Perenna matväxter?

Allt om odling
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Perenna matväxter?

Inlägg av entropi »

Jag gillar att odla, men vissa år blir det lite svårt att hinna med. Har just börjat få upp ögonen perenner och tar gärna tips i denna tråd.
Det hade varit trevligt att få ett lättunderhållet basutbud av äpplen och liknande.

Andra med en avlägsen BOL kanske också har nytta av frukt, grönt, kryddor och bär som är återkommande i Svenska klimatzoner.

Bor i zon 3.

Saker jag vet funkar här:
Äpplen
Päron
Hallon
Plommon
Jordgubbar
Survival
Honor
Liberty
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Perenna matväxter?

Inlägg av bokmalen »

Svart aronia
Körsbär
Krikon
Röda och svarta vinbär.
Rabarber

Pepparrot
Libbsticka
Gräslök
Jordgubbar/smultron

Sjävspridande/förökande saker som jordärtskocka
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Perenna matväxter?

Inlägg av Vattendrag »

Bigarrå (om du hittar en med svagväxande rot).
Amerikanska blåbär, flera sorter.
Krusbär.
Blåbärstry.
Bornholmsfikon (självpollinerande).
Staketdruva.
Diverse kryddväxter.
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Perenna matväxter?

Inlägg av EN brun böna »

Strandkål samt nån sort blom/broccolityp av kål. Svartrot och havrerot. Sparris.
Bra bok för att ha en början kan vara; Fleråriga grönsaker av Philipp Weiss, Annevi Sjöberg och Daniel Larsson
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Perenna matväxter?

Inlägg av rödluvan »

Kolla även upp lökväxter i Allum släktet, vissa är faktiskt återkommande och goda kryddor i soppor, sallader, mm.
Jag odlar just nu någon typ av prärielök, tror jag, vet ej exakt vad det är då jag fick dem som frön av en annan person som också odlat upp dem själv, men de fungerar i zon IV-V.

Citronmeliss och mynta är ett par exempel på kryddväxter som är både tåliga och lättodlade.
Torkade är de nog ganska trista, men de brukar gå att frysa i isblock, till citronmeliss brukar jag frysa in några blad i ett iskubsfack så att man kan ta fram det man behöver..

Jag vet inte om någon nämnt häggmispel.

(Tänk på att om du odlar perenna salladsväxter så måste de ha rejält mycket vatten (inte så att roten dränks, men så att jorden hålles fuktig ) varma sommardagar, annars blir de beska så att tungan nästan krullar sig...)
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: Perenna matväxter?

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Jordärtskocka
Sparris
Körvel
Hostor
Humle
Skriv svar

Återgå till "Odling"