Lagra med klor

Allt om vatten
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Lagra med klor

Inlägg av bastard »

:up:
japp, det där är föredömligt info
värt att spara
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
TwoSword
Inlägg: 40
Blev medlem: 14 maj 2019 13:51

Re: Lagra med klor

Inlägg av TwoSword »

Är det inte bättre att låta vattnet bli "dåligt" för att när det väl behövs dosera i kloret? Om man doserar i klor i vattnet när man häller upp det på behållare, finns det inte risk för att kloret blivit förbukat och vattnet dåligt ett par år senare när vattnet ska drickas?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Lagra med klor

Inlägg av bastard »

rätt förpackat och klorerat är det rent och kommer inte in mera i vattnet, då håller det länge
jag kör klor i början av lagringen
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Sixten
Inlägg: 56
Blev medlem: 14 maj 2019 09:19

Re: Lagra med klor

Inlägg av Sixten »

Mycket bra information.

Ska kolla närmare på aquatab.
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 264
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Lagra med klor

Inlägg av somvanligt »

Sixten, du vill lagra vatten, korrekt? Låt mig i så fall föreslå tillvägagångsätt: Köp vattendunkar och klorin. Häll i lite klorin och lägg dunkarna 20 min på varje sida för att rengöra dunken. Skölj ur och tappa i rent kranvatten utan att tillsätta något. Skruva på locket ordentligt, lagra där inte frysgrader eller solljus kommer åt. Detta vatten kommer vara fullgott resten av ditt liv.
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Lagra med klor

Inlägg av reboot »

reboot skrev: 17 maj 2019 18:26 Det här blev så intressant, så jag har letat och hittat en försäljare i England av just dom Aquatab klortabletter för desinficering av dricksvatten i U- länder, som beskrivs i de här UNICEF-dokumenten jag länkat till förut:
https://www.unicef.org/cholera/Annexes/ ... NaDCC2.pdf
Hemsida Aquatab: http://www.aquatabs.com/home/

Jag har redan beställt ett 400-pack från den här eBay.UK-sajten Kostar GBP19 totalt med porto, alltså drygt 200 spänn för att desinficera upp till 400x25 liter dricksvatten. Helt andra priser än de ”saltade” priserna hos överlevnings-firmorna i Sverige!!!

https://www.ebay.co.uk/str/Hygiene4less ... 7675.l2563
https://www.ebay.co.uk/itm/400-x-Aquata ... SwofFbl9Gc

Varje tablett ska innehåller 167mg och doseras enligt bruksanvisningen på bilderna för olika klorkoncentrationer, beroende på hur förorenat vattnet är! Föredömligt lättförståliga anvisningar!

AQUATABS® 400 Tablets

Each tablet contains a chlorine donor in an effervescent base to allow them to dissolve quickly in water . Aquatabs® make water safe to drink - quickly

1 tablet in 25 Litres of water gives 4 ppm chlorine - (low risk areas UK/Most Europe)

1 tablet in 20 Litres gives 5 ppm chlorine - (low risk areas UK/Most Europe)

1 tablet in 10 Litres gives 10 ppm chlorine - (Higher risk areas)

2 tablet in 10 Litres gives 20 ppm chlorine – Known High Risk Areas or where Bilharzia or Criptosporidium is present.

* Always CHECK for chlorine smell before drinking or re-treat * TABLET SHELF LIFE - 5 YEARS (unopened)
DBC0691E-9DE5-48E9-804D-37A751CA2871.jpeg
DBC0691E-9DE5-48E9-804D-37A751CA2871.jpeg (41.81 KiB) Visad 5678 gånger

Paketet/kuvertet jag beställde på eBay med 40 x 10st 167mg Aquatabs klortabletter har anlänt från England.
Bra förpackade tabletter i hopsvetsade 10-pack kartor i kraftigt papper med aluminiumfolie på insidan.
Verkar vara i fuktsäkert utförande!

Totalkostnad med porto till Sverige, c:a 230:-

B5784D40-D79C-438F-946D-E3B65AA03C3E.jpeg
B5784D40-D79C-438F-946D-E3B65AA03C3E.jpeg (44.99 KiB) Visad 5678 gånger
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
crusoe
Inlägg: 160
Blev medlem: 06 maj 2019 10:13

Re: Lagra med klor

Inlägg av crusoe »

somvanligt skrev: 22 maj 2019 22:02 Sixten, du vill lagra vatten, korrekt? Låt mig i så fall föreslå tillvägagångsätt: Köp vattendunkar och klorin. Häll i lite klorin och lägg dunkarna 20 min på varje sida för att rengöra dunken. Skölj ur och tappa i rent kranvatten utan att tillsätta något. Skruva på locket ordentligt, lagra där inte frysgrader eller solljus kommer åt. Detta vatten kommer vara fullgott resten av ditt liv.
:up: KISS :D
Sixten
Inlägg: 56
Blev medlem: 14 maj 2019 09:19

Re: Lagra med klor

Inlägg av Sixten »

somvanligt skrev: 22 maj 2019 22:02 Sixten, du vill lagra vatten, korrekt? Låt mig i så fall föreslå tillvägagångsätt: Köp vattendunkar och klorin. Häll i lite klorin och lägg dunkarna 20 min på varje sida för att rengöra dunken. Skölj ur och tappa i rent kranvatten utan att tillsätta något. Skruva på locket ordentligt, lagra där inte frysgrader eller solljus kommer åt. Detta vatten kommer vara fullgott resten av ditt liv.
Det blev din variant,kommer rotera var 6:e månad.
Har nu ett lager på ca 100l.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Lagra med klor

Inlägg av maskros »

För mycket klor är inte något större problem. Antingen utsätter man vattnet för solljus som bryter ned kloret eller så gör man så här https://www.alternativ.nu/index.php?topic=194348.0 jag har inte kemikunskaperna att avgöra om det stämmer men antagligen omvandlas citronsyran och kloret till saltsyra som i de små mängderna inte känns och inte spelar någon roll. Saltsyra är dessutom kroppseget, det sura i en spya.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Ruin
Inlägg: 33
Blev medlem: 01 jun 2019 15:36

Re: Lagra med klor

Inlägg av Ruin »

https://youtu.be/4GnsYoHkHAQ

~08:10-10:20 diskuterar han mängden klor per vatten enligt cdc :)
"You know what you are... what you're made of. War is in your blood. Don't fight it. You didn't kill for your country. You killed for yourself. God's never gonna make that go away. When you're pushed, killing's as easy as breathing."
Skriv svar

Återgå till "Vatten"