Hönsfoder

Om uppfödning av djur
pelleprepper
Inlägg: 203
Blev medlem: 12 jun 2019 09:12

Re: Hönsfoder

Inlägg av pelleprepper »

Kör med blandad spannmål krossad av bonden brevid ca 40%. 40% med värpfoder från butik och resten majs,solrosfrön och snäckskal. Mina går fritt dagtid och får otroligt goda ägg.
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Hönsfoder

Inlägg av EN brun böna »

Daltorpet skrev: 01 jun 2020 16:21
Det låter iofs väldigt logiskt så det kan jag förstå.
Det är lite intressant då alla jag känner har en hönshink/grishink och till och med skolorna hade det för inte alls länge sedan. Men så är det ju att vi blivit mycket mer rörliga på slutet.

Sen vet jag också att förr köpte man foder med blod/ben/fett på vanliga lantbutiker.

Vet du hur det ser ut med trikiner idag? Jag tycker att jag har skjutit relativt mycket vildsvin (2-3 varje år senaste fem) och har skickat in prover men aldrig fått något positivt. Tänkte om det var mer på vissa platser det var värre.
Höns och grismat från djurbutiken innehåller fortfarande kött/fisk men specialbehandlat. Benmjöl är använt som mineralfoder till många djurslag.
Och grisar som går ute testas för trikiner då de kan smittas av vilda djur tex vildsvin/räv/grävling, men man tar även stickprov på grishusgrisar. Trikiner hittas då och då i både tama och vilda djur. Borde finnas statistik på nätet att hämta.

Salt är dödligt för höns så äter ni mycket salt mat eller saltar kokpärerna så är det mindre bra hönsfoder.

Ett vanligt hönsfoder hemmaproducerat är 40-40-20 av korn-havre-ärt som man sedan blandar 5% värpkoncentrat i som innehåller viktiga aminosyror som annars saknas. Vill man inte eller inte har koncentrat kan man ge blandningen ovan men blanda in 20% bovete istället åt värphöns och mer till köttfågel/broiler. Bovetet har bättre aminosamansättning än soja.
Skriv svar

Återgå till "Djurhushållning"