Baggar, tackor, äldre mjölkkor?

Om uppfödning av djur
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Baggar, tackor, äldre mjölkkor?

Inlägg av Strångsjö »

Om inte smittrisken, parasiter, vore gris perfekt för självhushåll
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Baggar, tackor, äldre mjölkkor?

Inlägg av EN brun böna »

Dagens grisar har inte fler parasiter än andra husdjur. Risken är om de får gå utomhus där vilda djur också kan komma in som räv och grävling förutom vildsvin. Trikiner dör också om köttet tillagas på rätt sätt.
Men grisen är inget optimalt djur om man tänker i shtfan framtid. Grisen behöver stora mängder protein som ung och då högvärdigt protein. Sedan behöver den under hela uppväxten till slakt spannmål som kanske är bättre att man får äta själv än vänta på i 6 månader eller mer i form av köttet.
Bättre djur är de som klarar sig i stort själv under sommaren på gräs och sly och sedan på hö över vintern, de tär inte på ditt eget matintag.
I kris så är det svårt eller omöjligt att få tag i kultingar/kalvar eller andra unga djur att föda upp på kort tid för slakt, i kris är det nog så att man måste tänka längre med föräldradjur också.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Baggar, tackor, äldre mjölkkor?

Inlägg av Daltorpet »

Vi har inte gett våra grisar något utöver det gården gett (linderöd) och den största kom upp i 92kg levande. Jag har ibland gett dem något litet som tex bröd för att knyta band men inte annars. Vi har alltid haft våra grisar på lösdrift förutom vissa tillfällen när vi velat att de ska böka upp ett speciellt område.jag skulle säga att vi odlat ca 1000m2 per gris+ deras eget födosök i skogen.

Jag tror helt klart på grisen som ett djur för självhushåll men inte som ett produktionsdjur vid en shtf. Det beror också lite på hur man bor. Bor man väldigt tätbebyggt så är kaniner bättre.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Baggar, tackor, äldre mjölkkor?

Inlägg av Strångsjö »

Linderöd sägs vara de godaste av grisar, bra val. Klarar de kyla
bra?
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Baggar, tackor, äldre mjölkkor?

Inlägg av Daltorpet »

Strångsjö skrev: 28 sep 2020 22:27 Linderöd sägs vara de godaste av grisar, bra val. Klarar de kyla
bra?
De klarar kyla väldigt bra, vi har bara vindskydd året om men lite extra halm på vintern. Jag tycker våra grisar smakar oroligt bra men det kan ju bero på att det är våra grisar också. Jag tycker en vikt på 70-80kg är optimalt att jobba ensam med.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Baggar, tackor, äldre mjölkkor?

Inlägg av Charlie** »

Daltorpet skrev: 28 sep 2020 22:35 De klarar kyla väldigt bra, vi har bara vindskydd året om men lite extra halm på vintern. Jag tycker våra grisar smakar oroligt bra men det kan ju bero på att det är våra grisar också. Jag tycker en vikt på 70-80kg är optimalt att jobba ensam med.
Det sändes en dokumentärserie på SVT för ett par år sedan, där en londonbo flyttade upp till en förfallen gård på skotska nordvästkusten. Han hade svin som var resultatet av en engelsk lantras som man korsat med vildsvin. Dessa grisar var mycket tåliga och passade mycket bra i den karja, kalla och blåsiga miljön. Köttet var tydligen mycket utsökt. I Skåne fick en grisbonde av misstag sina Linderödssuggor betäckta av en vildsvinsgalt som hade tagit sig in innanför hägnet. Kultingarna blev mycket eftertraktade för sitt utsökta kött. Han försökte sedan satsa på denna "avel" men byråkratin satte stopp för detta.

Kan det vara en idé att avla Linderöd och vildsvin i en SHTF-situation, för att förbättra tåligheten på grisarna?
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Baggar, tackor, äldre mjölkkor?

Inlägg av Daltorpet »

Charlie** skrev: 28 sep 2020 22:53
Daltorpet skrev: 28 sep 2020 22:35 De klarar kyla väldigt bra, vi har bara vindskydd året om men lite extra halm på vintern. Jag tycker våra grisar smakar oroligt bra men det kan ju bero på att det är våra grisar också. Jag tycker en vikt på 70-80kg är optimalt att jobba ensam med.
Det sändes en dokumentärserie på SVT för ett par år sedan, där en londonbo flyttade upp till en förfallen gård på skotska nordvästkusten. Han hade svin som var resultatet av en engelsk lantras som man korsat med vildsvin. Dessa grisar var mycket tåliga och passade mycket bra i den karja, kalla och blåsiga miljön. Köttet var tydligen mycket utsökt. I Skåne fick en grisbonde av misstag sina Linderödssuggor betäckta av en vildsvinsgalt som hade tagit sig in innanför hägnet. Kultingarna blev mycket eftertraktade för sitt utsökta kött. Han försökte sedan satsa på denna "avel" men byråkratin satte stopp för detta.

Kan det vara en idé att avla Linderöd och vildsvin i en SHTF-situation, för att förbättra tåligheten på grisarna?
Just denna korsningen var våra första svin på torpet. En vän i Bollnäs hade råkat ut för samma sak. Köttet var mycket gott. Jag vet inte hur tåligheten på grisarna påverkats då de levde på samma premisser som våra andra linderöd. Men helt klart skulle jag tro att vildsvinkorsningar klarar det bra i vårt klimat.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Baggar, tackor, äldre mjölkkor?

Inlägg av Strångsjö »

I dagens läge komposterar jag gammalt bröd, feta kanter på kött,
skal av rotfrukter, äggskal, halvruttna grönsaker, gammal mat, skin och
ben av kyckling, ostkanter, fallfrukt och mkt annat. (trädsgårdsavfall)

Att återvinna svinnet via ett hushållssvin vore optimalt.

Menar, i en SHTF finns de gott om överskottsmat, duger inte
till människan men grisen blir glad. Vad som är bra för grisen,
är bra för människan.

Svin har en given plats i en svensk SHTF
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Baggar, tackor, äldre mjölkkor?

Inlägg av EN brun böna »

Har du koll på hur mycket mat en gris behöver per dag? Vintertid behöver den ännu mera för att hålla värmen. En vuxen sugga kan väga över 200 kg och en galt 300kg. De behöver motsvarande näringsvärde 6-7 kg spannmål om dagen. Matrester innehåller mer vatten och är inte lika näringstäta så det behövs större mängd för att nå upp till det.
Att det skulle finnas mat i överflöd vid shtf tror jag inte på. Kanske just i början men inte på lång sikt. I krig är grisen det första att försvinna då de äter för mycket av vår mat. Titta på wartime farm på yt
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Baggar, tackor, äldre mjölkkor?

Inlägg av xsive »

EN brun böna skrev: 29 sep 2020 06:22 Har du koll på hur mycket mat en gris behöver per dag? Vintertid behöver den ännu mera för att hålla värmen. En vuxen sugga kan väga över 200 kg och en galt 300kg. De behöver motsvarande näringsvärde 6-7 kg spannmål om dagen. Matrester innehåller mer vatten och är inte lika näringstäta så det behövs större mängd för att nå upp till det.
Att det skulle finnas mat i överflöd vid shtf tror jag inte på. Kanske just i början men inte på lång sikt. I krig är grisen det första att försvinna då de äter för mycket av vår mat. Titta på wartime farm på yt
Känns rimligt vad du skriver och förstår det nog skulle vara svårt hålla gris på ett vanligt hushålls matavfall.
Finns det istället annat lämpligt djurslag som kan få del av dessa rester i mindre mängd?
Skriv svar

Återgå till "Djurhushållning"