Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Allt om vatten
Ursus

Re: Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Inlägg av Ursus »

Har haft tillfälle att testa Grayl Geopress senaste tiden.

Faktiskt väldigt nöjd. Riktigt otäcka källor till vatten blir kristallklara och smakar noll av dy och annat. Enkel och snabb att använda.

Nackdelar är livslängden, samt att man får vara noggrann att undvika kontaminering när kärl och filter sitter i samma enhet. Att förfiltrera med kaffefilter eller tygbit är fördelaktigt.

Skall fortsätta mina äventyr med denna pryl i sommar.
Ursus

Re: Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Inlägg av Ursus »

Fick förfrågan per PM om vidare recension av Grayl Geopress.

Den fungerar i allmänhet väldigt bra. Enligt ovan text tar den bort all smak och lukt även av ganska sunkiga källor, har inte haft problem hittills.

Dock tycker jag inte att den är värd det höga priset. Filtret kleggar ihop snabbare än vad man kan tro. Vet inte om det är abnorma mängder av något ämne i svenska brunvatten, men livslängden är inte imponerande.

Blir en BOB-lösning för sitt smidiga format, men inte något permanent.
Ursus

Re: Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Inlägg av Ursus »

Hmm... Sökte bakåt efter ett svar som jag trodde att jag hade skrivit i denna tråd, men icke. Då får jag skriva den ånyo!

För att lägga debatten om huruvida man bör äta snö eller inte till ro, så skall jag illustrera med ett enkelt räkneexempel:

Hur stor påverkan på kroppen har det att smälta snö i munnen, svälja smältvattnet, och värma upp det till mer eller mindre kroppstemperatur för absorbering; och detta för att täcka det dagliga behovet av vätska?

En kalori (cal) definieras enkelt som den energimängd som krävs för att värma upp ett gram vatten med en grad celsius (källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Calorie ). För att värma ett gram vatten från 0 C till 37 C (smältpunkt till kroppstemperatur) krävs alltså 37 cal.

Snö är dock is i kristallform och måste först smältas till faktiskt vatten innan det kan sväljas. För att smälta ett gram is krävs 80 cal (källa : https://weather.cod.edu/sirvatka/watertype.html ).

För varje gram vatten som skall smältas från is/snö till vatten i munnen och sväljas, och i magen värmas upp till 37 C innan det kan absorberas (åsikter går isär om kroppen måste göra detta eller ej, men det mest accepterade som jag har läst är att kroppen gör så) krävs alltså 117 cal.

1 g vatten är vid 25 C ganska exakt 1 ml i volym. Av enkelhetsskäl kan man säga att denna relation även gäller vid övriga temperaturer. Alltså 1 g vatten = 1 ml vatten. 1 l = 1000 ml = 1000 g. För att smälta och värma upp en liter vatten i kroppen krävs alltså 117 cal x 1000 = 117 000 cal, vilket kan skrivas om som det mer bekanta 117 kCal.

En genomsnittlig person kräver ett par liter vatten per dag, mer vid ansträngning. Om vi säger att man behöver dricka 3 liter vatten per dag, så krävs alltså inget mer än 117 x 3 = 351 kCal i energi. En Flapjack Caramel Fudge som ligger på mitt bord vid skrivande stund innehåller 369 kCal per bar, alltså mer än tillräckligt för att låta min kropp smälta tre liter vatten bara för drickandets skull.

Om man jämför detta med behovet att vintertid trampa runt med snöskor/skidor, samla ved, eventuellt hugga det, och vid behov skotta ned sig till marken för att kunna göra upp eld och smälta det till dricksvatten lär åtgången av energi vara betydligt högre. Särskilt om det måste göras flera gånger per dag.

Så kontentan är: Har du mat i kroppen (eller möjligen en god fettreserv förlagd i ketos), lär ätandet av snö inte vålla problem.
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Inlägg av WoodsmansLife »

Ursus skrev: 01 aug 2022 18:51 Hmm... Sökte bakåt efter ett svar som jag trodde att jag hade skrivit i denna tråd, men icke. Då får jag skriva den ånyo!

För att lägga debatten om huruvida man bör äta snö eller inte till ro, så skall jag illustrera med ett enkelt räkneexempel:

Hur stor påverkan på kroppen har det att smälta snö i munnen, svälja smältvattnet, och värma upp det till mer eller mindre kroppstemperatur för absorbering; och detta för att täcka det dagliga behovet av vätska?

En kalori (cal) definieras enkelt som den energimängd som krävs för att värma upp ett gram vatten med en grad celsius (källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Calorie ). För att värma ett gram vatten från 0 C till 37 C (smältpunkt till kroppstemperatur) krävs alltså 37 cal.

Snö är dock is i kristallform och måste först smältas till faktiskt vatten innan det kan sväljas. För att smälta ett gram is krävs 80 cal (källa : https://weather.cod.edu/sirvatka/watertype.html ).

För varje gram vatten som skall smältas från is/snö till vatten i munnen och sväljas, och i magen värmas upp till 37 C innan det kan absorberas (åsikter går isär om kroppen måste göra detta eller ej, men det mest accepterade som jag har läst är att kroppen gör så) krävs alltså 117 cal.

1 g vatten är vid 25 C ganska exakt 1 ml i volym. Av enkelhetsskäl kan man säga att denna relation även gäller vid övriga temperaturer. Alltså 1 g vatten = 1 ml vatten. 1 l = 1000 ml = 1000 g. För att smälta och värma upp en liter vatten i kroppen krävs alltså 117 cal x 1000 = 117 000 cal, vilket kan skrivas om som det mer bekanta 117 kCal.

En genomsnittlig person kräver ett par liter vatten per dag, mer vid ansträngning. Om vi säger att man behöver dricka 3 liter vatten per dag, så krävs alltså inget mer än 117 x 3 = 351 kCal i energi. En Flapjack Caramel Fudge som ligger på mitt bord vid skrivande stund innehåller 369 kCal per bar, alltså mer än tillräckligt för att låta min kropp smälta tre liter vatten bara för drickandets skull.

Om man jämför detta med behovet att vintertid trampa runt med snöskor/skidor, samla ved, eventuellt hugga det, och vid behov skotta ned sig till marken för att kunna göra upp eld och smälta det till dricksvatten lär åtgången av energi vara betydligt högre. Särskilt om det måste göras flera gånger per dag.

Så kontentan är: Har du mat i kroppen (eller möjligen en god fettreserv förlagd i ketos), lär ätandet av snö inte vålla problem.
Bra sammanfattning.
Mors kochanski har pratat en del om värdet i att äta snö och hur lite energi det tar för kroppen, men jag har inte sett uträkningen skriven på sånt här sätt.
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Inlägg av Skymning »

Det går att använda befintlig värme/energi för att smälta snö. Du kan exempelvis andas ut varmluft in i snön, eller om du har en plastpåse med dig så kan du ta den och lägga den i en ficka närmare kroppen så smälter den en del av sig själv.

Fattar inte varför dessa överlevnads "experter" alltid pratar om att du måste värma snö i MUNNEN av alla ställen. Överlevnad handlar om att tänka med hjärnan. Think more, work less.
слава україні - на хуй путін!
Ursus

Re: Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Inlägg av Ursus »

Skymning skrev: 08 aug 2022 08:43 Det går att använda befintlig värme/energi för att smälta snö. Du kan exempelvis andas ut varmluft in i snön, eller om du har en plastpåse med dig så kan du ta den och lägga den i en ficka närmare kroppen så smälter den en del av sig själv.

Fattar inte varför dessa överlevnads "experter" alltid pratar om att du måste värma snö i MUNNEN av alla ställen. Överlevnad handlar om att tänka med hjärnan. Think more, work less.
Ja, var är mer ändamålsenligt att smälta snö än i munnen? Det är enkelt, och har du bra tänder så gör det inte ont någonstans. Du lär inte använda mindre energi någon annanstans enligt termidynamikens satser.
Men visst, sätt en plastpåse under tröjan bara. Tills den spricker och blöter ned dig. Hade du åtminstone sagt fältflaska hade jag köpt ditt argument.

Om du har något problem mina argument kan du ta det direkt med mig genom den enkla citatfunktionen, istället för att svävande prata om dessa självutnämnda överlevnads"experter" som borde "tänka med hjärnan". Om det ger din konfrontativa ådra en kick, så varsågod, men konfrontera mig direkt i alla fall istället för att vara en liten bitch vid sidan om.
Och sedan kan du ju själv redovisa dina påstådda kvalifikationer som du anser ger dig bättre vetande, för just nu osar det bara medelålders mansplaining.
Tank
Inlägg: 1663
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Inlägg av Tank »

Ursus skrev: 30 jul 2021 08:23 Fick förfrågan per PM om vidare recension av Grayl Geopress.

Den fungerar i allmänhet väldigt bra. Enligt ovan text tar den bort all smak och lukt även av ganska sunkiga källor, har inte haft problem hittills.

Dock tycker jag inte att den är värd det höga priset. Filtret kleggar ihop snabbare än vad man kan tro. Vet inte om det är abnorma mängder av något ämne i svenska brunvatten, men livslängden är inte imponerande.

Blir en BOB-lösning för sitt smidiga format, men inte något permanent.
Tack, funderar på den som en enkel att använda lösning till familjen.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Inlägg av Skymning »

Ursus skrev: 08 aug 2022 10:33
Skymning skrev: 08 aug 2022 08:43 Det går att använda befintlig värme/energi för att smälta snö. Du kan exempelvis andas ut varmluft in i snön, eller om du har en plastpåse med dig så kan du ta den och lägga den i en ficka närmare kroppen så smälter den en del av sig själv.

Fattar inte varför dessa överlevnads "experter" alltid pratar om att du måste värma snö i MUNNEN av alla ställen. Överlevnad handlar om att tänka med hjärnan. Think more, work less.
Ja, var är mer ändamålsenligt att smälta snö än i munnen? Det är enkelt, och har du bra tänder så gör det inte ont någonstans. Du lär inte använda mindre energi någon annanstans enligt termidynamikens satser.
Men visst, sätt en plastpåse under tröjan bara. Tills den spricker och blöter ned dig. Hade du åtminstone sagt fältflaska hade jag köpt ditt argument.

Om du har något problem mina argument kan du ta det direkt med mig genom den enkla citatfunktionen, istället för att svävande prata om dessa självutnämnda överlevnads"experter" som borde "tänka med hjärnan". Om det ger din konfrontativa ådra en kick, så varsågod, men konfrontera mig direkt i alla fall istället för att vara en liten bitch vid sidan om.
Och sedan kan du ju själv redovisa dina påstådda kvalifikationer som du anser ger dig bättre vetande, för just nu osar det bara medelålders mansplaining.
Men jösses människa jag pratar inte om dig, du är inte mitten av mitt universum, det finns 100 tals "experter" på som pratar om detta på tuben.

Sök hjälp.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Inlägg av bastard »

@ admin
viewtopic.php?t=92

var vänligen läs reglerna
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Inlägg av Ursus »

Skymning skrev: 08 aug 2022 18:56 Men jösses människa jag pratar inte om dig, du är inte mitten av mitt universum,
Det gör du visst. När du sedan blir utskälld för ditt skitsnack så kan du falla tillbaka på trovärdig förnekbarhet eftersom du har skrivit svepande och lagom ospecifikt, och således vända allt till din fördel. Jag vet precis hur alla wannabe internettroll fungerar. Ni förpestar bara hela jävla internet när ni tar ut bitterhet som ni inte får utlopp för i det dagliga livet.

Det är alltid alltid samma sak. Man lägger ned tid och skriver ett välformulerat inlägg och responsen är "du har fel, tÄnK mEd HjÄrNaN, dEt VeT vÄl AlLa, bleh bleh bleh". Det är så formulaiskt och förutsägbart. Kanalisera din inre Wilderäng och käftas med alla som inte delar din åsikt. Absolut.
Skymning skrev: 08 aug 2022 18:56det finns 100 tals "experter" på som pratar om detta på tuben.
Nej, det finns det inte, och jag är betydligt mer bevandrad än dig. Fyra av de största auktoriteterna inom området förordar denna metod: Les Stroud, Cody Lundin, Mors Kochanski, och Larry Dean Olsen. Om du känner att du vet bättre än dessa titaner, skriv en bok då och bli rik. Lycka till.
Skymning skrev: 08 aug 2022 18:56Sök hjälp.
Med tanke på att 90% av allt du själv "tillför" på forumet är uttryck av någon slags patologisk avsky mot ryssar så kanske det är du som skulle "söka hjälp". Projicering, någon? Förstår inte hur du orkar sitta och gapa i hur hemsk ryssjäveln är i vart och vartannat inlägg. Jo, liksom, vi har fattat det ett tag nu. Det är ingen nyhet.

Du blir från och med nu blockad. Bye bye.
Skriv svar

Återgå till "Vatten"