Desinficering av hel vattendunk med UV-lysrör..?

Allt om vatten
bokmalen

Re: Desinficering av hel vattendunk med UV-lysrör..?

Inlägg av bokmalen » 19 aug 2019 12:42

reboot skrev:
16 aug 2019 18:59
Suck, får då skaffa petriskålar med lämplig agar (finns många sorter). Blir att bygga ett kemilabb och mycket pluggande.....
Nää, jag kör med UV + klor så blir det i alla fall inte sämre än med bara klor....Både hängslen & bälte ska det va!
Nja, du behöver inga pertiskålar eller tjafs...
Ta en glasburk och gör en hö-infusion... fyll den till hälften med vatten, lägg i lite hö eller torrt gräs och löv och lämna ett par dagar. Bör vara smällfull av mikroorganismer som du kan se i mikroskop och som rör sig ganska mycket med små viftande flimmerhår.

Bestråla och se om de rör sig efteråt.
I intend to live forever, or die trying to

Användarvisningsbild
reboot

Inlägg av reboot » 20 aug 2019 16:19

Har inget mikroskåp, men jag har kört en av lampororna i en sluten kartong i 10 minuter för att prova och bleka en röd post-it. (Jo den vart aningen blekare)
Men när jag stängt av och öppnade kartongen luktade det starkt av ozon, vilket jag tar som bevis på att lampan verligen producerar UV-C strålning då endast UV-C våglängden genererar ozon. Bevis nog för mig att lampa och glasrör är av kvartsglas och att den funkar som den ska.
Luktade som man kört ett antal gamla 230V borrmaskiner med kolborstar i lådan....omisskännligt........ :hm: :geek:

Så jag beställer nu några till av samma leverantör att prova vidare med och ha ett antal i reserv!

Och var försiktig om du skaffar några själv. Det är farliga grejor, så använd skyddsglasögon, heltäckande klädsel, googla och läs på innan du provar.....

I'd rather be judged by 12 than carried by 6 .........

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.

Användarvisningsbild
deadrabbit

Inlägg av deadrabbit » 29 sep 2019 14:19

Mycket intressant och läsvärt här :up:
3-3-3 Radio Plan

Skriv svar