Odlingsåret 2020

Allt om odling
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 624
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Odlingsåret 2020

Inlägg av Jakob »

Vi har rensat ogräs och kupat potatisen. Morötterna har svårt att komma upp.
Sista året jag odlar rädisor - det finns ingen som vill äta dom.
Juni månad var torr så det gick en massa kubikmeter vatten.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Odlingsåret 2020

Inlägg av bokmalen »

Kanske på gränsen till att kallas för odling, men jag tror det här är bästa tråden för att fråga.
Är det någon som har erfarenhet av att odla svamp?

Det är ett par svampställen där det alltid funnits kantareller under hela min uppväxt, men efter den heta och torra sommaren förra året känns det som att svampen där har dött. För det kom inget i år heller, trots att det både varit mycket regn och värme.

Jag har sett en del youtubevideos om att odla svamp i olika substrat, i hinkar och sånt, och även hur man kan ta till vara på den lilla delen mycel som ibland finns på köpt svamp typ shitake och sånt. Köra i uppblött kokt säd eller till och med kaffesump, för att sedan lägga i halm eller nåt.

Jag funderade på att gå till ett av mina andra kantarellställen, plocka upp lite av mycelet och lägga ner i lämpligt media, för att sedan när det blivit mycket, tranplantera dit där det brukade växa.

Men är det någon som provat odla svamp själva? Kantareller? Någon som kan tänka sig lämpligt substrat och sedan "näring" dit det ska transplanteras. Det känns ju som att det är gamla tallkvistar under mossa som är sånt de gärna "äter på" ska man plocka torra tallkvistar och koka för att sedan använda som näring dit jag vill placera dem?
I intend to live forever, or die trying to
pelleprepper
Inlägg: 203
Blev medlem: 12 jun 2019 09:12

Re: Odlingsåret 2020

Inlägg av pelleprepper »

bokmalen skrev: 23 aug 2020 12:15 Kanske på gränsen till att kallas för odling, men jag tror det här är bästa tråden för att fråga.
Är det någon som har erfarenhet av att odla svamp?

Det är ett par svampställen där det alltid funnits kantareller under hela min uppväxt, men efter den heta och torra sommaren förra året känns det som att svampen där har dött. För det kom inget i år heller, trots att det både varit mycket regn och värme.

Jag har sett en del youtubevideos om att odla svamp i olika substrat, i hinkar och sånt, och även hur man kan ta till vara på den lilla delen mycel som ibland finns på köpt svamp typ shitake och sånt. Köra i uppblött kokt säd eller till och med kaffesump, för att sedan lägga i halm eller nåt.

Jag funderade på att gå till ett av mina andra kantarellställen, plocka upp lite av mycelet och lägga ner i lämpligt media, för att sedan när det blivit mycket, tranplantera dit där det brukade växa.

Men är det någon som provat odla svamp själva? Kantareller? Någon som kan tänka sig lämpligt substrat och sedan "näring" dit det ska transplanteras. Det känns ju som att det är gamla tallkvistar under mossa som är sånt de gärna "äter på" ska man plocka torra tallkvistar och koka för att sedan använda som näring dit jag vill placera dem?
Vad jag vet så går det inte att odla kantareller men champinjoner etc är hyffsat enkelt. Besökte en odling i Halland förra veckan. 18 grader och väldigt fuktigt.
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Odlingsåret 2020

Inlägg av Strångsjö »

Tomatodlingen går bra, trots konstig maj och juli.

Ett tips är att skörda mjukskaliga sorter tidigt, låt tjockskaliga
hänga kvar några veckor efter de blivit röda, blir avsevärt smakrikare, sötare.

Sniglarna undviker rödbladig sallad, mangold, rödbetor. Vanlig
kål äts upp direkt.

Nästa år, mer röd mangold, blad-rödbetan "bulls blood", vanlig
rödbeta (för roten), röd romansallad, röd ekbladssallad, grön ekbladssallad klarar sig
även den.

Isbergsallad "larsen" har haft noll tendens till blomning, i stekande sol
mot sydvägg i hinkar, krukor, oavsett torka värme, noll bitterhet. Men,
sniglar älskar larsen, måste skyddas.

Mini-romansallad "gem" var god som ung men gick fort i blom, nästa år
ska jag odla vår och höst, undvika högsommar. Aningen resistent mot sniglar.
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 624
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Odlingsåret 2020

Inlägg av Jakob »

Refrängen börjar närma sej för det här odlingsåret.
Potatisen gick sämre än ifjol. 3/4 av fjolårdets skörd ungefär. Juni månad var för torr.
Rödbetorna likaså - för torrt i början av sommaren. De blev inte stora i år.
Morötter och lök gick helt okej.
Kålroten blev äten av jordloppor ovanifrån och av knäpparlarver underifrån. Halva skörden gick åt pipsvängen.
Kålfjärillarverna gick lös på kålen. Blev att plocka av en hel del larver i början och de värst angripna kålplantorna fick kasseras. Trots det blev kålen fin till slut.
Bondbönorna gick som tåget än en gång.
Ärterna hade dålig grobarhet. Hälften kom upp, men de som kom upp växte bra.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Odlingsåret 2020

Inlägg av maskros »

Potatis håller jag på att plocka upp fortfarande. Odlat på ett nytt ställe. Carolus har gått bra och ser fina ut. Bäst på det nya stället har ICA ekologisk potatis (konsumtionspotatis använd som utsäde) funkat.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
pelleprepper
Inlägg: 203
Blev medlem: 12 jun 2019 09:12

Re: Odlingsåret 2020

Inlägg av pelleprepper »

Potatis blev ok. Vissa bönor ochtomater blev ganska bra. Men generellt går det sämre att odla.
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Odlingsåret 2020

Inlägg av Strångsjö »

Insamling av frö är klar:

koriander
persilja
dill
rödbeta (svensk ekologisk, okänd sort)
lollo rosso (sparar men ska inte odla mer)
potatis (connect, princess, carolus)
+ alla tomatsorter, ca 20 olika (på hushållspapper, torka i fönster, vik och
lägg i kuvert märkt med sorten)

Pak choi, tatsoi, är klart och jag är inne på andra säsongen (i hink, kruka)
Skriv svar

Återgå till "Odling"