Kan vatten reningssystem vara något?

Allt om vatten
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Kan vatten reningssystem vara något?

Inlägg av Protect »

Ja det är som du skriver, vi som lever ute på vischan har en helt annan bakterieflora än stadsbor och är ganska härdade mot det mesta efter en start i livet som bestod av brunnsvatten, opasteuriserad mjölk och obesiktat hemslaktat kött mm.
Det är inte så ovanligt faktiskt att dricksvatten tas bara nån meter under ytan i sjöarna, jag har jobbat som lantbruksreparatör mm. och även bytt pumpanläggningar och bottenventiler nere på sjöbotten så jag vet att det inte är ovanligt alls. Det som inte heller är ovanligt är att man snor kaffevattnet i ladugården från kossornas vattenkoppar. :mrgreen:
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
PreppNorr
Inlägg: 7
Blev medlem: 06 mar 2020 22:42

Re: Kan vatten reningssystem vara något?

Inlägg av PreppNorr »

Skulle någon vilja skriva en kort instruktion hur man renar en dunk från t ex alger med klorin (blå flaskan original)? Visst är detta originalet utan massa tillsatser?
https://www.xn--ob-eka.se/hushall/stada ... in-3600906

Två droppar per liter för att rena klart vatten, visst stämmer det?
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Kan vatten reningssystem vara något?

Inlägg av Charlie** »

Båtfolk blandar 1+9. Om det bildats alger i vattnet så undrar jag hur dunken förvarats och hur länge vattnet har varit i dunken?
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
PreppNorr
Inlägg: 7
Blev medlem: 06 mar 2020 22:42

Re: Kan vatten reningssystem vara något?

Inlägg av PreppNorr »

Jag har ingen algbildning nu, men utifall att något händer vill jag ha koll på doseringen.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Kan vatten reningssystem vara något?

Inlägg av xsive »

Är jag ute själv långt från ära och redlighet filtrerar jag alltid råvattnet med ett Sawyer filter och har några extra liggande.
Annars har jag druckit en hel del orenat vatten från sjö och bäck utan problem.
Beror dock på omständigheterna. Stillastående eller rent allmänt från okänt ursprung filtrerar jag alltid. Speciellt sommartid med mindre flöden.
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Vatten"