Vattenrening - hur och varför...

Allt om vatten
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1283
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Vattenrening - hur och varför...

Inlägg av reboot »

Jo det funkar om du vet vad du gör!
Men oftast överdriver man med så många steg som möjligt för att imponera och apparaterna blir oöverskådliga, svårskötta och dyra.

Ett RO-system för icke salt insjövatten behöver c:a 4-5Kg tryck för att få ut renat vatten.
Inget av de visade systemen har någon booster-pump, utan förlitar sig på vattentrycket i kranen.
En manometer är också viktig för att hålla koll på trycket. Är det för lite tryck, så får du inte igenom någon mängd renat vatten från filtret utan det mesta går ut i slaskröret.

Du får börja med att detaljstudera och förstå hur RO-systemen fungerar.

Köp sedan ett enkelt system för att rena vatten till akvarier att börja exprementera med, så att du lär dig hårdvaran.

Billigast och bäst är att köpa från Tyskland av en välrenomerad försäljare med många bra betyg, t.ex denna:
https://www.ebay.de/itm/UMKEHROSMOSE-AN ... XQjUNR3uur

Det systemet kostar bara c:a 400:- med moms och frakt och ger dig dricksvatten av bra kvalité från sjövattnet, men du behöver en 12V högtryckspump av membrantyp som tål att gå någon timme kontinuerligt utan att brinna upp.
Jag har inget fabrikat att direkt rekommendera, utan du får prova dig fram.
Jag har en pump som är något större än nödvändigt och en PWM-styrning av varvtalet för att på en manometer efter pumpen se till hålla rätt tryck, så att jag får ut ungefär förhållande 1:2 - 1:3 på renat vatten till vatten i slaskröret.

Vad och se upp med är att inte få in flockar i det första partikelfiltret, då det i så fall sätts igen på nolltid. Du måste alltså se till att det flockade vattnet grovfiltreras genom ett typ melitta kaffefilter el.dyl. innan det går till högtryckspumpen.

Tappa upp det renade vattnet på rena dunkar (i stället för tank och kran som används för konstant ledningstryck) och om du ska spara det en längre tid, så ev. klorera bara lätt enligt klortråden här i forumet.

Ska du lagra flockningsmedel med lång hållbarhet, så köp ett pulver med typ aluminiumsulfat, som finns hos t.ex Folkpoolen.
Alla flytande flockningsmedel har kort lagringstid.

Kör på och skriv gärna här i tråden hur det går.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
mopar340
Inlägg: 427
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Vattenrening - hur och varför...

Inlägg av mopar340 »

tack för tips och synpunkter, var mest en fix ide jag fick för ett tag sen.

jag har skaffat en membranpump 12V som ger upp till 8 bar.
ska testa den och se vad den går för.

ev så kör jag mot en liten hydropress på någon liter så slipper pumpen gå kontinuerligt.
Vet du hur pass känslig osmosfiltret är på en tryckskilnad på 1 kg?

Med tank så menade jag nog nått ca 25-50 max 100L att ha som buffert tank att sen fylla dunkar från
Men det är kanske lika bra att köra det i mindre dunkar på en gång?
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1283
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Vattenrening - hur och varför...

Inlägg av reboot »

En 8kg membranpump ska vara helt ok om den också klarar ett hyfsat flöde genom filtren med bibehållet tryck på 4-5kg.
Om du kör pumpen mot en trycktank, så ska inte ett kilos tryckskillnad att starta/stänga pumpen göra någon skillnad så länge du ligger över 3,5-4kg.

Osmosfiltrets utgångsrör till slasken ska ju ha en flödesbegränsare, så du kan hålla trycket vid ett visst flöde från pumpen.
Förfiltren (textil + kol) sänker trycket c:a 0,5kg, så man kan även sätta en manometer till direkt innan RO-filtret för att se tryckskillnaden som förfiltren ger. Också en bra indikator när det är dags att byta dom om skillnaden blir för stor.
Kan också koppla loss och backspola förfiltren med flockat råvatten om dom har kloggat igen.
RO-filtret kan inte backspolas. Det ”rengör sig själv” typ då slaskvattnet spolar igenom och ut.

Är allting ok, så byter man förfiltren c:a 3-5 ggr på ett RO-filterbyte. Det är många 10-tals kubik vi snackar om här.
Tidsintervallen mellan filterbyten beror på hur partikelfritt och rent du fått det flockade vattnet innan pumpen.

De standardiserade RO-filtren finns med 50, 75, och 100 GPD (US-Gallon Per Day), vilket betyder 8, 12 resp. 16 liter/timme så det gäller att balansera in allt för minsta strömförbrukning och bästa vattenutbyte. Jag själv kör med 75GPD-modellen
Därför jag också har PWM-styrningen till pumpen för att kunna reglera flödet och trycket.
Lite blandade kranar, adaptrar och slangar/kopplingar och några extra flödesbegränsare till systemet med 1/4”-rören är sen också bra att ha i reservdelslådan.
Det går ju att senare bygga ut själv om man skulle anse sig behöva fler filter in line.

Min Plan B om mina RO-filter tar slut eller krånglar (har 4st i reserv), är att köra partikel och kolfiltren (har en låda i lager) och sen UVC-bestråla dunken i 20 min (se Uv-tråden) och lägga i en klortablett (se klortråden)

I alla seriösa SHTF & TEOTWAWKI-scenarior är det alltid rent vatten som är viktigast och dåligt vatten kommer vara det som tar kål på folk.
Betänk att ett RO-filter även tar strontium-90 & cesium-137 + andra tungmetaller och lösta metalljoner.....

Bra att ha är också en (eller2) enkla turbid-mätare för att bekräfta funktionen på RO-filtret. Den mäter ledningsförmågan i vattnet, alltså hur mycket fria joner det finns och hur bra filtret filtrerar bort dom. Kolla mätarna genom att mäta skillnaden på destillerat batterivatten och vanligt kran/sjövatten.

Slaskvattnet som RO-filtret skickar ut är ju förhållandevis renare ån råvattnet och kan användas för utvändig hygien, diskvatten och sen som spolvatten till toan i nämnd ordning, om man har begränsad tillgång till råvatten.

Och till sist och viktigast: Klorera inget vatten i förväg som sen ska köras genom RO-filtret.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 929
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Vattenrening - hur och varför...

Inlägg av deadrabbit »

@mopar
På vilket djup tar du in råvatten? 6/12/18m?
3-3-3 Radio Plan
mopar340
Inlägg: 427
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Vattenrening - hur och varför...

Inlägg av mopar340 »

deadrabbit skrev: 27 sep 2019 14:40 @mopar
På vilket djup tar du in råvatten? 6/12/18m?
på ca 1-1,5 m djup hade jag tänkt mig, sjön är långgrund och det är en del båttrafik en bit ut så jag vill inte ha slangen påkörd. eller fast i en trolling rigg...
:D

I dag så tar jag tvättvatten till bastun på ca 0,5 meters djup, funkar bra förutom att om det är väldigt stora vågor kan det komma in lite sand. Så jag tänkte flytta ut en bit till när jag sätter igång det här.
mopar340
Inlägg: 427
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Vattenrening - hur och varför...

Inlägg av mopar340 »

reboot skrev: 26 sep 2019 16:07 En 8kg membranpump ska vara helt ok om den också klarar ett hyfsat flöde genom filtren med bibehållet tryck på 4-5kg.
Om du kör pumpen mot en trycktank, så ska inte ett kilos tryckskillnad att starta/stänga pumpen göra någon skillnad så länge du ligger över 3,5-4kg.

Osmosfiltrets utgångsrör till slasken ska ju ha en flödesbegränsare, så du kan hålla trycket vid ett visst flöde från pumpen.
Förfiltren (textil + kol) sänker trycket c:a 0,5kg, så man kan även sätta en manometer till direkt innan RO-filtret för att se tryckskillnaden som förfiltren ger. Också en bra indikator när det är dags att byta dom om skillnaden blir för stor.
Kan också koppla loss och backspola förfiltren med flockat råvatten om dom har kloggat igen.
RO-filtret kan inte backspolas. Det ”rengör sig själv” typ då slaskvattnet spolar igenom och ut.

Är allting ok, så byter man förfiltren c:a 3-5 ggr på ett RO-filterbyte. Det är många 10-tals kubik vi snackar om här.
Tidsintervallen mellan filterbyten beror på hur partikelfritt och rent du fått det flockade vattnet innan pumpen.

De standardiserade RO-filtren finns med 50, 75, och 100 GPD (US-Gallon Per Day), vilket betyder 8, 12 resp. 16 liter/timme så det gäller att balansera in allt för minsta strömförbrukning och bästa vattenutbyte. Jag själv kör med 75GPD-modellen
Därför jag också har PWM-styrningen till pumpen för att kunna reglera flödet och trycket.
Lite blandade kranar, adaptrar och slangar/kopplingar och några extra flödesbegränsare till systemet med 1/4”-rören är sen också bra att ha i reservdelslådan.
Det går ju att senare bygga ut själv om man skulle anse sig behöva fler filter in line.

Min Plan B om mina RO-filter tar slut eller krånglar (har 4st i reserv), är att köra partikel och kolfiltren (har en låda i lager) och sen UVC-bestråla dunken i 20 min (se Uv-tråden) och lägga i en klortablett (se klortråden)

I alla seriösa SHTF & TEOTWAWKI-scenarior är det alltid rent vatten som är viktigast och dåligt vatten kommer vara det som tar kål på folk.
Betänk att ett RO-filter även tar strontium-90 & cesium-137 + andra tungmetaller och lösta metalljoner.....

Bra att ha är också en (eller2) enkla turbid-mätare för att bekräfta funktionen på RO-filtret. Den mäter ledningsförmågan i vattnet, alltså hur mycket fria joner det finns och hur bra filtret filtrerar bort dom. Kolla mätarna genom att mäta skillnaden på destillerat batterivatten och vanligt kran/sjövatten.

Slaskvattnet som RO-filtret skickar ut är ju förhållandevis renare ån råvattnet och kan användas för utvändig hygien, diskvatten och sen som spolvatten till toan i nämnd ordning, om man har begränsad tillgång till råvatten.

Och till sist och viktigast: Klorera inget vatten i förväg som sen ska köras genom RO-filtret.
Stort tack för alla inspiration och tips, bra ide att ta tillvara på spolvattnet till tvätt mm.

håller med, rent vatten är högsta prio.
I BOL så har jag ingen brun, så jag får ta med mig dricksvatten i dunkar, Funkar hyfsat men även under normala förhållanden men det vore klart praktiskt att fixa bra vatten på plats och slippa släpa. Finns en sjö med vatten som är ganska rent men har lite humus mm.

Så att bygga en apparat för att göra driksvatten och rent tvättvatten känns som en bra ide.
Kommer självklart köra den å el från väggen under normala förhållanden men bygga allt så att den går att köra på 12V utan problem.

Bra ide att mäta med en turbidicitetsmätare, Var köper man en billig sån mätare?
verkar finnas kina mätare för ca 150 USD
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1283
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Vattenrening - hur och varför...

Inlägg av reboot »

Nu kanske jag missade lit här. Turbiditeten är ju också synbara grumligheten, som du filtrerar bort, först med flockningen och sen både med 5 eller/och 1microns förfilter + aktivt kolfilter med granulat eller block och efter det RO- filtret. Så vattnet ut ur RO’n ska vara ”kristallklart” och inte behövas kollas extra med avseende på den optiska grumligheten.
Vad jag egenligen är intresserad av, (och som väl ingår i Turbid-begreppet) är TDS (Total Dissolved Solids) för att se att RO-filtret fungerar som det ske. Betydligt enklare och billigare mätstickor, så man kan skaffa några stycken olika för back-up.

Behöver inte vara nåt vidare kalibrerade (vilket dom troligen inte är för de priserna), då det är de relativa skillnaderna på ledningsförmågan jag är efter och inte ett absolutvärde, som är svårt att utvärdera! Det är alltså (mineral & melallsalt)-joner jag vill se betydlig minskning av genom RO-filtret. Virus och annat större smått åker ju med på köpet s.a.s.

En del mäter även PH och andra nyttigheter. Se länk(ar) till exempel på tyska ebay. Finns mycket där!

https://www.ebay.de/itm/TDS-3-Meter-PPM ... SwHItdDIDl

Som du ser är många av dom här mätarna (och filtren) också avsedda för användning till akvarier och det är mycket bra då de seriösa fiskentusiasterna är mycket noggranna med vattenkvalitén.

Om man tycker RO-vattnet smakar lite platt Och mineralfattigt, så är det så och ska göra det. Det finns ”mineralåterstänningspatroner”, ”post-filter” och annat tjafs att sätta efter RO’n, men jag tycker det är helt onödigt, speciellt för emergency-användning. Bara risk att få in nya bakterier och annan obalans om man pular med vattnet där.
Ro-vattnet är extremt rent och mineraler får man i stället genom maten och i SHTF-läge gärna genom lagrade vitamin/mineral-tillskott (t.ex. Apotek Kronans Multivitamin-Kosttillskott ”en om dagen”), som bör finnas i varje prepplager. (Se till att inte köpa ”två om dagen” för samma pris..?....)
Såna kosttillskott behöver du normalt inte äta alls i normalläge om du äter en varierad kost och i SHTF-läge behöver du inte ta varje dag, utan det räcker gott med varannan/tredje, så ett par hundraburkar räcker över ett år, beroende på ensidigheten och sammansättningen på maten du har tillgång till.

Att jag använder tyska ebay.de, på sajter där varan finns i Tyskland ( Artikelstandort: Deutschland) är för att tyskarna tar det här på allvar och det har skett en bra utsortering av de sämsta kinesiska skräp & nonsens-grejorna på ebay.com som inte fungerar....Lite dyrare men momsat och klart, kommer mycket snabbare med säker frakt och behöver inte lösas ut med Postnords utpressningsavgifter.

Använd något translateprogram om det blir språksvårigheter :geek:
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1283
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Vattenrening - hur och varför...

Inlägg av reboot »

För dom som inte har någon aning om vad vi snackar om här, finns lite informativ info om TDS-mätare och vad dom mäter.

”Med en TDS-mätare kan du mäta konduktiviteten på osmosvatten, kranvatten, regnvatten, mineralvatten, mm. Mätaren anger summan på fullständigt upplöst fast material såsom joner i salt, mineraler, (tung)metaller i mg per Volym vatten (mg/L) eller partiklar per million (ppm).

Mätaren ska hållas en kort stund i vatten och sedan läser man exakta ppm-värdet på en LCD-display. Rent vatten eller osmosvatten har ett värde på ca. 10-20 ppm. Vid ett värde från 60 ppm och uppåt måste filter bytas ut. Normalt kranvatten har i motsats till filtrerat vatten ett värde på ca. 200-500 ppm.”
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10569
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Vattenrening - hur och varför...

Inlägg av bastard »

kuriosa

ofta annvänds måttnheten siemens för att mäta ledningförmåga i vatten 1/ohm

finns ofta i industrisystem för renare vatten

man kan göra mätningen själv, men det är lätt att det blir fel, vill man bara ha en kolla på tejpa ihop pinnarna på en multimeter och stoppa i olika vatten så ser man skillnaden mellan rent och skitigt vatten , skitigt som ökad ledningsförmåga

vill man bygga själv hittar man lite mer på rätt ord på google , eller oftare i gamla dammiga böcker om el och industri från 1900-1950 :oops: :ugeek: :notme:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
L73
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 jul 2022 17:40

Re: Vattenrening - hur och varför...

Inlägg av L73 »

Hej,
Jag läser att många köper bärbara vattenfilter såsom Sawyer mm men jag hittar inga certifikat på att dessa är godkända som de skriver.
Är det jag som är för noga eller nojig?
Ska jag ut och dricka mycket vatten så vill jag vara säker på att produkten är godkänd.
T ex som "Genaralprepper" som har väldigt många bra saker.
De som säljer dessa vattenfilter ska få dessa certifikat när de köper då detta gäller en produkt som skall vara säker så att du inte blir liggandes med magproblem 14 mil från närmaste väg, om du har följt deras instruktioner givetvis.
Jag har inte heller sett någon reklam eller youtube klipp där de dricker stora mängder med produkterna utan de bara fuktar läpparna.
Rätta mig gärna men jag anser att vi som köper viktiga produkter såsom vattenfilter borde få ta del av certifikaten detta är enkelt fixat från våra leverantörer om de är ärliga.
Skriv svar

Återgå till "Vatten"