Naturkompaniet har en preppingkategori

Användarens profilbild
Olyckskorpen
Inlägg: 235
Blev medlem: 27 maj 2019 15:26

Naturkompaniet har en preppingkategori

Inlägg av Olyckskorpen »

Hej,

Jag noterade att naturkompaniet har en kategori för prepping/krisberedskap. De är ju knappast de billigaste, men tyckte det var lite kul :)

https://www.naturkompaniet.se/utrustnin ... beredskap/
Användarens profilbild
NordicHillbilly
Inlägg: 125
Blev medlem: 29 maj 2019 20:13

Re: Naturkompaniet har en preppingkategori

Inlägg av NordicHillbilly »

:hm:

Mora 2000 är ju en okej slit-och-släng-kniv. Mycket av det i kittet är dock sådant som jag inte skulle släpa på. Äger i princip allt och mycket mer. Men sen är jag också en mycket knepig typ. Aldrig förstått varför man ska bängla med spritkök och annan dynga ifall man inte häckar uppe i fjällen. Aldrig varit med om att man inte kan göra upp eld, även om det mesta är genomblött i november/december. Äger förstås ett, men använder det aldrig. Brukar lämna det hemma. Släpar hellre med en enkel gryta. Den tar ju ingen plats alls i ryggsäcken ifall man fyller den med sockar och annat trevligt. Man kan äta direkt ur den. Koka vatten och så vidare. Brukar ha med mig ett minimum med saker.


Vid dagstur: Kniv, medelstor yxa, vanlig förbaskad fullstor såg, tändare, eldstål, kompass, karta, vattenfilter (behövs egentligen inte här), lång spik (GULD vid lägerbygge), rep, salt, pinnbröd torrmix ca 1 kg (brukar förse flera personer med rykande färskt pinnbröd), nötter, hårda fruktkarameller från lidl, låda med fiskegrejer, underlag, första hjälpen, presenning, mylar, mygghatt om sommar, sockar, handskar m.m. Egentligen inte svårare än så.

Ska ärligheten fram så tar jag nog alltid med mig någon sorts korv eller fläsk också, samt SMÖR, men jag förvarar det inte i väskan för jämnan, utan i kylen. :)

BOB: addera innehållet från vapenskåpet, som står bredvid dagväskan, samt lite frystorkat käk. Lämna korven hemma.
I remember the red runes on the rock,
the spell of seeing being sung,
and the bold opening up of the beautiful barrow.

I remember the coming of man reborn,
the birth of Baldur the bright,
the return of a world that was woefully lost.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Naturkompaniet har en preppingkategori

Inlägg av Charlie** »

Spritkök ingår i stort sätt alltid i dessa krispaket, eftersom det är något de flesta kommit i kontakt med genom friluftsdagar, scouter och annat föreningsliv. Det är nog också det vanligaste förekommande kampingköket i svenska hushåll och ligger oanvända i vart och vartannat källarförråd. T-doja är också det bränsle som kan finnas tillgängligt i många städskrubbar, då det används till fondygrytor och som rengöringsmedel i bland. De flesta svenskar är urbana och bor i lägenheter. Man lämnar nog inte lägenheten vid ett strömavbrott för att laga mat över en lägereld. Jag tror att de flesta tar fram sina fondyprylar eller hämtar sitt gamla oanvända Trangia från källarförrådet och lagar käket på köksbordet.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Naturkompaniet har en preppingkategori

Inlägg av Omnivore »

Fick mail med rabattkoder från Pricerunner och Outdoorexperten har ett trangiakök för 693 kr, påstått tidigare pris 899 kr.
Bra köp för en wannabe i villa med fjärrvärme och klotgrill men utan eldstad i huset. Föredrar spritkök framför gasol pga paranoid re tryckbehållare.
https://www.outdoorexperten.se/p-39350- ... 3-uld.aspx
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Naturkompaniet har en preppingkategori

Inlägg av vantohal »

Inte ofta lämpligt att starta en brasa i köksfönstret måhända. Ett spritkök är bra att ha, även om jag föredrar gasol för inomhusbruk.
Ursus

Re: Naturkompaniet har en preppingkategori

Inlägg av Ursus »

Intressant att denna tråd vaknade till liv igen, tänkte på NK och deras preppingprylar häromdagen. Skulle vara intressant att se hur mycket pengar man kan spara genom att köpa sagda saker på annan affär eller online. NK är ökända för prispåslag, ibland till det absurda. En jacka som går på 1500 i normalfallet kan lätt säljas för 2000+ på GirigKompaniet. Inte riktigt min grej, det där.
Skriv svar

Återgå till "Tips på olika kampanjer, reor, utförsäljningar"