hjälpmedel för odling

Allt om odling
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

hjälpmedel för odling

Inlägg av EN brun böna »

Vackertväder.se har nu en odlingskalender som verkar hyfsad. Knappar man in platsen man har sin odling på så får man växtzon, första och sista frostdatum. Scrollar man ner sidan så får man upp en lista på grönsaker först och sedan blommor. Så efter vart du bor så står det lämpligaste tiden för att starta fröerna inomhus, datum för utplantering samt datum för direktsådd ute i landet. Vill man vara mer avancerad så finns det ännu längre ner olika % för frost vid olika datum efter statistiken hos SMHI. Ett bra hjälpmedel för den som kanske inte har full koll eller är nybörjare. Man kanske vill odla upp kring sin BOL men inte vet vilken odlingszon den finns i då man bor i en annan landsände osv.
Tomtemor1
Inlägg: 203
Blev medlem: 07 jun 2019 18:40

Re: hjälpmedel för odling

Inlägg av Tomtemor1 »

EN brun böna skrev: 27 maj 2020 16:32 Vackertväder.se har nu en odlingskalender som verkar hyfsad. Knappar man in platsen man har sin odling på så får man växtzon, första och sista frostdatum. Scrollar man ner sidan så får man upp en lista på grönsaker först och sedan blommor. Så efter vart du bor så står det lämpligaste tiden för att starta fröerna inomhus, datum för utplantering samt datum för direktsådd ute i landet. Vill man vara mer avancerad så finns det ännu längre ner olika % för frost vid olika datum efter statistiken hos SMHI. Ett bra hjälpmedel för den som kanske inte har full koll eller är nybörjare. Man kanske vill odla upp kring sin BOL men inte vet vilken odlingszon den finns i då man bor i en annan landsände osv.
Åh vad bra!
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: hjälpmedel för odling

Inlägg av maskros »

Länk direkt till odlingskalendern. Ett exempel bara https://www.vackertvader.se/str%C3%A4ngn%C3%A4s/odla
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 898
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: hjälpmedel för odling

Inlägg av Omnivore »

TACK!! *bokmärker*
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: hjälpmedel för odling

Inlägg av entropi »

Riktigt bra, det där ska jag skriva ut!
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 898
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: hjälpmedel för odling

Inlägg av Omnivore »

När jag ramlade på ordet fyllhacka sprang jag genast till Goggle för att ta reda på vad i h-e det var för något. Det var inte hälften så roligt som jag trodde men praktiskt. Jag vill absolut ha en fyllhacka till mitt potatisland för det är så jobbigt att dra upp fårorna för hand även om det är ett ganska litet land. Jag är en ganska liten farmor och orkar inte så mycket längre.

Google presenterade snällt ett antal fylllhackor i varierande prislägen. Den billigaste verkar vara Försvarets (en bonus bara det) och den ser rejäl ut. Vad tycker ni som kan sån't här? Fiskars är ju ett bra märke, det vet jag men det är dyrt. Försvarets modell kostar mindre.
https://www.xn--hglandskompaniet-mwb.se ... /fyllhacka
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: hjälpmedel för odling

Inlägg av maskros »

Jag har en Fiskars och en från Byggmax https://www.byggmax.se/fyllhammare-p287075 byggmaxen är helt ok. Den du länkade har jag lite svårt att förstå från bilden hur den egentligen ser ut, det jag tycker mig ana är att den är väldigt långsmal och då funkar det inte så bra för potatisrännor.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: hjälpmedel för odling

Inlägg av EN brun böna »

Ett väldigt enkelt sätt att sätta sättpärer är att använda ett planteringsrör, ett sånt som man planterar skogsplant med. Potatisen som ska sättas får inte vara större än att den går genom röret och den får inte ha utväxta groddar men små små knoppar där grodden kommer att växa ut fungerar fint.
Mät upp efter två sidor var raderna kommer att gå, slå ner käppar och dra ett snöre sedan är det bara att sätta potatisen. Käpparna kan stå kvar tills potatisen kommit upp så blir det lättare att rensa ogräs eller för att ev kunna göra en kupning. Men jag slaar landet efter sättningen och då slätar jag ut hela landet istället för att kupa, första kupningen görs inte för än potatisen är en bit på väg
Skriv svar

Återgå till "Odling"