Getter, getter och getter

Om uppfödning av djur
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Getter, getter och getter

Inlägg av EN brun böna »

Jag har de där rullarna med nät och stolp allt i ett som man kopplar till elstängsel, välj inte det lägsta bara, de finns i olika höjder. De funkar bra på sommaren bara man flyttar innan det är slut på mat. Kompletterar med stolp här och där där det finns svackor och höjder i marken för att få stängslet på rätt höjd hela vägen.

Tänk också på att du har begränsat med tid att titta till getterna och de har 24 timmar om dygnet att leta svagheter i stängslet. Har de hittat en och upptäckt fördelen med att rymma lär de sig snabbt att göra om det.
Och för allt i världen bjud dem inte på bultöl då hoppar de 2 meter bara för att få mer.
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: Getter, getter och getter

Inlägg av WoodsmansLife »

EN brun böna skrev: 14 jun 2021 10:03 Jag har de där rullarna med nät och stolp allt i ett som man kopplar till elstängsel, välj inte det lägsta bara, de finns i olika höjder. De funkar bra på sommaren bara man flyttar innan det är slut på mat. Kompletterar med stolp här och där där det finns svackor och höjder i marken för att få stängslet på rätt höjd hela vägen.

Tänk också på att du har begränsat med tid att titta till getterna och de har 24 timmar om dygnet att leta svagheter i stängslet. Har de hittat en och upptäckt fördelen med att rymma lär de sig snabbt att göra om det.
Och för allt i världen bjud dem inte på bultöl då hoppar de 2 meter bara för att få mer.
Bultöl låter våldsamt.. :lol:

Vi har fått en hel del stolp och fårstängsel av en granne som avvecklat sin småskaliga produktion av får. Så det blir de till att börja med, plus eltråd såklart.

Får vi blodad tand med getter så investerar vi i liknande nät framöver!
mango
Inlägg: 391
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Getter, getter och getter

Inlägg av mango »

Hittade den här gamla tråden och kom på att jag inte postat.

Vi skaffade 9 dvärggetter för ett år sedan och nu har de blivit 12. Sommaren spenderade de i en riktig gethage på ca 3 Ha med mycket berg och sten och duktigt med ffa hasselsly. Inhägnaden är gjord med 5 eltrådar mot övrig betesmark och 3 mot en bäck som rinner genom ett träsk.

På vintern bor de i getstallet i ladugården med tillhörande vinterhage på kanske 0,5 Ha, men dåligt med ätbart sly. De utfodras med hö och hösilage och något lite kofoder för de som ammar killingar. En rund höbal räcker nästan en månad och en plastad hösilagebal mer än en månad.

Vi har dem primärt för att hjälpa till att hålla skogsbetet öppet, där jag röjt rejäla mängder med hassel som hela tiden kommer tillbaks, men tänker att om getterna håller efter den späda slyn så borde det underlätta mitt jobb.

De är riktigt sociala och har under vintern blivit riktigt tama. Trevliga att umgås med och luktar inte illa (bara okastrerade getabockar som stinker och de stinker rejält!)

Jag skulle säga att ryktet om deras benägenhet att rymma inte helt stämmer. Har de det dom behövs så rymmer de inte, men har de bestämt sig för att rymma så ja, då är det ena riktiga mästare. Förra sommaren regnade det ordentligt i några dagar och då rymde de hem till gården, varför vi insåg att vi måste bygga ett vind och regnskydd i hagen. Då blev de glada och nöjda!

Har alltså inte dessa som vare sig kött eller mjölkdjur, men skulle det knipa så lär ju köttet vara riktigt gott. Det är alltså dvärggetter som är lite mindre och knubbigare än vanliga getter, väger väl fullvuxna runt 20-25 kg skulle jag tro.
Getter kompr.jpg
Getter kompr.jpg (42.09 KiB) Visad 159 gånger
shelter kompr.jpg
shelter kompr.jpg (56.17 KiB) Visad 159 gånger
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Getter, getter och getter

Inlägg av maskros »

Lite mer bilder hur du gjort skjulet?
Särskilt intresserad av hörnen och hur det står på marken.
Fortsätt gärna berätta hur det går med slybekämpningen. Jag har en yta jag skulle vilja få, och hålla, ren.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
mango
Inlägg: 391
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Getter, getter och getter

Inlägg av mango »

Det är inget märkvärdigt bygge, men getterna är nöjda. 95x45 reglar och OSB som jag hade liggande. Lite väggrus i botten, reglar direkt på gruset. Taket är aluplåtar som blev över efter ett takjobb. Invändig yta är ca 3x4 m så ca 12 kvm och strödd med halm. I bakkant sitter tom en hängränna som fyller på en vattenhink!
shelter mark kompr.jpg
shelter mark kompr.jpg (47.19 KiB) Visad 150 gånger
shelter bygge kompr.jpg
shelter bygge kompr.jpg (50.14 KiB) Visad 150 gånger
mango
Inlägg: 391
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Getter, getter och getter

Inlägg av mango »

Appr slybekämpning så har jag röj och motorsågat ner stora bestånd av främst hassel och ekbusk. De är tämligen svåra att få död på även om man kapar dem längs marken återkommande under flera års tid! Men jag har kämpat på och tänkte nu att getterna skulle kunna hjälpa till. Blad och löv är nämligen deras favoritföda, gräs äter de endast när det är riktigt mjällt. Man kanske skulle ha några får som sköter den biten, men jag tycker de är rätt menlösa och korkade jämfört med getterna.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1069
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Getter, getter och getter

Inlägg av rödluvan »

Tekniskt sett fungerar det (får äter inte heller grovt gräs, de kan inte bryta ned samma typ av foder som kossor och hästar) , men tänk på att getter kan överföra parasiter till får om de går i samma hage eller tätt efter varandra.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2811
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Getter, getter och getter

Inlägg av Marie »

Får får får?
neee får får lamm! :mrgreen:

sorry, jag kunde inte låta bli Rödluvan. :D
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1069
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Getter, getter och getter

Inlägg av rödluvan »

Marie skrev: 03 apr 2024 20:47 Får får får?
neee får får lamm! :mrgreen:

sorry, jag kunde inte låta bli Rödluvan. :D
Funkar inte på Gotland... ;)

Dvärggetter kanske är snällare men vanliga mjölkgetter brukar slå fåren (eller andra getter...) i ljumskarna med hornen om de kan sno mat men de brukar hålla sams annars. Får är i mitt tycke mycket svårare att ge rätt dos avmaskning om man behöver göra det, men tamfår är relativt lätthanterliga om man väljer mer lugna raser, men dilemmat är att man som regel måste välja antingen lätthanterliga sävliga får, eller små härdiga får som är skygga och riktigt svåra att hägna in så att de inte smiter i tid och otid, företrädesvis när man är bortrest... (fråga mig inte hur jag råkar veta detdär sista... :) ) Gotlandsfår och liknande är mittemellan och är smarta och ganska lättlärda djur, de är perfekta för frigång (har faktiskt aldrig haft problem med någon av gutebaggarna, de stångas inte heller om det inte är fråga om flasklamm som är invanda på att de har människor som föräldrar, men det gör åas alla baggar oavsett ras om de är det), Texcelfår och liknande är enormt stora och lätthanterliga men kan behöva uppsikt under lamning och behöver väldigt mycket mer stödfodriung med kolhydrter vintertid. Getter brukar som bekant ha massor med egna åsikter om saker och ting så de kan ryka ihop rätt ordentligt med gutebaggar om man inte kan dela på dem och de får för sig att baggen plötsligt skall ha en smocka (fas, kan ärligt talat svårligen klandra dem för att man tappar humöret en smula då om man får ett vasst horn rakt i planeten...), även honorna slåss hos getter som ni säkert märkt... Det är i praktiken ett måste att kunna stänga in getterna om de börjar slåss med baggarna, annars håller det på hela natten och tilltar bara ännu mer i stryka och intensitet när fåren normalt skulle ha lagt av för länge sedan, men så icke getterna av någon anledning, även tanterna som sagt, jag har själv flera gånger fått gå in och hämta hongetter som varit inbegripna i fullt slagsmål med de normalt fredliga baggarna när getterna haft sönder nätet på något ställe och lyckats tråckla sig in dit på tiden det begav sig... Annars är generellt sett får mycket bättre på att ha sönder nätet (även grovt vägnät om det går att pressa upp en gång under det...) än vad getterna brukade...
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 898
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Getter, getter och getter

Inlägg av Omnivore »

Vansinnigt söta getter. Mera bilder! *klappar*
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Skriv svar

Återgå till "Djurhushållning"