Snabbstarta odling i slutet av maj

Allt om odling
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Snabbstarta odling i slutet av maj

Inlägg av entropi »

Jaha, då är jag i en situation där jag knappt startat några odlingar alls i slutet av maj, eftersom jag trodde jag skulle ha sålt fastigheten, men det blev inte så.

Tänkte att vi kunde lista ned idéer på hur och vad man kan börja odla i maj utan tidigare förberedelser.
Funderar på att plantera ut fler fruktträd, bär och annan permakultur också för att ha någon sorts grund till senare år.

Det är kanske en bra idé med en sådan tråd för varje månad, om något skulle hända just den månaden kommer många behöva tips.

Det kanske blir att köpa lite färdiga plantor, men hade det varit shtf kan man nog räkna med att få starta från frö.
Survival
Honor
Liberty
pelleprepper
Inlägg: 203
Blev medlem: 12 jun 2019 09:12

Re: Snabbstarta odling i slutet av maj

Inlägg av pelleprepper »

Inte så sent ute men saker som ska förgros är nog rätt körda i maj. Potatis finns många sena sorter och dom började reas ut redan förra helgen. Morötter och bönor är inte alls försent, våren var väldigt kall så en del har nog satt förtidigt iår.
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Snabbstarta odling i slutet av maj

Inlägg av bokmalen »

Sallad går att så, så länge det är under +10 på nätterna, och det växer fort.

Pak Choi kan du så på friland långt in i juni.

Rädisor kan du ju så hela sommaren.

Morötter och sockerärter kan du ju sätta rätt sent, även om morötterna inte skulle hinna bli "fullvuxna" kommer de alltid att gå att använda i soppor. Sockerärterna kan du ju äta vartefter hela sommaren, och skulle det inte bli några stora skidor kan du använda även detta i soppor. Till och med blasten kan du ju hacka och använda som soppgrönt.

Inte försent än att sätta potatis eller jordärtskockor

Fick för mig att dill var en sak som man sår rätt sent och skulle söka på det... hittade att impectas site, hade "såtid" som sorterings val...
Så, här är en länk till grönsaksfröer, välj såtid "juni": https://www.impecta.se/sv/froer/gronsaker
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
Aftersearch
Inlägg: 114
Blev medlem: 06 maj 2019 12:51

Re: Snabbstarta odling i slutet av maj

Inlägg av Aftersearch »

Planterade squash och pumpor inne för några dagar sedan, de tittar redan upp.

Köp en tomatplanta och klipp av "tjuvarna" efterhand och sätt i vatten så de får rötter, upprepa efterhand. Sedan har du många tomatplantor på g.

Försår min popcornmajs nu med för att den inte ska pollinera samtidigt som den vanliga.

Sådde nästa omgång spenat nu med och kommer att så ytterligare löpande under sommaren.

Bara att köra på, allt behöver inte bli perfekt. :)
Vem vet...
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Snabbstarta odling i slutet av maj

Inlägg av Protect »

Jag har satt potatis veckan efter midsommar ett år, det blev massor med potatis det året också och det var frosten som tog blasten. Potatisen fick eftermogna i jorden en månad, jag brukar aldrig ta upp potatisen innan det varit så mycket frost att yttersta jordlagret frusit och det har aldrig misslyckats.

"Dummaste bönderna får licksta (bästa) potatisen" är ett gammalt ordspråk här i bygden. :lol:
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: Snabbstarta odling i slutet av maj

Inlägg av WoodsmansLife »

Här uppe mellan zon 6 och 7 är det mycket som inte åkt i backen än. Har man bättre förhållanden än oss (som större delen av Sverige har) så är det bara köra på och prova.
Potatisen är inte ännu i backen, vi har både egna tomater som vi kultiverat men även ett par köpta plantor som vi tagit tjuvskott ifrån (som vi i början på sep måste ta in i huset för att de ska få mogna klart), sockerärtor är inte ännu i backen, grönkål åker ner nästa vecka osv.

Tid finns ännu och man kanske inte får största utdelningen men kör på!
Skriv svar

Återgå till "Odling"