Odlingsåret 2021

Allt om odling
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Odlingsåret 2021

Inlägg av bokmalen »

Skördade en liter chilifrukter idag, från de övervintrade plantorna som började blomma och sätta frukt direkt när vårsolen började komma i mars.
Årets plantor som jag sådde i januari är nu ca 40 cm höga.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 898
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Odlingsåret 2021

Inlägg av Omnivore »

Våra övervintrade chilisar har inte börjat blomma än men verkar trivas bra i igloon. De nysådda Habaneros och Louisiana Hots tar sig bra och vi har ett gäng Aji Amarillos som skall skolas om idag. Två sorters kallsådda tomater behöver skolas ut i separata krukor. På friland har vitlöken kommit upp riktigt vackert och gul lök samt potatis sattes i helgen. Aprikosträden blommar till vildbinas (och min) stora glädje. Sallad och spenat har inte kommit upp än och gurka och majs skall sås senare när det blir varmt på riktigt.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 624
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Odlingsåret 2021

Inlägg av Jakob »

Jag fick ner potatis, gullök, rödlök i jorden. Har sått märgärter, polkarödbetor och vintermorötter.
Vitkål, kålrot och jättesolros är på G i växthuset.
Tomat och chili har också flyttat ut i växthuset.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: Odlingsåret 2021

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Under helgen kom potatis och potatislök ner.
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 898
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Odlingsåret 2021

Inlägg av Omnivore »

Odlar på villatomt i zon 1.
Potatis och lök har tittat upp ur jorden. Sådde >80 majskorn i äggkartonger i helgen och de skall ned i grönsakslandet när järnnätterna i början av juni är förbi. Om de gror vill säga. Sorten är Bantam Gold från Runåbergs som påstås vara bra. Frilandsgurka skall sås så fort jag rensat den delen av landet där den skall bo. Sedan skall druvgurka sås i växthuset. Kriget mot maskrosor och kirskål pågår för fullt och jag planerar att flytta en del mynta som sprider sig för mycket till stället där kirskålen härjar så får de slåss bäst de kan. Har inte sett många mördarsniglar än vilket jag tackar den stränga vintern för. Ärter borde såtts för länge sedan men... orka. Det är inte bara latmasken som gör ont i rygg och leder. :D
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: Odlingsåret 2021

Inlägg av WoodsmansLife »

På gränsen mellan 6 och 7 har växthuset fått ett nytt tak, hämtar jordfräs idag för ett 150 kvm potatisland som ska fräsas upp och odlingsbäddarna har blivit ordentligt rensade och väntar på lite påfyllning till veckan. Sen är de full rulle igen.

Kul att se både Oregano och Citronmeliss verkar övervintra bra trots icke optimala förhållanden. Även myntan verkar komma tillbaka!
Användarens profilbild
Aftersearch
Inlägg: 114
Blev medlem: 06 maj 2019 12:51

Re: Odlingsåret 2021

Inlägg av Aftersearch »

Zon 1, skördar rabarber och spenat.

Planterat majs, potatis, rödbetor, blomkål, ärtor, morötter, squash och bondbönor.
Vem vet...
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Odlingsåret 2021

Inlägg av Vattendrag »

3 olika tomatsorter i stora krukor i växthuset. Renovering av gamla kryddlandet pågår, nya plantor ska dit.
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 624
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Odlingsåret 2021

Inlägg av Jakob »

Växthuset går bra. Kålroten dog efter utplantering. Tre olika sorters köpta ärter vägrar gro. De ärter som gror är de som jag själv sparat från ifjol.
Allt annat slåss mot ogräs. Det slog om på en gång från vår till varm sommar. Ogräset hade redan sina frön och rötter i jorden sen tidigare.
Det går inte att utrota alla ogräs, det är bara att se till att det jag odlar får solljus. Näring finns i jorden så det räcker och blir över. Dessutom håller den lågväxta våtarven jorden skuggad och fuktig nu då det är torrt igen.
Vatten finns i brunnen så det räcker.
Två äppelträd har dött, men de sitter på rot av Antovovka som nu skjuter upp nya skott. Hälften av övriga äppelträd ser ut att ge skörd i år.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Odlingsåret 2021

Inlägg av maskros »

Optimistiskt gamla frön från "the dooms day vault" använt i allt för många odlingar, det gick inte bra.
Ett fåtal nya frön, tomater och paprika, går bra.
Blåbärstryt tar sig med fina bär.
Äpplena verkar ok.
Potatisen okänd, kom i jorden för sent.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Odling"