Sättpotatis

Allt om odling
Diselmannen
Inlägg: 12
Blev medlem: 11 mar 2020 00:13

Re: Sättpotatis

Inlägg av Diselmannen »

Bara inflikar till er som inte redan vet.. om man köper potatis nu som inte groddar sig men ändå vill kicka igång så ta en rymlig fryspåse, lite jord i botten och lägg potatisarna rakt på jorden.. knyt om påsen så att den är luftig men fukta påsen lite på insidan innan man knyter igen.. detta ger inte bara grodd utan efter 2 veckor är det hundratals rottrådar som sticker åt alla håll.. kan ha fel men jag har verkligen upplevt stor skillnad i avkastningen av att göra så.. säker dubbla avkastningen mot traditionellt groddning..

Tycker också att det är kul med potatistråd :) alla tips är underbart att läsa om! 😂👍
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Sättpotatis

Inlägg av entropi »

Det med fryspåsar var klurigt!
Själv tar jag äggkartonger och lägger jord i dem. Vad jag förstått är det att potatisen redan har rötter (tack vare jorden) som gör att det går fortare när den kommer i jorden.
Sen har jag kartongerna i bevattningsbrickor.
Survival
Honor
Liberty
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Sättpotatis

Inlägg av Obstinat »

Tack för tipsen!

Har inte fått ned några plugg än. Allt är iordningställt men hade -8 c imorse. Känns som jag bör avvakta lite mer värme.

Fick lära mig att olika potatissorter var mer eller mindre bra o lagra, i förra veckan. Tydligen kan man få en indikation på lagringsbeständigheten medhjälp av färgen på nätpåsarna som sättpotatisen ligger i. Vet inte om detta stämmer?
pelleprepper
Inlägg: 203
Blev medlem: 12 jun 2019 09:12

Re: Sättpotatis

Inlägg av pelleprepper »

Obstinat skrev: 31 mar 2020 08:26 Tack för tipsen!

Har inte fått ned några plugg än. Allt är iordningställt men hade -8 c imorse. Känns som jag bör avvakta lite mer värme.

Fick lära mig att olika potatissorter var mer eller mindre bra o lagra, i förra veckan. Tydligen kan man få en indikation på lagringsbeständigheten medhjälp av färgen på nätpåsarna som sättpotatisen ligger i. Vet inte om detta stämmer?
Påsarnas färger verkar vara snarare sättid än lagring som sådan. Sena potatis lagrar generellt bättre än tidiga.
Skriv svar

Återgå till "Odling"