Avkastning / ERoEI

Allt om odling
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Avkastning / ERoEI

Inlägg av Charlie** »

Tomtemor1 skrev: 11 jul 2019 22:40Börja med något litet, jag tycket det är både lätt och roligt att odla. Har du någon balkong eller lite trädgård?
Jo jag har ett trädgårdsland vid min BOL som jag sätter potatis och majrovor i samt en drivbänk jag satt rädisor i och det har funkat rätt bra. Jag har även gräslök och rabarber som också funkar då de sköter sig själva. För 2 år sedan provade jag att odla morötter med det blev bara en blygsam avkastning. Små och halvdana, lite större än mina fingrar, inte så där rejäla doningar som på ICA. Så kommer det till det där med att växla grödor för att inte utarma jorden och för att de ska "samarbeta"

...jag är nog också lite lat av mig.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Tomtemor1
Inlägg: 203
Blev medlem: 07 jun 2019 18:40

Re: Avkastning / ERoEI

Inlägg av Tomtemor1 »

Charlie** skrev: 11 jul 2019 22:59

Jo jag har ett trädgårdsland vid min BOL som jag sätter potatis och majrovor i samt en drivbänk jag satt rädisor i och det har funkat rätt bra. Jag har även gräslök och rabarber som också funkar då de sköter sig själva. För 2 år sedan provade jag att odla morötter med det blev bara en blygsam avkastning. Små och halvdana, lite större än mina fingrar, inte så där rejäla doningar som på ICA. Så kommer det till det där med att växla grödor för att inte utarma jorden och för att de ska "samarbeta"

...jag är nog också lite lat av mig.
Men då odlar du ju rätt mycket! Jag har bara till dagsbehov så att säga, men ska öka mängden nästa år
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Avkastning / ERoEI

Inlägg av Daltorpet »

Tomtemor1 skrev: 11 jul 2019 22:34 Det går väl knappt att se men det finns majs i mitten, nästa gång ska de förkultiveras. Ärtorna är snabba och har fått pinnar F0C5DBC9-E27E-4A20-ADA8-A0FDA80CE855.jpeg
Det ser riktigt bra ut, är det första gången med three sisters? Brukar du odla majs annars också? Var lite sugen på att göra en lite större plätt majs till nästa säsong.

Three sisters ska absolut testas till nästa säsong också. Tycker pallkragarna är bra storlek för tester.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Avkastning / ERoEI

Inlägg av Charlie** »

Tomtemor1 skrev: 12 jul 2019 06:40Men då odlar du ju rätt mycket! Jag har bara till dagsbehov så att säga, men ska öka mängden nästa år
Nja, egentligen odlar jag inte mer än till dagsbehovet jag heller. Mitt trädgårdsland med potatis och majrovor är inte större än ca 25 m². Mest för att få egenodlad färskpotatis till midsommar och några andra familjehögtider under sommaren. Drivbänken för rädisorna har jag gjort av ett gammalt fönster.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Tomtemor1
Inlägg: 203
Blev medlem: 07 jun 2019 18:40

Re: Avkastning / ERoEI

Inlägg av Tomtemor1 »

Daltorpet skrev: 12 jul 2019 09:56
Tomtemor1 skrev: 11 jul 2019 22:34 Det går väl knappt att se men det finns majs i mitten, nästa gång ska de förkultiveras. Ärtorna är snabba och har fått pinnar F0C5DBC9-E27E-4A20-ADA8-A0FDA80CE855.jpeg
Det ser riktigt bra ut, är det första gången med three sisters? Brukar du odla majs annars också? Var lite sugen på att göra en lite större plätt majs till nästa säsong.

Three sisters ska absolut testas till nästa säsong också. Tycker pallkragarna är bra storlek för tester.
Det är första gången med tre systrar men jag har haft majs några gånger tidigare. Det är en chansning men även omogen majs smakar gott enligt mig. Det som är viktigt med majs är att sätta dem i en grupp och inte en rad. Annars har de svårt med befruktningen

Majs ger snålt med avkastning men är riktigt gott!
Tomtemor1
Inlägg: 203
Blev medlem: 07 jun 2019 18:40

Re: Avkastning / ERoEI

Inlägg av Tomtemor1 »

8240CC7B-B03E-4051-8CAD-26C1ACE70289.jpeg
8240CC7B-B03E-4051-8CAD-26C1ACE70289.jpeg (60.86 KiB) Visad 4729 gånger
Fin tillväxt
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 624
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Avkastning / ERoEI

Inlägg av Jakob »

Ser ju bra ut. Hur många såna behövs för att du ska överleva en vinter?

Jag satsar på potatis, lök, morot, rödbetor, ärter, bondbönor, vitkål.
Sånt som inte fungerar pga. dålig lagring eller för kort sommar är majs, buskbönor, rädisor och några till.
Återstår att prova rovor och solros.
Har jag missat nåt?
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
kullamannen
Inlägg: 25
Blev medlem: 06 maj 2019 04:42

Re: Avkastning / ERoEI

Inlägg av kullamannen »

Jag skulle kunna tänka mig testa old school bondbönor och gråärtor

https://tjornbo.se/2017/02/03/graart-bo ... nfattning/

Får se om jag kommer till skott nästa år
Winter is coming
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Avkastning / ERoEI

Inlägg av bastard »

jordärtskockor är ätligt och förökar sig sakta som ogräs häromkring, om inte vildsvinen är i farten

friktträd och bärbuskar?

hadde velat ha säd som odlas för utsäde , då tar det ett år eller fem innan man kommer upp i volym men ändå
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
crusoe
Inlägg: 160
Blev medlem: 06 maj 2019 10:13

Re: Avkastning / ERoEI

Inlägg av crusoe »

Jeg er egentlig missfornøyd med utbytte i år. Mye må jeg ta på egen kappe, at ikke jeg har gjort alt jeg burde gjøre, men også mye omstendighetene. Uansett så høster jeg jo erfaring, selv om det er i småscala jeg dyrker, og begynner å få tanker om hva som skal prioriteres når det blir trange tider.

#1 Faste årlige;
bærbusker (7 forskjellige bærtyper), frukt (5 typer som leverer og et par som enda ikke har begynt å levere), løkarter (4 typer), asparges, urter, myyye spiselig ugress :lol: rabarbera, pepperot, jordskokk og sikkert noe glemt

#2 Hva det virker som om jeg får til, som gir avkastning nok;
gulrot, rødbete, purre, potet, gresskar, nepe/roe, solsikke, brekkbønner (svært bra), bondebønner, blomsterbønner, squash, erter, durra (avhengig av at sommeren blir lang) (grønnkål burde være med, men er altfor skadedyrsutsatt for meg).

#3 Hva jeg er avhengig av å kunne sette tidlige forkulturer
tomat, agurk, chili, mais

#4 Til smak og variasjon
Diverse salater, rediker, urter, spiselige blomster, diverse spinat,

For meg går dyrking og dyrehold sammen som en selvfølgelighet. Dyra gir fett og protein i kosten og masse kompost til hagen. I tillegg spiser de alt hageavfallet, som kjapt gir god kompost. Det er på en måte en livssyklus over det hele.

Jeg har hatt et svært dårlig år med både gjess og ender i år og får ikke annet slakt enn livdyra i år. Kaniner ser ut til å rette seg nå, men det er sent og det vil bli sein/tidlig slakt. En del gamle høns er slaktet ned og den siste kalkunen som overlevde reven er slaktet. Til neste år satser jeg på kalkun, moskusand, diverse høns og kanin. Gjessene får vike av diverse årsaker, men området hvor gjessene har vært vil øke kjøkkenhagen da.
Skriv svar

Återgå till "Odling"