Löv som foder

Om uppfödning av djur
Sömnlös

Löv som foder

Inlägg av Sömnlös » 19 maj 2019 10:53

Hittad denna länken, väldigt intressant om man har mycket lövträd på sin tomt/gård.

https://bokeslundsgarden.wordpress.com/ ... ar-gor-vi/

----
Får föredrar löv framför gräs i färskt tillstånd och jag antar att de gör det i torkat tillstånd också.

Traditionellt skulle hästen ha först och bäst hö. (Hästar misshandlar inredningen om de får vänta.) Kor är vad jag förstår ganska opportunistiska och kan äta litet av varje, men man tog det grova som korna lämnade och la över till fåren. Å andra sidan har jag hört att får vill ha fint bladigt hö, så hur det går ihop vet jag inte. Kanske fåren är tuffa och klarar livhanken på det de egentligen inte gillar om de inte får bättre. Det är ju viktigt att föda korna så att de orkar mjölka
--------

Användarvisningsbild
Daltorpet

Re: Löv som foder

Inlägg av Daltorpet » 19 maj 2019 11:25

Jag brukar alltid slänga in löv och sly till getterna och kaninerna om det blivit något vindfäll i närheten. De äter allt från löven till hela kvistarna.

Förra sommaren torkade jag en hel del sly för att ha som vinterfoder pga torkan.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien

EN brun böna

Re: Löv som foder

Inlägg av EN brun böna » 19 maj 2019 12:34

I slutet av vintern och början av våren så var korna så lustiga här :-g det var flera gånger de var igenom stängslet då för att beta lövslyt som fanns runt om. Precis när knopparna börjar att svälla men inte har spruckit då verkar det vara en drog åt korna. De åt även bark av asp och fina kvistar.

Skriv svar