Odlingsåret 2021

Allt om odling
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Odlingsåret 2021

Inlägg av bokmalen »

Marie skrev: 21 aug 2021 15:57 Men jag har aldrig hört talas om att de kan ge frukt tre gånger på ett år och ingen i min omgivning har hört talas om det heller. :D
Övervintar mina chiliplantor, och nu i vintras även spetspaprika.

Vet inte riktigt det där med "3 gånger" mina ger kontinuerligt. Blommor kommer hela tiden, och pollinerar jag dem blir det frukter.
Hur räknar du "en gång"?

För övrigt har mina karolina reaper äntligen börjat blomma idag, mycket mindre blommor än vad mina chilifrukter normalt har, har aldrig sett så små förut. Ska bli spännande, vet fortfarande inte om jag kommer våga smaka dem ;)
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Odlingsåret 2021

Inlägg av Marie »

bokmalen skrev: 21 aug 2021 18:09

Övervintar mina chiliplantor, och nu i vintras även spetspaprika.

Vet inte riktigt det där med "3 gånger" mina ger kontinuerligt. Blommor kommer hela tiden, och pollinerar jag dem blir det frukter.
Hur räknar du "en gång"?

För övrigt har mina karolina reaper äntligen börjat blomma idag, mycket mindre blommor än vad mina chilifrukter normalt har, har aldrig sett så små förut. Ska bli spännande, vet fortfarande inte om jag kommer våga smaka dem ;)
Mina plantor blommar inte medans frukten växer... men när frukten mognat så den är klar att plockas börjar det komma nya blomknoppar.. där av att det blir i omgångar så att säga
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Odlingsåret 2021

Inlägg av mopar340 »

Rekordår i stugan... 84 fullstora gurkor fick räcka, klippte ner och komposterade resten.
Har några 100 tomater på g... får se hur många som blir mogna nog.
Har växt nått jävulskt....
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Odlingsåret 2021

Inlägg av Jakob »

Allt gick bra ifjol. Då odlade jag på större areal och fick större skörd än vi behövde.
I år odlade jag på mindre areal och fick en ganska dålig skörd.
Om vi inte hade annat att äta skulle vi svälta i vinter.
Kvaliteten på potatisen ser ut att bli usel, trots att jag roterar. Precis som om ohyran har flyttat sej till mitt nya potatisställe.
Vitkålen har inte fått huvuden ännu, och då är vi redan i slutet på augusti.
Solrosorna börjar blomma först nu, och jag sådde dem i växthus i början av våren - det säger en hel del om den här sommaren.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Odlingsåret 2021

Inlägg av EN brun böna »

Börjat ta upp potatisen idag och det blev många riktigt stora knölar. De stora går rakt in i köket, de av mellanstorlek ska sorteras till utsäde samt mat och de minsta blir höns och grismat.
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Odlingsåret 2021

Inlägg av bokmalen »

Potatis har gått bra, zucchini och bönor har gått bra.
Ärtorna har dock varit katastrof. Blev inte ett skit av vare sig socker eller spritärtor, lite förkrympt blast bara.
I intend to live forever, or die trying to
pelleprepper
Inlägg: 203
Blev medlem: 12 jun 2019 09:12

Re: Odlingsåret 2021

Inlägg av pelleprepper »

Potatisen kommer bra och kålen är bästa året någonsin. Även morötter blir riktigt bra, blir nog runt 50kg totalt. Inga ärtor och lök blir en bristvara i vinter.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Odlingsåret 2021

Inlägg av Marie »

Förra veckan skördade jag paprikor igen från min planta och nu börjar den blomma igen.
Det börjar kännas som denna plantan jag drev upp är en åretruntplanta. :D
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Odlingsåret 2021

Inlägg av entropi »

Japp, jag har en paprika i kratky-hink som står i söderfönster med en liten paprikafrukt på gång.
Ett litet citronträd med en ny frukt på gång.
Hydronäringen förbättrar verkligen inomhusodlingen.

En jordgubbe har inte fungerat särskilt bra, så det får fortsätta som vanligt utomhus nästa år.
Kanske blir försök med vattenmelon inomhus nästa år.
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Odling"