Ställande hund till grävling.

Allt från träning till sjukvård.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Ställande hund till grävling.

Inlägg av Daltorpet »

Man får jaga grävling med ställande hund som då räknas som avlivning och då är det samma regler som vid fällfångst i levandefälla. Dvs du får använda lampor och 22lr istället för annars klass 3.

Jag funderar lite på vad som räknas som en ställande hund, är det enkom ställande raser som de klassiska spetsarna eller duger vilken hund som helst så länge den kan ställa en grävling?
Låt säga att jag skulle vilja testa en av kangalerna som i första hand är en herdehund men har ändå en viss jakt i sig. Skulle det vara ok? Hon är tränad på både eftersök med blod och vanliga viltspår. Jag tror att hon skulle försöka ställa om hon kom ikapp.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 898
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Ställande hund till grävling.

Inlägg av Omnivore »

En undrar från mig som inte kan hundar men gärna vill lära mig:

Kan en hund som är tränad att "ställa" en inbrottstjuv (släppa in men inte ut) även tränas till att ställa vissa typer av vilt? Tänker närmast på rottweiler, dobermann och schäfer. Hade en bekant för många år sedan som hade rottis + schäfer som mer än gärna släppte in vem som helst men sedan var det stopp.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Ställande hund till grävling.

Inlägg av Daltorpet »

Omnivore skrev: 27 aug 2019 09:10 En undrar från mig som inte kan hundar men gärna vill lära mig:

Kan en hund som är tränad att "ställa" en inbrottstjuv (släppa in men inte ut) även tränas till att ställa vissa typer av vilt? Tänker närmast på rottweiler, dobermann och schäfer. Hade en bekant för många år sedan som hade rottis + schäfer som mer än gärna släppte in vem som helst men sedan var det stopp.
Nu är det här inte ett svar på din fråga då jag tyvärr inte vet. Men jag vet att en schäfer fungerar på viss jakt ändå.

1: Apportör. De flesta hundar går att få in på den banan om man jobbar ordentligt med dem.

2: Stöthund med små såtar om man är några jägare.

3: viltspår och eftersökshund

4: Bandhundsjakt. Hunden leder fram dig till viltet och när ni kommer "nära" lägger sig hunden och du smyger sista biten för att skjuta.

Vid ett riktigt brunt läge och lagen om överlevnad gäller så kan schäfern fälla ett rådjur eller en hare själv.

Som ren ställande hund kan nog bli svårt men tror inte det är omöjligt. Jag skulle funderat på en korsning jämthund/schäfer om jag ville åt de ställande samt vakt/skydds egenskaperna. Sen är det lite beroende på hur de ställer jämten gör ju det med rejält skall för att jägaren ska höra jag tror schäfern har mindre skall men nog liknande rörelser.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Ställande hund till grävling.

Inlägg av EN brun böna »

Här finns lite trix för hur man lär en hund att ställa ett djur även om hunden inte har den rätta rasen http://www.huntingairedales.org/How%20T ... 20Test.pdf
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Ställande hund till grävling.

Inlägg av Daltorpet »

EN brun böna skrev: 27 aug 2019 11:05 Här finns lite trix för hur man lär en hund att ställa ett djur även om hunden inte har den rätta rasen http://www.huntingairedales.org/How%20T ... 20Test.pdf
Tackar! Väldigt intressant!
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Skriv svar

Återgå till "Hunden"