Odlingsåret 2020

Allt om odling
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Odlingsåret 2020

Inlägg av Strångsjö »

Sniglarna ätit upp kål, grön sallad. Röd sallad klarar sig ok,
låter några av vinnarna gå i blom, frö till nästa år

Blir god skörd av persikor, krusbär, vindruvor

Nästa år, expandera odling av röda grönsaker
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Odlingsåret 2020

Inlägg av entropi »

Såg en grävling i terrordåden igår natt. I morse hade "någon" grävt upp jordgubbslandet...
Det blir nog till att skjuta bort några när jag går på ledighet.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Odlingsåret 2020

Inlägg av Daltorpet »

entropi skrev: 28 jun 2020 19:46 Såg en grävling i terrordåden igår natt. I morse hade "någon" grävt upp jordgubbslandet...
Det blir nog till att skjuta bort några när jag går på ledighet.
https://svenskjakt.se/uncategorized/vis ... -gravling/
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Odlingsåret 2020

Inlägg av entropi »

entropi skrev: 28 jun 2020 19:46 terrordåden
Haha, TRÄDGÅRDEN ska det naturligtvis vara.

Det finns höns inom 200 meter.
Survival
Honor
Liberty
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Odlingsåret 2020

Inlägg av Strångsjö »

Nödmat

"Då grävlingen är flådd, urtagen och putsad läggs den i vatten som byts en gång under ett dygn. De feta och tranaktiga delarna tas bort varefter köttet två gånger ges ett hastigt uppkok och skummas. Kokningen bör fortgå några minuter varje gång så att lukt och smak av tran försvinner.

Därefter läggs grävlingen i nytt vatten med kryddorna. Låt koka tills köttet känns mört. Sila bort spadet men behåll det. Sätt in grävlingen i ugnen, stek den hel med smör, ös ofta med lite av spadet och spä med grädde efter smak. Lägg upp och servera. Är lika god varm som kall."

https://www.land.se/mat-dryck/krismaten ... ldskriget/
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Odlingsåret 2020

Inlägg av entropi »

Fy fan, hoppas man aldrig behöver äta grävling :shock:

Men tanken har ju definitivt dykt upp som nödmat. Fast jag tror jag tar bort några av dem och litar på mina förråd!
Survival
Honor
Liberty
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Odlingsåret 2020

Inlägg av Protect »

"Inget går upp mot Scaniamörad halvjäst grävling, only roadkill on the grill" brukar jag säga och folk tror på fullaste allvar att jag skummar diken och vägrenar på roadkill. :lol:

Jag har ätit grävlingragu för många år sen i skärgården som en gammal fiskargubbe bjöd på, snacka om delikatess för den gubben visste hur man tog tillvara allt men han varnade mig för svan, den förblir oätlig oavsett hur man gör.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Odlingsåret 2020

Inlägg av Strångsjö »

"varnade mig för svan"

Intressant, jag har aldrig ätit svan, men hört att sångsvanen nästan utrotades för
den var god, mat för kungar.
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Odlingsåret 2020

Inlägg av bokmalen »

Skördat 40 chilifrukter, ser ut att blir riktigt fin skörd i år.
I intend to live forever, or die trying to
Ursus

Re: Odlingsåret 2020

Inlägg av Ursus »

Det mesta som går, krälar och flyger i Sverige går att äta efter tillagning. Jag har provat en hel del underliga jaktbara djur i mina dagar.

Smak är sekundärt när man är hungrig, men bevisligen är folk idioter ändå. Läste en anekdot från forntidens lappländska hushåll. Man kunde skjuta tranor för mat, men man åt bara den högra halvan av bröstet för att man trodde att den vänstra smakade "tran". Vilket inte alls har något att göra med namnet trana, vilket troligtvis bara är onomatopoetiskt av dess läte. Men, är huvudet dumt får kroppen lida, och därför svalt folk förr. Sju, åtta kilo kött bortkastat på grund av vidskepelse.

Totalt OT:

Finns många exempel på den gamla kristna bondeskarans ignorans och skrock. Berguvar utrotades nästan eftersom de betraktades som djävulens sändebud av outgrundliga anledningar. Om en en gulsparv flög över ditt hus i gryningen skulle du få gulsot och du var då tvungen att äta just en gulsparv för att botas. Eller att ställa ut alldeles utmärkt ätbar risgröt åt hustomten på julafton, annars blir han arg.

Hur i hela helvetet människan har klarat sig så här långt är ett större under än alla övernaturliga fenomen tillsammans.
Skriv svar

Återgå till "Odling"