Aquaponisk odling

Allt om odling
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Aquaponisk odling

Inlägg av entropi »

Är det någon som testat aquaponisk odling?
YouTubers verkar helt lyriska!

Jag har fått en idé att testa. Ska prova Kratky-metoden eftersom det verkar så otroligt enkelt!
Inte lika effektivt som pumpdrivna varianter, men detta skulle ju fungera utan elektricitet.
Aquaponisk odling har alltid låtit så krångligt och tekniskt, men så är det nog inte.

Som jag förstått gör man näringslösning A & B, sen blandas den A+B till ett koncentrat. Koncentratet blandas sen ut 1:250 i vattnet konstant.

A:
1DL vatten
15 gram NPK
7.5 gram Magnesiumsulfat

B:
1 dl vatten
15 gram Calcium

Produkter
Försökte hitta produkter, främst på granngården eftersom jag hittar dit...
NPK: YaraMila ProMagna 11-5-18
Calcium: YaraLiva Kalksalpeter
Magnesiumsulfat: Detta hittar jag inte... Vad ska jag köpa? Var?

Påsarna med granulat jag hittat är på 25 kg, så de borde räcka länge för husbehov!
Survival
Honor
Liberty
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Aquaponisk odling

Inlägg av bokmalen »

entropi skrev: 14 apr 2020 20:41 Magnesiumsulfat: Detta hittar jag inte... Vad ska jag köpa? Var?
också känt som epsom-salt
https://www.apotea.se/epsomsalt-500-g
I intend to live forever, or die trying to
Fotogenmannen
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 maj 2019 18:39

Re: Aquaponisk odling

Inlägg av Fotogenmannen »

Aquaponisk odling brukar syfta på den metoden där man kombinerar fiskkodling med odling av grödor. Det du pratar om brukar kallas hydroponisk odling.

Du får nog läsa på lite mer om näringslösningarna, men det är helt klart görbart att blanda eget. Jag har gjort det i snart 10 år, och kört både ebb-and-flow och Kratky. Man behöver bara vara beredd att beställa en massa påsar med konstiga pulver från konsiga länder. Varav en del har alternativa användningsområden. ;)

Jag kommer inte ihåg var jag hämtade infomationen när jag började blanda eget, men denna sida ser rimlig ut:

https://scienceinhydroponics.com/2010/0 ... nners.html

VIktigt att tänka på är att om man odlar helt utan jord så behöver ALLA näringsämnen finnas i lösningen, även de som bara behövs i löjligt liten mängd (som molybden och mangan). Det kan man förstås komma runt genom att använda en kommersiell gödning som bas, men i min erfarenhet är det svårt att hitta en sån som är både billig och 100% vattenlöslig.

Och förresten, blanda för allt i världen inte ihop A och B-koncentratet! Då kombinerar sulfat från A och kalcium från B ihop sig till olösligt gips och försvinner ur lösningen. Mät upp vattnet till slutlösningen, och tillsätt A och B separat. Då håller man koncentrationen tillräckligt låg för att det inte ska hända.
Fotogenmannen
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 maj 2019 18:39

Re: Aquaponisk odling

Inlägg av Fotogenmannen »

Jag tittade på NPK-gödningen du nämnde, och den har fördelen att den innehåller alla mikronäringsämnen som behövs, men den har nackdelen att den till stor del består av ammoniumnitrat. Ammoniumjonerna omvandlas av bakterier i jorden till nitratjoner som växterna kan ta upp. Dessa bakterier finns inte i ett hydroponiskt system, och växterna förgiftas av för hög ammoniumkoncentration:

https://scienceinhydroponics.com/2009/0 ... onics.html
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Aquaponisk odling

Inlägg av entropi »

Bra tips!

Men jag kanske gör bäst i att köpa en färdig lösning först så jag lär mig systemet.
Så får jag chansa på att det går att köpa kemikalier för självblandning senare. Tanken var att säkra upp alla kemikalier för möjligheten att odla i princip alla grönsaker jag behöver.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Aquaponisk odling

Inlägg av entropi »

Det slutade med att jag bara köpte en sån färdigblandad flaska från Nelson garden.
Fungerar det här som jag vill bygger jag nog några fler anläggningar och gör lite försök att blanda egen näring.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Aquaponisk odling

Inlägg av entropi »

Kan jag inte bara sätta i krukorna med jord som jag dragit upp plantorna i? För hydroponisk odling alltså.
Survival
Honor
Liberty
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Aquaponisk odling

Inlägg av Strångsjö »

Vad gäller mineraler som inte finns i NPK, vid jordodling använder jag närsalter i kg påsar från bryggbutiker avsett för jäst, musselskal 12,5 kg avsett som hönsfoder granngården, borrkax av urberg (brunnsborrare), pricken över "i" är blåstång (men var försiktig, en del växter skyr jod salt),
hos plantskolor kan man hitta kg pack med mjöl av vulkanisk basalt.

För tomat i hink har jag äggskal + magnesium för bryggning, undviker ruttnande
toppar på frukten.

Gör du lösningar, avkok av sådant här kan du komma billigare undan
än specialprodukter för vattenodlande privatpersoner, eller epsomsalt
för fotbad, + slipper hamna på myndigheters radar.

Magnesium ger gröna blad, utmärkt även för häckar med barrväxter,
idegran m.m.
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Aquaponisk odling

Inlägg av Strångsjö »

Fotogenmannen
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 maj 2019 18:39

Re: Aquaponisk odling

Inlägg av Fotogenmannen »

entropi skrev: 16 apr 2020 17:15 Kan jag inte bara sätta i krukorna med jord som jag dragit upp plantorna i? För hydroponisk odling alltså.
Jag kan tänka mig att det blir för blött (och ruttnar/kvävs) om du försöker köra Kratky med krukor med jord. Men jag har med framgång kört ebb-och-flod med tomatplantor rotade i krukor med jord. Men då har man krukorna stående i ett tråg, och pumpar med en timer upp näringslösning på tråget några gånger om dan och låter det torka upp lite mellan gångerna.
Skriv svar

Återgå till "Odling"