böna" beskriver så är den norska Buhunden väldigt allround detta gäller även norska älghundarna (Grå vit och svart) Den svenska Norrbottenspetsen och dennes finska kusin Finnspetsen är också lite allround men den är för liten som draghund och som skyddshund.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2994
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Allround hund?

Inlägg av maskros »

Att tänka på med en del av nämnda hundar är att många av dem har mycket jakt i sig, det kanske man inte vill ha. Titta även på gårdshundar, typ Hofawart och Dansk-Svensk gårdshund. Annars är nog alla vallhundsraser utom de extrema vallarna (Bordercollie, Australian shepherd) lämpliga, men de kräver ofta att få jobba. Bland vallarna räknar jag in Schäfer, Belgisk vallhund, Beauceron, ‎Berger Picard och Briard dock en varning för Malinois som är extremt krävande. Även om den inte är så skrämmande ska vi inte glömma den gamla fina Västgötaspetsen, en Svensk lantras som "kan allt" https://www.skk.se/sv/hundraser/vastgotaspets/

Sen kan man diskutera om en allroundhund verkligen ska vara skyddande, i goda tider är det jobbigt med en skarp hund. Kanske räcker det med en "dörrklocka"?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Triatic
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 jul 2019 13:15

Re: Allround hund?

Inlägg av Triatic »

I ett kritiskt läge är små hundar bättre än stora i ett par viktig avseenden, dom äter betydligt mindre, och lever normalt betydligt längre, än stora hundar. Dansksvensk Gårdshund är nog ett bra alternativ,

Gällande skärpa, som någon skrev är det ett mynt med 2 sidor, Jag har träffat några som skaffat "vakthundar" men som efter ett tag har fäst sig så vid sina vovvar att dom aldrig skulle få för sig att släppa hunden på någon som kanske var knivbeväpnad, eller bara ha en stor sten för den delen,

Jag skulle själv aldrig våga låta mina hundar gå i närheten av en inkräktare, hundarna ska göra som dom är tränade, springa runt och skälla när det kommer någon.
Skriv svar

Återgå till "Hunden"