Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Allt om vatten
Ursus

Re: Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Inlägg av Ursus »

Charlie** skrev: 28 sep 2020 23:22 Har inte provat men visst funkar det som frostskydd om man suger in någon dl sprit i filtret. Det behöver nog inte vara särskilt högprocentigt heller. Vanlig bolagsnubbe borde fungera.
VIsste att pluntan är en bra idé att ha med sig! Gammal Norrlands Akvavit blir det :lol:
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Inlägg av bastard »

kanske vore värt att kolla med dom hur det är tänkt att annvändas under , hm, arktiska förhållanden, dom som tillverkar borde veta
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Inlägg av Charlie** »

Ursus skrev: 29 sep 2020 19:16
Charlie** skrev: 28 sep 2020 23:22 Har inte provat men visst funkar det som frostskydd om man suger in någon dl sprit i filtret. Det behöver nog inte vara särskilt högprocentigt heller. Vanlig bolagsnubbe borde fungera.
VIsste att pluntan är en bra idé att ha med sig! Gammal Norrlands Akvavit blir det :lol:
:up: :up: :up:
Yep, "Norrlands" är dessutom den bästa och godaste av alla akvaviter med sin lena och runda smak, om än lite dyr men väl värt pengarna.

bastard skrev: 29 sep 2020 20:27 kanske vore värt att kolla med dom hur det är tänkt att annvändas under , hm, arktiska förhållanden, dom som tillverkar borde veta
Jag antar att du får svaret att man skall skaka ur vattnet ur filtret så mycket som möjligt för att undvika att det fryser sönder, samt att förvara det nära kroppen. Utöver det så tror jag inte att tillverkarna har brytt sig om att göra filtren frostskyddade överhuvudtaget. Arktiska föhållanden bjuder ju inte heller på vatten med särskilt höga bakteriehalter som kräver teknisk/kemisk eller annan avancerad rening. De som trots allt ger sig av mot sådana trakter brukar ha ganska rejäla kokanordningar för matlagning och snösmältning och då gör det ju sig självt.

Arktiska förhållande finns ju även på andra ställen än just kring de arktiska områdena, Himalaya och Anderna t ex. Jag har läst att man flyger upp dunkat vatten till baslägren runt Mt Everest men detta kokas på plats i baslägren i alla fall. Indiskt vatten är inte det renaste precis. Själv besteg jag Mt Kilimanjaro i Afrika för ett 10-tal år sedan och det vatten som användes under 3000 möh påstods ha transporterades upp med lastbil men jag såg att detta vatten togs från bäckar och åar i närheten. Detta vatten kokades och tur var väl det, då även Afrikas vattenkvalitet har också mycket att önska. Det vatten som togs över 3000 möh, togs från smältvattenbäckar. Detta kokades också. När det gäller dessa ganska begränsade områden men som har ett enormt högt besökarantal (10 000 -tals/år) så blir områdena och snön där riktigt förorenade av fekalier och annan dynga. Jag rekommenderar både reningstabletter och reningsfilter för de som tänker göra en sådan tripp. Områden som t ex norra Skandinavien har inte samma föroreningstryck och abselut inte under vintertid. Så jag anser, att vattnet här inte behöver någon mer avancerad rening under vintern. I alla fal inte utanför tätorter och jordbruksbygd.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 611
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Inlägg av Kardinal »

Ursus skrev: 25 sep 2020 07:42 Tack för svar, ska sammanfatta punkterna här och min respons.

- Att ha vattenfiltret inpå kroppen är alldeles fantastiskt! Har inte tänkt på det förut, en Lifestraw borde enkelt rymmas under jackan som ett halsband. Att dock ha vattenflaskan under jackan känns inget vidare när det är riktigt kallt, har experimenterat med det förut och tycker att suger kroppsvärmen ur en snabbt.

- Klortabletter borde fungera finfint i en Camelbak, tror till och med att jag har läst att det rekommenderas emellanåt, för att hålla slangen så ren som möjligt.

- Termos vintertid är ett bra tips, och har med mig en halvliters sådan i kallare väder. Enda problemet är storleken. Har en enliters Stanley med mig ibland, men den är enorm. Vill gärna se till att ha med mig ett par liter i alla fall för att slippa rena jämt och ständigt.

- Här är ett intressant citat: Att tina snö/is med kroppsvärme är riktigt slöseri med kroppens energiresurser. Jag har hört annorlunda av en kanadensisk överlevnadsprofil med initialerna MK. Han menar att detta är en halvmyt, och att det egentligen bara krävs energi motsvarande en rejäl skiva vitt bröd om dagen för att smälta snö i kinden till att möta dricksvattenbehovet, vilket är orsaken till varför ursprungsbefolkningen i de kallare delarna av nordamerika gjorde så. Deras intag av blod, inälvsmat och kött gjorde att mineralbristen i smältvatten egentligen inte var ett problem. Mina egna små försök med detta under kortare turer verkar bekräfta. Om man kommer över obehaget av att ständigt ha en kall klump i kinden är det ganska smidigt, och jag tycker inte att det påverkar varken kroppstempen eller hungern. Till en början är det jobbigt för magen att få i sig kall vätska, men är man i övrigt väl klädd och håller igång ger det sig snabbt...
Jag tror energianvändandet av att tina snö är försumbart, speciellt om man redan alstrar värme som vid marsch. Om något handlar det om att det är en dålig idé om man redan är nedkyld eller riskerar att bli. Jag försöker att alltid dricka varmt för att hålla värmen när det är kallt ute, med bonusen att kokat vatten är rent vatten. Vattenkvaliteten är inget jag vill spela rysk roulett med vid i en allvarlig situation, då chansningen ytterst kan leda till att man fryser ihjäl uttorkad någonstans längd vägen mot sitt mål. Bättre då med ett binärt förhållningssätt än att behöva göra bedömningar, kanske med låg energinivå och nedsatt omdöme: Alltid dricka renat vatten vid kris.

För övrigt tycker jag att Stanleytermosar är för otympliga och tunga. Tacka vet jag Thermos Light & Compact. :)
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Inlägg av xsive »

Ursus skrev: 25 sep 2020 07:42 - Här är ett intressant citat: Att tina snö/is med kroppsvärme är riktigt slöseri med kroppens energiresurser. Jag har hört annorlunda av en kanadensisk överlevnadsprofil med initialerna MK. Han menar att detta är en halvmyt, och att det egentligen bara krävs energi motsvarande en rejäl skiva vitt bröd om dagen för att smälta snö i kinden till att möta dricksvattenbehovet, vilket är orsaken till varför ursprungsbefolkningen i de kallare delarna av nordamerika gjorde så. Deras intag av blod, inälvsmat och kött gjorde att mineralbristen i smältvatten egentligen inte var ett problem. Mina egna små försök med detta under kortare turer verkar bekräfta. Om man kommer över obehaget av att ständigt ha en kall klump i kinden är det ganska smidigt, och jag tycker inte att det påverkar varken kroppstempen eller hungern. Till en början är det jobbigt för magen att få i sig kall vätska, men är man i övrigt väl klädd och håller igång ger det sig snabbt...
Nu är det ju inga stora volymer vatten man får i sig
Låt säga att du under en dag får i dig 0,5kg vatten genom att smälta snö med kroppsvärme

Om vi utgår från att snön/isen är minus 7 grader och skall värmas till 37 grader
Vid fasövergång mellan is och vatten åtgår (utan att temperaturen stiger)
334 kj/kg x 0,5kg = 167kJ
För att höja temperaturen 40 grader åtgår
4J/g/grad x 500g x 40 / 1000 = 80kJ (lite föernklat)

Totalt åtgår det då 247kJ eller ca 60kcal för 0,5l vatten
Notera att det är mycket mindre energikrävande för kroppen att dricka 0 gradigt vatten (1/3 mot att smälta snö/is)


Utanför trådens ämne...
Räknat lite på detta tidigare för frys vid strömavbrott.
Man kan ju lägga några 1,5l PET med vatten för att få en större tröghet i att större massa tar längre tid att tina.
Idealiskt skulle man vilja ha en vätska i PET flaskorna som fryser vid säg minus 15 grader.
Åtgår då mycket energi för att tina den vätskan med fasövergång innan resterande massa stiger i temp
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Inlägg av bastard »

saltblanding, glykol eller alkohål som fryser vid rätt temperatur,
alkoholen är annvändbar till mycket mer :lol:

https://vanligafragor.systembolaget.se/ ... och-sprit/
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Inlägg av xsive »

bastard skrev: 03 okt 2020 16:19 saltblanding, glykol eller alkohål som fryser vid rätt temperatur,
Offtopic men inte riktigt så enkelt.
Exempelvis salt eller alkohol sänker visserligen frystemperaturen men fungerar inte som rent vatten.
Vatten med salt eller alkohol kommer frysa helt betydligt under 0 grader men inte så att hela
vätskan är flytande till frystemp. Istället börjar vatten frysa i kristaller en bit under noll.
Sen fortsätter det bli mer uch mer slush till det nått kritisk blandning då resten fryser.
Man får inte den omvandling från fryst till flytande man vill ha vid en specifik temperatur och stor energiomvandling där
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 611
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Inlägg av Kardinal »

Själv brukar jag med framgång förvara både rom och bourbon i frysen, men jag vet inte om lösningen är att ha spritdryck som vätska vid bug-out.
Slava Ukraini!
Ursus

Re: Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Inlägg av Ursus »

Kardinal skrev: 03 okt 2020 19:13 jag vet inte om lösningen är att ha spritdryck som vätska vid bug-out.
Bug out skulle bli roligt som fan i alla fall 8-)
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Vattenrening och besvärliga bug-out-förhållanden

Inlägg av bastard »

i lämplig procenttal , helt ok, decificerande, eldstartande, och kanske användbart till att dricka med
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Vatten"