Desinficering av hel vattendunk med UV-lysrör..?

Allt om vatten
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Desinficering av hel vattendunk med UV-lysrör..?

Inlägg av bokmalen »

reboot skrev: 16 aug 2019 18:59 Suck, får då skaffa petriskålar med lämplig agar (finns många sorter). Blir att bygga ett kemilabb och mycket pluggande.....
Nää, jag kör med UV + klor så blir det i alla fall inte sämre än med bara klor....Både hängslen & bälte ska det va!
Nja, du behöver inga pertiskålar eller tjafs...
Ta en glasburk och gör en hö-infusion... fyll den till hälften med vatten, lägg i lite hö eller torrt gräs och löv och lämna ett par dagar. Bör vara smällfull av mikroorganismer som du kan se i mikroskop och som rör sig ganska mycket med små viftande flimmerhår.

Bestråla och se om de rör sig efteråt.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Desinficering av hel vattendunk med UV-lysrör..?

Inlägg av reboot »

Har inget mikroskåp, men jag har kört en av lampororna i en sluten kartong i 10 minuter för att prova och bleka en röd post-it. (Jo den vart aningen blekare)
Men när jag stängt av och öppnade kartongen luktade det starkt av ozon, vilket jag tar som bevis på att lampan verligen producerar UV-C strålning då endast UV-C våglängden genererar ozon. Bevis nog för mig att lampa och glasrör är av kvartsglas och att den funkar som den ska.
Luktade som man kört ett antal gamla 230V borrmaskiner med kolborstar i lådan....omisskännligt........ :hm: :geek:

Så jag beställer nu några till av samma leverantör att prova vidare med och ha ett antal i reserv!

Och var försiktig om du skaffar några själv. Det är farliga grejor, så använd skyddsglasögon, heltäckande klädsel, googla och läs på innan du provar.....
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 929
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Desinficering av hel vattendunk med UV-lysrör..?

Inlägg av deadrabbit »

Mycket intressant och läsvärt här :up:
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 929
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Desinficering av hel vattendunk med UV-lysrör..?

Inlägg av deadrabbit »

Undrar om fler köpt uv rör eller om reboot är ensam användare här?
Använt de mycket och funkar det som det skall är en relevant fråga också. Du köpte fler sen va.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Desinficering av hel vattendunk med UV-lysrör..?

Inlägg av reboot »

deadrabbit skrev: 10 jan 2024 19:54 Undrar om fler köpt uv rör eller om reboot är ensam användare här?
Använt de mycket och funkar det som det skall är en relevant fråga också. Du köpte fler sen va.
Köpte ett par till, men använder dom inte regelbundet då jag har bra kommunalt vatten. Bara tar fram och testar årligen.
Mina vattenreningsåtgärder är enbart till för i ett SHTF-läge när det inte fnns vatten i kranarna och jag måste ta regn/sjö-vatten som råvatten.

Tror jag skrev att dom är i plan B om plan A Reverse Osmosis eller de 3 lagrade pumparna för vattentrycket till RO-anläggningen lägger av. När RO fungerar bra har jag inte för avsikt att använda UV om inte speciella omständigheter fodrar det (mycket förorenat råvatten).

Jag har alltså lagrat 3kg flockningsmedel (aluminiumsulfat) ett antal partikelfilter & kolfilter, 5st RO-tuber 90 G/h med tillbehör samt de 5 11W UV-rören. 2 speciella 10-litersdunkar med skruvlocket centralt i mitten för att sänka ner UV-röret mitt i finns också på hyllan. Jag antar att plasten (polyeten) i dunkarna med tiden blir sköra av UV, så just dessa dunkar är predestinerade för detta så länge dom håller.
Har även klor för 10-tals m3 som plan C, om RO-tuberna krånglar.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Skriv svar

Återgå till "Vatten"