Hur lång tid kan ha det i flaskor?

Allt om vatten
Användarens profilbild
Tidsspann
Inlägg: 77
Blev medlem: 30 apr 2019 23:38

Hur lång tid kan ha det i flaskor?

Inlägg av Tidsspann »

Nu har jag haft mitt vatten stående i flaskor i säkert 6 veckor. En del i mörker och en del i fönstret, för jag har läst att solen dödar bakterier.
Allt vatten smakar ok och ser bra ut. Gör jag rätt? :?:
Sterb
Inlägg: 227
Blev medlem: 28 apr 2019 18:52

Re: Hur lång tid kan ha det i flaskor?

Inlägg av Sterb »

Mörkt och svalt.
https://www.vivab.info/extra-meny/vid-k ... akert-satt

Sedan beror tiden du kan förvara vattnet på behållaren du har det i.
Billiga plastflaskor från snabbköpet börjar läcka kemikalier ut i vattnet efter en viss tid, glas är av den anledningen bättre.

Jag kör mitt i 25 liters plastdunkar och roterar innehållet en gång om året, bryr mig inte om att tillsätta klorin eller liknande.
Sömnlös
Inlägg: 209
Blev medlem: 01 maj 2019 22:23

Re: Hur lång tid kan ha det i flaskor?

Inlägg av Sömnlös »

Sterb skrev: 03 maj 2019 20:54 Jag kör mitt i 25 liters plastdunkar och roterar innehållet en gång om året, bryr mig inte om att tillsätta klorin eller liknande.
Kör samma, hade algpåväxt i någon av många dunkar, och har både tabletter och filter om det behöver renas ytterligare.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Hur lång tid kan ha det i flaskor?

Inlägg av xsive »

Har ett par 25l dunkar stående. Håller dom mörkt/svalt i källare. Alger generellt största problemet om det står ljust
Räknar med minst ett års lagringstid.

Men annars har jag min huvudreserv i vattensystemet.
Egen brunn och Två hydropresstankar så även om strömmen försvinner / pumpen lägger av har jag ett par hundra liter i systemet.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Tidsspann
Inlägg: 77
Blev medlem: 30 apr 2019 23:38

Re: Hur lång tid kan ha det i flaskor?

Inlägg av Tidsspann »

Sterb skrev: 03 maj 2019 20:54 Mörkt och svalt.
https://www.vivab.info/extra-meny/vid-k ... akert-satt

Sedan beror tiden du kan förvara vattnet på behållaren du har det i.
Billiga plastflaskor från snabbköpet börjar läcka kemikalier ut i vattnet efter en viss tid, glas är av den anledningen bättre.

Jag kör mitt i 25 liters plastdunkar och roterar innehållet en gång om året, bryr mig inte om att tillsätta klorin eller liknande.
Det där med att de billigare flaskorna läcker gifter efter ett tag låter konstigt. Hur kan livsmedelsverket tillåta det?
Och är det inte tungt och klumpigt med 25 liters dunkar. Jo jag vet hur mycket 25 liter vatten väger men är det inte smidigare med mindre dunkar?
Och funkar det med att solen dödar allt skadligt i vattnet?
Sterb
Inlägg: 227
Blev medlem: 28 apr 2019 18:52

Re: Hur lång tid kan ha det i flaskor?

Inlägg av Sterb »

Saxat från https://www.livsmedelsverket.se/livsmed ... ngar/plast

"I dag är alla ämnen för att tillverka plast reglerade i EU:s regelverk. För många av dessa ämnen finns särskilda gränsvärden, en del mycket låga. Inom EU måste alla livsmedelsförpackningar av plast till exempel uppfylla krav på hur mycket av ämnet som får vandra över till livsmedlet, så kallad migration. Vissa ämnen får inte påvisas i livsmedlet överhuvudtaget, till exempel vinylklorid och akrylnitril."

Kolla PDF:erna längst ner på sidan.
Sterb
Inlägg: 227
Blev medlem: 28 apr 2019 18:52

Re: Hur lång tid kan ha det i flaskor?

Inlägg av Sterb »

Tidsspann skrev: 05 maj 2019 22:33 Och funkar det med att solen dödar allt skadligt i vattnet?
Mikroorganismer dör på grund av att det inte tål UV-ljuset från solen.
Det som kan vara intressant i ditt fall är just hur mycket UV-ljus som når dina mikroorganismer med tanke på att UV-ljuset skall genom en glasruta och sedan genom en plastflaska....

(https://www.outnorth.se/steripen/pure-uv-water-purifier?)


saxat från http://www.svensktvatten.se/globalasset ... c-2009.pdf
"Under slutet av 50-talet började tekniken åter användas men det var först i början av 90-talet som det riktiga genombrottet kom. Delvis som ett resultat av att kloreringsbiprodukter och hälsoeffekter av klorering blev mer omdebatterade men kanske framförallt för att man upptäckte att UV var effektivt mot cryptosporidium och giardia. De båda mikroorganismerna är mycket resistenta mot klor och ett antal sjukdomsutbrott orsakade av dessa hade inträffat. Det mest uppmärksammade är cryptosporidiumutbrottet i Milwaukee 1993 då omkring 14 000 människor insjuknade och närmare 100 dog."
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Hur lång tid kan ha det i flaskor?

Inlägg av Daltorpet »

Jag skulle säga att det är helt rätt. Mörkt och svalt är optimalt. Jag har själv 100l i skafferiet fördelat på 4 15l och 4 10l. Jag har också två 25l som står framme men det går åt fort på ca en vecka (inget indraget vatten)

Jag har förvarat vatten närmare ett halvår utan att känna någon större skillnad. Nu är kanske min kropp relativt van vid ej 100% rent vatten då vi ofta dricker ur tex regntunnor och den grävda brunnen, tar också vatten ur vissa bäckar och källor.

Men tja förvarar du flaskorna som du gör nu så kan du nog räkna med att de håller den trippla längden utan problem.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Abbe
Inlägg: 116
Blev medlem: 06 maj 2019 01:42

Re: Hur lång tid kan ha det i flaskor?

Inlägg av Abbe »

Glasflaskor är inte dumt. Vattnet kan hålla sig i flera år, om det förvaras mörkt. Har läst om tre år och kan intyga att det håller så pass. Kanske längre.
Slava Ukraini! Jag är inte prepper för att jag fruktar döden, utan för att jag älskar livet.
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 768
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Hur lång tid kan ha det i flaskor?

Inlägg av FCR2 »

Har väldigt lite vatten uppkranat, typ några 25l dunkar och några bricks med vatten på pet flaska.
Har egen brunn och är förberedd så jag kan ta upp vatten.
Nu inför kommande torka har jag även fixat en 1m2 tank att fylla i källaren som jag kan koppla in till vattensystemet.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Skriv svar

Återgå till "Vatten"