Åkrar bortspolade i Europa

Allt om odling
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Åkrar bortspolade i Europa

Inlägg av bokmalen »

halo skrev: 26 jul 2021 15:54 Håller med om att matlager absolut behövs. Men två år är inte realistiskt. 6-12 månader räcker om man har en bra plan för att snabbt komma igång med inhemsk produktion.
Nja, skulle nog säga 18 månader är ett minimum i detta fall.

Säg att skit träffar fläkten slutet av juni.
Det är för sent att starta upp nya odlingar för året, så lagret måste ju räcka tills det som sås nästa vår kan skördas.
I intend to live forever, or die trying to
halo
Inlägg: 55
Blev medlem: 14 apr 2020 09:25

Re: Åkrar bortspolade i Europa

Inlägg av halo »

bokmalen skrev: 27 jul 2021 09:44
halo skrev: 26 jul 2021 15:54 Håller med om att matlager absolut behövs. Men två år är inte realistiskt. 6-12 månader räcker om man har en bra plan för att snabbt komma igång med inhemsk produktion.
Nja, skulle nog säga 18 månader är ett minimum i detta fall.

Säg att skit träffar fläkten slutet av juni.
Det är för sent att starta upp nya odlingar för året, så lagret måste ju räcka tills det som sås nästa vår kan skördas.
Krismaten vi planerade för i Sverige var inte bara spannmål. Kött och mjölkprodukter var t.ex en stor del också. Så det skulle räcka. Inget land i Europa har lager för 18 månader. Visst vore det bra men det är enormt resurskrävande att ha så stora lager. Å andra sidan finns det enorma resurser som politikerna slösar på annat.
halo
Inlägg: 55
Blev medlem: 14 apr 2020 09:25

Re: Åkrar bortspolade i Europa

Inlägg av halo »

bastard skrev: 27 jul 2021 08:52 ...

vi kan nog ha olika synvinklar på det hela, våra politiker kommer ändå inte få tummen ur innan det är för sent
så därför , i forumets inriktning, få vi göra det själva , för oss själva, 100 % egoistiskt :mrgreen:
Japp! De stämmer bra :D
Synd bara att de läggs på individen
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Åkrar bortspolade i Europa

Inlägg av xsive »

bastard skrev: 27 jul 2021 08:52 två vintrar lager för spannmål tycker jag är relativt rimligt

mängden är en sak med, den ska ju inte klara full ranson för överlevad, men åtminstånde halva minimum för överlevnad under ett år

vi kan nog ha olika synvinklar på det hela, våra politiker kommer ändå inte få tummen ur innan det är för sent
så därför , i forumets inriktning, få vi göra det själva , för oss själva, 100 % egoistiskt :mrgreen:
Visst man kan själv lagra spannmål för ett par år men för ju med sig mer.
Kommer ju upp i lite volym så du behöver kvarn osv för att ta hand om den hela spannmål du får lagra.
Hela det systemet är ju så lättare hantera med ett centralt beredskapslager.
Eller ett central prepplager där man gått samman ett antal och förvarar några ton spannmål :hm:
0,2kg/person/dag. 50 personer ger 10kg förbrukning per dag och 7 ton spannmål för 2 år. (Bara spannmål alltså och inget komplett matlager)
Men lagret skall skyddas osv.. Nä går inte :roll: Utöver spannmål för mat behöver ju även utsäde lagras
Om Finnarna klarar det centralt borde det annars vara möjligt här också. (Vet inte hur länge deras beredskapslager är räknat för)
Lagra mat hemma för två vintrar för en hel familj med säg två vuxna och två tonåringar blir stort lager...

Hmm skalar man upp dom 7 ton till 10M invånare blir det 1.4000.000 ton....
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 624
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Åkrar bortspolade i Europa

Inlägg av Jakob »

xsive skrev: 27 jul 2021 13:03
Men lagret skall skyddas osv.. Nä går inte :roll: Utöver spannmål för mat behöver ju även utsäde lagras
Om Finnarna klarar det centralt borde det annars vara möjligt här också. (Vet inte hur länge deras beredskapslager är räknat för)
https://statdb.luke.fi/PXWeb/pxweb/sv/L ... ewLayout2/
Verkar vara utspritt i handel och industri. En halv miljon ton på 5,5 miljoner invånare ger 95kg per invånare. Räcker inte till 18 månader.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Åkrar bortspolade i Europa

Inlägg av xsive »

xsive skrev: 27 jul 2021 13:03 Hmm skalar man upp dom 7 ton till 10M invånare blir det 1.400.000 ton....
Stämmer rimligt om man kollar Sveriges spannmålsproduktion för livsmedelsändamål
som ligger mellan 0,9-1,0M ton/år av en total spannmålsproduktion på 5M ton.
Ca hälften går till foder. 200t ton till utsäde

https://www2.jordbruksverket.se/webdav/ ... ra14_8.pdf

Edit en nolla för mycket i tidigare inlägg. Menade 1,4M ton lämpligt lager för Sverige
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Åkrar bortspolade i Europa

Inlägg av entropi »

Angående att planera matodling för hela året så är det inte en liten sak. Jag räknade på det, och försökte göra enligt konstens alla regler.
Men jag hade nog inte lyckats första året. Jag skalade upp, lärde mig några säsonger med egna misstag.

Ni som planerar att klara grundbehovet med odling, prova att göra det nu innan krisen är här! Har gjort några tabbar så man fått ont i magen när man tänker hur det hade gått om man var beroende av sin odling.
Om krisen kommer nu, kommer du få tag i utsädespotatis så du kan odla i vår tex? Risken är att den är uppäten till dess.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Åkrar bortspolade i Europa

Inlägg av maskros »

Förra året odlade vi upp en rejäl yta för potatis, vi har varit självförsörjande på potatis tills nu. Vi är två personer och slarvade lite med odlingen men så satte vi mycket potatis också, minns faktiskt inte men kanske 50 kg. Vi har levt på potatis och kött/fisk under året. Marken var tidigare inte använd till potatis på länge, gammal vall som vi plöjde. Som sagt misskötte vi den och fick en del grön potatis (kastas).

Med den erfarenheten skulle jag säga att 25 kg sättpotatis per person och år, lite gödsel som är lämpligt för potatis och lite mer engagemang än vi hade (ex. kupa var 14:e dag) så klarar man sig ganska långt - om vädret är vänligt. Med fel väder skiter det sig direkt.

Just det: Efter tips från en kompis använde vi hälften utsädespotatis och till andra hälften ICA EKO matpotatis, den senare är mycket billigare men lite mer chansning. Sen ska man inte, som sörlänning, förakta risken att grisar kommer på besök och plöjer upp alltihop, det slapp vi, hjortarna gnagde dock på blasten, om än i begränsad omfattning.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Åkrar bortspolade i Europa

Inlägg av entropi »

Jag har varit lite inne på att kunna bespruta potatisen, men det verkar svårt att ta reda på hur man gör och var det inhandlas. Kanske är min tilltro för hög pga okunskap.

Inte att göra det slentrianmässigt, utan för att kunna sätta in det om något skiter sig rejält. Om livet hänger på nästkommande potatisskörd vill jag maximera chanserna till avkastning på 1 till 2.5 års sikt.
Normalt sett skulle jag inte använda det annat än för att lära mig och kanske undersöka skillnaden på obesprutat.
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Odling"