Tidig skörd

Allt om odling
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Tidig skörd

Inlägg av entropi »

I dag såg jag att en del rädisor redan är klara att äta :)
Potatisen har jag inte tittat, men plantorna börjar se OK ut. Målet om första skörd till midsommar är inte omöjligt!

En tanke:
Vid många SHTF senarier behöver man få igång matproduktionen så tidigt som möjligt! Och om matleveranser slås ut exempelvis i februari och man inte har förberett vårskörden på hösten, vad ska man plantera och när är tidigast möjliga skörd?

Rädisor är ju inget under av kaloritäthet, och hade leveranser av mat stått still sen början av februari hade det nog börjat bli rätt svettigt för min familj vid det här laget.

Ärligt talat undrar jag om man inte mer eller mindre måste vara självförsörjande i förväg om man ska räkna med några större bidrag av mat från odling det första året?

Tidigare år har jag mest tänkt att "jag har ju fröer, så jag börjar odla mat" men nu börjar poletten trilla ned hur otroligt mycket jag har att lära mig om det här.

Svälter man ihjäl i slutet på juli så spelar det inte så stor roll att den stora fina skörden är klar i slutet på Augusti :wall:


Fyll på i tråden med månad, ungefär vad man behöver göra, och när man kan förvänta sig skörd
Jag försöker hålla ett dokument uppdaterat
Survival
Honor
Liberty
pelleprepper
Inlägg: 203
Blev medlem: 12 jun 2019 09:12

Re: Tidig skörd

Inlägg av pelleprepper »

Jordärtskocka och purjolök kan stå ute hela vintern men är ju lite fattig kost.
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Tidig skörd

Inlägg av EN brun böna »

Asiatiska växter tål mycket frost och odlas i Kina för skörd året om. Många delar av Kina har klimat som liknar vård samma sak för Japan.
Sedan kan man så en hel del fröer på frusen mark och täcka med lite jord och snö, då börjar de gro tidigt och har acklimatiserat sig redan.
Både Sara Bäckmo och Lena Israelsson har skrivit böcker om vinterodling.
En varmbänk eller ett växthus gör att man kan odla ännu mer.
Tomtemor1
Inlägg: 203
Blev medlem: 07 jun 2019 18:40

Re: Tidig skörd

Inlägg av Tomtemor1 »

Jordärtskockor är bra, ligger tillgänglig hela året, sprider sig gärna och har 70 kal/ 100 gr. Det vill jag plantera
Tomtemor1
Inlägg: 203
Blev medlem: 07 jun 2019 18:40

Re: Tidig skörd

Inlägg av Tomtemor1 »

Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Tidig skörd

Inlägg av entropi »

Jortärtskocka låter ju väldigt bra! Kan jag plantera det nu i Juni eller är det bättre att vänta till i höst?

Det var intressant information, men jag var mer ute efter att bygga någon form av odlingskalender.

Det låter ju nästan som att man kan gräva ned jortärtskockor i skogen och "glömma bort" så förökar de sig till när de behövs...
Survival
Honor
Liberty
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Tidig skörd

Inlägg av EN brun böna »

Jordärtskockor planteras bäst på våren då de har groddknoppar, då kommer de igång bäst. De smakar godast på senvinter och vår så bra gröda att ha när inget annat finns. Så vill man skörda tidigt är det bäst att märka ut var de växer och sedan isolera marken så det bli lätt att gräva efter dem. De tål inte att tas upp och lagras, det kräver väldigt mycket av temperatur och luftfuktighet i lagren och mycket blir ändå förstört.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10540
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Tidig skörd

Inlägg av bastard »

jordärskockor behöver rotas runt lite
har sådanna för utplantering för vildsvinen
dom börjar förtvina om dom är på samma ställe utan man rör runt i backen, plogade jag och kör med kultivatorn så kommer dom ordentligt igen

och vildsvinen älskar dom, så dom får inte vara ifred i skogen, dom försvinner fort ...
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Tidig skörd

Inlägg av maskros »

Man vinner en del på att förgro inomhus.

Men visst, som en kompis resonerer behöver man matlager för två år eftersom år ett bli missväxt. Ärligt talat, hur många av oss skördar ett års mat i augusti-september? Inte jag så om SHTF kommer i oktober och året efter blir ett missväxtår? Men sen ska man ju klara att lagra så mycket också. Ris, bönor, socker och salt kan man lagra länge och det är billigt.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 624
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Tidig skörd

Inlägg av Jakob »

Det behövs inte ens egna frö för att få nåt att äta. Naturen ser en bit naken jord som ett sår som behöver läkas.
Inom kort växer det upp ogräs, och många av dessa ogräs går att äta.
Två vanliga ogräs som går att äta är våtarv och svinmålla. Det ger nåt att tugga på medan rädisorna växer upp.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Skriv svar

Återgå till "Odling"