Hönsfoder

Om uppfödning av djur
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3222
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Hönsfoder

Inlägg av Parabellum »

Har lite funderingar på att skaffa höns nu i sommar och då kommer givetvis frågan upp om hur man blandar sitt eget foder.
Äger någon här, denna kunskap?
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Hönsfoder

Inlägg av Daltorpet »

Spannmål och foderärtor kör vi. Har du kvarn? Ge gärna reste.r.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3222
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Hönsfoder

Inlägg av Parabellum »

Nej jag äger ingen kvarn för spannmål tyvärr. :( Det är något man letat efter en tid, men ej funnit.
Hushållets matrester kommer de definitivt att få. :up:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Hönsfoder

Inlägg av maskros »

Inte för att vara sån men det kan vara bra att inte visa för alla att man ger hönsen rester om de innehåller kött.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
mango
Inlägg: 391
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Hönsfoder

Inlägg av mango »

Havre blandat med 1/5 majs är stapelfödan. Ibland får de köpt Allfoder, samt får kycklingar köpt startfoder.
Rester ges självfallet, sen rangar de fritt på gården och äter mycket insekter och gräs.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Hönsfoder

Inlägg av Daltorpet »

maskros skrev: 01 jun 2020 00:34 Inte för att vara sån men det kan vara bra att inte visa för alla att man ger hönsen rester om de innehåller kött.
Det har du helt rätt i, det är inte lagligt av någon anledning. Även om jag personligen finner det ganska lustigt då de äter kött annars. Möss, ormar, fågelungar, grodor och ja det finns till och med höns som äter varandra (De skulle jag göra gryta på omgående dock)

När jag var liten och farsan slaktade gris tyckte alltid hönsen det var fest när när det blev slaktavfall över. Då var oftast hela byn med och ingen brydde sig om det då. Så undrar vad det är som gör det. Jag kan ju förstå om ägg och kött ska ut i butik pga av någon smitta eller så men några få privata pullor som smaskar på lite falukorv känns ju skandal.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Hönsfoder

Inlägg av EN brun böna »

Nu fraktar vi köttet från alla hörn av klotet och då kan sjukdomar spridas på ett helt annat sätt, vissa sjukdomar hos djur är inte farliga för människor men väl för djur och vissa av dessa hjälper inte tillagning eller frysning emot. Därför får man inte ge animaliskt köksavfall till djuren hemma.

Hade vi bott kvar i våra små byar utan större kontakt med omvärlden så hade smittrisken varit en annan samt smittan varit enklare att ta hand om.

Förr gick grisarna på skogen och kom hem med trikiner, det blev förbjudet att ha gris ute pga av detta, nu får grisen gå ute igen. Sedan har vi galna kosjukan då kor åt rester av sina döda släktingar, och när människor åt vissa delar av sjuka djur fick även de sjukdomen.

Mul och klövsjuka, afrikansk grispest listan går på
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Hönsfoder

Inlägg av Daltorpet »

EN brun böna skrev: 01 jun 2020 14:17 Nu fraktar vi köttet från alla hörn av klotet och då kan sjukdomar spridas på ett helt annat sätt, vissa sjukdomar hos djur är inte farliga för människor men väl för djur och vissa av dessa hjälper inte tillagning eller frysning emot. Därför får man inte ge animaliskt köksavfall till djuren hemma.

Hade vi bott kvar i våra små byar utan större kontakt med omvärlden så hade smittrisken varit en annan samt smittan varit enklare att ta hand om.

Förr gick grisarna på skogen och kom hem med trikiner, det blev förbjudet att ha gris ute pga av detta, nu får grisen gå ute igen. Sedan har vi galna kosjukan då kor åt rester av sina döda släktingar, och när människor åt vissa delar av sjuka djur fick även de sjukdomen.

Mul och klövsjuka, afrikansk grispest listan går på
Det låter iofs väldigt logiskt så det kan jag förstå.
Det är lite intressant då alla jag känner har en hönshink/grishink och till och med skolorna hade det för inte alls länge sedan. Men så är det ju att vi blivit mycket mer rörliga på slutet.

Sen vet jag också att förr köpte man foder med blod/ben/fett på vanliga lantbutiker.

Vet du hur det ser ut med trikiner idag? Jag tycker att jag har skjutit relativt mycket vildsvin (2-3 varje år senaste fem) och har skickat in prover men aldrig fått något positivt. Tänkte om det var mer på vissa platser det var värre.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 624
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Hönsfoder

Inlägg av Jakob »

Helfoder och korn kör vi med här. Havre gillar de också. Höns är från början frö-ätare.
Man får vara försiktig så de inte får i sej avokado (vem i h-vete köper avokado anyways?), lök, råa bönor, socker, choklad.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3222
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Hönsfoder

Inlägg av Parabellum »

Jakob skrev: 01 jun 2020 17:01 Man får vara försiktig så de inte får i sej avokado (vem i h-vete köper avokado anyways?), lök, råa bönor, socker, choklad.
Det var som f...n!! :o
Hade ingen aning om att hönor hade överkänslighet för dessa saker.
Tack så mycket. :up:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Skriv svar

Återgå till "Djurhushållning"