Kan vatten reningssystem vara något?

Allt om vatten
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Kan vatten reningssystem vara något?

Inlägg av Parabellum »

Vad är nyttan med vatten reningssystem egentligen, när man kan dricka ifrån princip alla vatten drag i Sverige riskfritt.
Misstänker man att vattnet är smittat så är det "bara" att koka det, sen är det definitivt riskfritt att konsumera det.
Att koka vatten på ett smidigt och säkert sätt är inte bara att, det kräver behållare för detta, energi samt tid och detta med en skållningsrisk
som man inte vill ha om läget är brunt.
Och läget kräver kanske att ingen eld kan/ får uppföras då du är på flykt, extremt torra marker, nära våldsam bosättning, bla bla bla.

Men att dricka det direkt från vatten draget går också bra, eller?
Själv så dricker jag från våra vattendrag, men då är inte kvalificerad sjukvård långt borta heller.
Skulle jag få diarré eller bli sjuk på annat sätt, då finns hjälpen någon timme bort som mest, på de flesta platser i vårat underbara land.
Men vågar man göra så när denna vård inte existerar eller är kraftigt reducerad?

Som jag tänker så är filter helt fantastiska, då de på ett smidigt sätt gör vatten säkrare att dricka väldigt snabbt.
Och detta till mycket rimlig penning då vatten är en absolut nödvändighet.
Visst kan de gå sönder men det kan allt göra och den risken får man ta. Väljer man ett erkänt märke så minskar nog denna risken avsevärt.
Och så kommer vi till underhållet av filtren! Denna eländiga, nödvändiga trista sak som måste göras. :roll:
Japp, det måste göras men bara när du använt filtret.
Men är användandet begränsat till när du verkligen behöver filtret så är detta inga problem, eller hur.

Tänker jag fel?
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Kan vatten reningssystem vara något?

Inlägg av bokmalen »

jag tänker som så att jag preppar för "värsta fall" och SHTF, inte för normalläge.

D.v.s. idag kan man dricka vatten ur valfritt vattendrag, men om det imorgon ligger döda kroppar lite här och var så kanske man vill koka det först.
Så jag ser inte någon skada i att ha en burk vattenreningstabletter, bara utifall.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Kan vatten reningssystem vara något?

Inlägg av Parabellum »

Vattenreningstabletter är också ett utmärkt alternativ för att säkra upp sig. :up:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Kan vatten reningssystem vara något?

Inlägg av Parabellum »

Borde inte filter ta radioaktiva partiklar?
Där hjälper kokning föga med döden som följd.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Kan vatten reningssystem vara något?

Inlägg av Charlie** »

Ja ett eller flera vattenreningssystem är en god investering både för friluftslivet och för prepping. Ett reningssystem sparar också oändligt med bränsle då du slipper koka vattnet.

Så här har jag valt att planera för min egen del.

Sawyer Mini/Lifestraw passar till det mesta av det vatten vi har i Sverige och är lagom för en person. Jag har 3 st Sawyer Mini. Ett i friluftsbyxorna, ett i bilen och det 3:e i möp-utrustningen.

Katadyn Base Camp Pro 10 l. Har 2 st. En till min BOL, då den ligger intill en tjärn och en extra förrådsställd.

Till utlandsresan funkar vattenreningstabletterna bra men Sawyer Mini får följa med som back up.

Jag äger även ett Katadyn Vario men det är inget brukar släpa med mig längre då det tar för mycket plats och för omständigt att använda. Den kommer att få vila fram tills skitkringkastningen börjar på allvar.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Kan vatten reningssystem vara något?

Inlägg av Charlie** »

Vatten är vårt viktigaste livsmedel och det är viktigt att få i sig vätska. Generellt är kvaliteten på råvattnet i Sverige och Norden av god kvalitet men det kan skifta stort beroende på läge och årstid. Att borra ett hål i isen och dricka vattnet vintertid är ofta inget problem men samma vatten i augusti efter en varm sommar, är en helt annan sak. Ju varmare vatten, ju mer bakterier, protozoer och parasiter. Dessa organismer finns i allt vatten, vare sig vattnet kommer i fån sjöar, tjärnar, älvar, bäckar, kallkällor, brunnar eller den kommunala kranen. Det finns bakterier som gör oss magsjuka över allt, i allt vatten men det handlar om mängden bakterier per volymenhet. Därför påverkar platsen för valet av vatten och hur man bör behandla det innan man dricker det. Allt beror på vilken vatten grundkvalitet det tänkta dricksvattnet har. Grundkvaliteten på vattnet skiftar beroende på vart i landet vattnet ligger geografiskt, vilken årstid de är.

Rinnande vatten är att föredra i stället för stillastående vatten men man bör ha i åtanke vart det rinnande vattnet kommer i från och vad som kan finnas i vattnet uppströms. Längs med stränderna på sjöar och skogstjärnar är bakteriehalten större in vid strandkanten än mitt ute på sjön, framför allt under sommaren. Tar man vatten här bör det kokas eller renas med reningsanordning. Ytvatten har också högre bakteriehalt än vattnet nere på djupet. Kan man ta sig en bit ut på öppet vatten med båt eller kanot för att hämta sitt dricksvatten, är det en god idé. En kallkälla har en mycket god vattenkvalitet som oftast innehåller mindre bakterier än kommunalt vatten. Dessutom är det också mineralrikt. Detta vatten behöver inte renas. Även enskilda brunnar har ofta en mycket god kvalitet men för att en brunn skall bibehålla en god kvalitet bör brunnens vatten omsättas, dvs om brunnen stått orörd en längre tid, bör den tömmas på vatten några gånger för att det skall bli nytt färskt vatten.

Virus är svårt att få bort genom filtrering och kan därför finnas i mycket av det vatten som vi konsumerar, även det från kranar. Virus är däremot sällan något som sprids genom vatten och därför har jag inte lagt någon större vikt vid detta. Det är parasitära protozoer som Giardia och Cryptosporidium som är det största och mest påtagliga risken. Jag försöker anpassa vattenreningen efter vilken situation som kan tänkas vara aktuell och det tänkta vatten som jag kommer att rena. I fjällen dricker man vattnet i jokkarna utan rening. Men i låglandet blir det lite svårare då kvaliteten kan skifta i samma vattendrag/sjö/tjärn beroende på årstid och om man tar vattnet intill strandkanten eller ute på öppet vatten eller inne i i en vik eller ute på en udde. I sådana situationer funkar Sawyer Mini/Lifestraw och för gruppen Katadyn Base Camp Pro. Vatten behövs inte renas före man kokar potatis eller pasta. Vatten för att diska i och tvätta sig med behöver heller inte renas innan. En större stillastående vattenpöl är ett av det värsta vattenställena som finns, oavsett var vattenpölen ligger. Där samlas bakterier från döda djur, fågelskit och allt äckligt man kan tänka sig. Likaså vattnet i dikeskanten längs vägarna -Undvik alltid stillastående vattenpölar och diken! Vattnet i vattendragen i jordbruksområden är odrickbart utan rening och vattendrag i de mer befolkade områdena likaså. Detta vatten kräver lite värre grejor typ Katadyn Vario/Pocket eller MSR Miniworks/Guardian Purifier

Vintertid ...ät inte snö!
Snö innehåller väldigt lite vatten i förhållande till volym. Att äta en hel snöboll storleksmässigt som en tennisboll, ger kanske 3 matskedar upp till 0.5 dl vatten, beroende på snötyp. För att få fram en hel liter vatten krävs alltså upp till 5 liter snö. Man förlorar lika mycket kroppsvätska i kallväder som vid en solig varm sommardag. Kroppen värmer den kall inandningsluften med egen vattenånga som bildas i lungor och strupe och som sedan försvinner med utandningen. Ju kallare luft ju, mer kroppsvätska förlorar man genom utandningsluften. Det går att läska sig med en näve snö när man är ute i skidspåret men att tillgodose kroppens vätskebehov genom att äta snö går inte då du gör av med mer vatten än du kan ta in genom snön. Man måste ta fram köket för att smälta snön. Smältvatten av snö saknar mineraler och ju mer smältvatten du dricker ju mer mineraler förlorar du genom urin om svett. Man kommer således att lida av vätskebrist oavsett hur mycket smältvatten man dricker om man inte kompletterar intaget med mineraler/salt. Att smälta snö kräver mycket energi och stora mängder bränsle. Med en yxa eller en isborr är det lättare att få tag på vatten som man sedan kan koka. Då går det inte åt så mycket energi och bränsle. Har man inte till gång till verktyg att ta sig igenom isen kan man leta efter rinnande vatten under snön. På sina ställen så fryser inte bäckar då vattnet rinner för fort och där kan man skopa upp vatten att koka.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Ursus

Re: Kan vatten reningssystem vara något?

Inlägg av Ursus »

Katadyn Pocket har jag. Är min högst värderade pryl.

På under en minut har jag en liter drickbart vatten. Behöver inte slösa ved eller annat bränsle för att koka. Tar ingen tid alls.

Sant, det mesta vattnet i Sverige går att dricka efter kokning. Men vissa lösningar är för smidiga för att avstå.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Kan vatten reningssystem vara något?

Inlägg av Charlie** »

En annan sak att tänka på är mängden råvatten man bälgar i sig. En slurp ur näven för att läska sig lite är inga problem men när man klunkar i sig stora mängder råvatten på en gång så får man självfallet även i sig mer bakterier och om mängden bakterier blir för stort, så kommer kräkningar och rännskita som ett brev på posten.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Kan vatten reningssystem vara något?

Inlägg av Protect »

Här ute runt sjön tar många dricksvattnet direkt ur sjön och har så gjort i alla tider, även mitt råvatten har kontakt med sjöns vatten. Här finns giardia, kryptosporidium, mycket mera som lever i vattnet men här är det inte ens nån som drabbas av vinterkräksjukan eller maginfluensa så "lite skit rensar magen" stämmer verkligen. Jag fick en kartong vattenreningstabletter i tjänsten för evigheter sen men den kartongen är obruten och kommer nog att förbli oanvänd, nån annan vattenreningsutrustning har jag inte och kommer inte att skaffa nån heller.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Ursus

Re: Kan vatten reningssystem vara något?

Inlägg av Ursus »

Protect skrev: 04 mar 2020 20:25 Här ute runt sjön tar många dricksvattnet direkt ur sjön och har så gjort i alla tider, även mitt råvatten har kontakt med sjöns vatten. Här finns giardia, kryptosporidium, mycket mera som lever i vattnet men här är det inte ens nån som drabbas av vinterkräksjukan eller maginfluensa så "lite skit rensar magen" stämmer verkligen. Jag fick en kartong vattenreningstabletter i tjänsten för evigheter sen men den kartongen är obruten och kommer nog att förbli oanvänd, nån annan vattenreningsutrustning har jag inte och kommer inte att skaffa nån heller.
Jupp, men alla lever inte under sådana förhållanden att de kan härda magen på daglig basis. Vi som för tillfället tvingas bo i städerna av en eller annan orsak har inget val än att dricka klorerat. Fast inte ens på den djupa norrländska vischan där jag växte upp kunde vi dricka ytvattnet; skogsbolagen gödslade hyggena som djävulen själv det var algblomning överallt. Hör nog mer till ovanligheterna även i Sverige att dricka okokt ytvatten och ännu mindre så i exvis Europa. Industrialiseringen är en demon.
Skriv svar

Återgå till "Vatten"