Automatiskt Bevattning på BOL

Allt om odling
Sömnlös
Inlägg: 206
Blev medlem: 01 maj 2019 22:23

Automatiskt Bevattning på BOL

Inlägg av Sömnlös »

Jag skall ha en större trädgård som jag inte besöker särskilt ofta, 2-3 gg/år, växtzon 4 och där det finns ström och kommunalt vatten. Kommer köra en del permakultur och vill ha en fruktträdgård där jag kommer plantera, äpple, krusbär, vinbär och blåbär. Säkert lite mer.

Kommer även ha större enklare bäddar.

Frågan är hur jag skall kunna bevattna allt detta på avstånd. Skall jag koppla det emot vattnet (som jag helst vill ha avstängt), eller skall man ett regnvattensystem med IBC tankar och pump/solcellerlösning som tar hänsyn till antal soltimmar etc.

Hur bör man göra?
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Automatiskt Bevattning på BOL

Inlägg av rödluvan »

Ni har ingen naturlig vattenkälla/dike/etc där?

Jag håller på med ett mindre system som jag tänkte mig kommer att använda dropp bevattning från hävertverkan från en tank som fylls med en 12/24V pump till tex solceller och batteri.

Jag har byggt det av gamla dunkar och delar till drickvattenkoppar till kossor.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Automatiskt Bevattning på BOL

Inlägg av EN brun böna »

Det går att anlägga vattenbäddar. Här är ett par beskrivningar på hur du kan göra:

Till att börja med gräver man bort jorden där man ska ha vattenbädden. För att inte vattnet ska rinna bort måste man lägga en presenning eller liknande i botten.
På presenningen lägger man en dräneringsslang. Den bör ligga längs med hela bädden och helst i mitten. När man sedan vattnar i slangen fördelas vattnet i hela bädden och hålls kvar där. Därför behöver man inte vattna särskilt ofta.
Ovanpå presenningen och dräneringsslangen lägger man kvistar och annat luftigt, lite grövre material. På det lägger man sedan grov kompost och löv, för att slutligen lägga på ett lager jord. Sedan är det bara att börja odla.
Tack vare pressen i botten så stannar vattnet kvar och räcker från en vecka och uppåt beroende på hur stor och djup bädden är.

Pressen räknas volymen ut så du vet på ett ungefär hur mycket vatten den rymmer, extra vatten eller mycket regn rinner ut över kanten, du odlar över vattnet i odlingsbädden så det är minimal risk att växterna blir övervattnade, men när det är torrt så letar sig rötterna ner på djupet och hittar vatten.
Sömnlös
Inlägg: 206
Blev medlem: 01 maj 2019 22:23

Re: Automatiskt Bevattning på BOL

Inlägg av Sömnlös »

rödluvan skrev: 29 aug 2021 11:46 Ni har ingen naturlig vattenkälla/dike/etc där?
Inte vad jag har tänkt på, ingen brunn ialla fall.
Tänkte att fylla upp en IBC tank, och sen också ha samma IBC där jag samlar upp regnvatten. Hade ju kunnat ha flera IBC tankar också.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Automatiskt Bevattning på BOL

Inlägg av entropi »

Håller på att anlägga en no dig-odling men har inte löst automatisk bevattning än.
Kommer behöva vara hemifrån några veckor, så jag funderar på att bara ställa upp en IBC-tank, dränkpump och vattenspridare på timer.


Känns inte som jag litar på en sån där manick som sitter direkt på vattenkranen om det börjar läcka.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Automatiskt Bevattning på BOL

Inlägg av bastard »

enklast möjliga är en ibc med liten dränkbar pump, och kopplat på en solpanel, skiner solen går pumpen

får vara en liten pump annars tömmer man tanken fort ändå
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Automatiskt Bevattning på BOL

Inlägg av entropi »

bastard skrev: 15 maj 2022 22:24 enklast möjliga är en ibc med liten dränkbar pump, och kopplat på en solpanel, skiner solen går pumpen

får vara en liten pump annars tömmer man tanken fort ändå
Hm, allt du nämner finns ju på mitt "bra-att-ha-ställe" redan. Kanske borde testa.
Survival
Honor
Liberty
Kråkfot
Inlägg: 294
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Automatiskt Bevattning på BOL

Inlägg av Kråkfot »

Om solen lyser länge, pumpar inte pumpen länge då. För länge? En timer?
Har inte gardena nån bevattningslösning som är timerstyrd och som går på solcell?
Håller sj på att fixa ihop men det är hemma där jag kan styra sj på plats alt köra timerstyrt. Har inte riktigt bestämt men det blir nog en tvåstegsraket 😊
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Automatiskt Bevattning på BOL

Inlägg av bastard »

att ha tillräckligt liten pump är rimligast

är det inte sol nog stannar pumpen , man kan ju prova lite vid sidan om , pumpa till en annan tank och mäta

en Peristaltic Pump kan vara rätt sak att prova
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Automatiskt Bevattning på BOL

Inlägg av entropi »

Ok, det blev ett lite större projekt än jag tänkt mig. Först tänkte jag bara fixa till något halvdant medan jag är bortrest... men kul var det! Hade det mesta hemma redan, förutom lämplig pump och batteri. Det är fortfarande lite av en hack-lösning, men koncept och komponenter går att vidareutveckla till något lite mer seriöst.

Igår natt satt jag och programmerade en Arduino med
- sensor för att avläsa jordfuktighet
- relä för att slå igång en 12v-pump
- 12V självsugande tryckvattenpump (köptes in från Biltema föt 629:-)
- steglös potentiometer för att ställa vilken fukt-% pumpen slås av
- 1/2" kopplingar med gardena
- 50W solcell och regulator
- litet 4.5 Ah 12v blyackumulator (köptes in från Biltema för 189:-)
- 12v -> USB dc-dc converter
- Nätverkskabel för att förlänga fuktsensorn så den når ut i odlingen från skjulet där allt står

Tog en IBC-tank och kopplade pumpen till vanliga gardena vattenslangar. En tunn syl för att sticka hål i slangen ovanpå bäddarna, allt verkar fungera bra. Trycket är såpass bra att de tunna hålen dushar ut en dimma av vatten.
Nu regnade det i princip hela dagen, så det blir lite vårt att kalibrera in när bevattningen ska slås på... Men jag hoppas det ska fungera.

Allt det här tog i princip halva kvällen igår och hela dagen idag. Men med lite mer tuning så borde man kunna samla upp regnvatten i IBC:n och ha ett sånt här system för att låta bevattningen sköta sig själv i en BOL.

Solceller, IBC och fuktsensor står ute i det fria. Pump, batteri och elektronik står väderskyddat inne i ett förråd.

Just nu är allt löst sammankopplat med jumperkablar och breadboards. Men om det fungerar löder jag ihop allt och använder lite mindre komponenter. Kanske något med wifi så är enklare att monitorera nivåerna på distans, och få enheterna mer strömsnåla.
Raspberry Pi bör fungera, men jag tycker det blir för mycket strömförbrukning så det blir nog esp32.

Eventuellt möjligen kommande förbättringar senare
Det skulle vara relativt enkelt att bygga ut det här till ett system som mäter jordtemperaturer mm. Jag övervakar redan den kallaste temperaturen 2 dagar framåt, så det kan hjälpa till att avgöra när det är dags att sätta ut odlingar.
Display för att kunna se mätvärden mm.
Koppla avvattning till IBC-tanken för automatisk påfyllning
skydda IBC mot sol

Är det här intressant information? Jag tar gärna emot ideer och förslag på förbättringar.
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Odling"