Löv som foder

Om uppfödning av djur
Sömnlös
Inlägg: 206
Blev medlem: 01 maj 2019 22:23

Löv som foder

Inlägg av Sömnlös »

Hittad denna länken, väldigt intressant om man har mycket lövträd på sin tomt/gård.

https://bokeslundsgarden.wordpress.com/ ... ar-gor-vi/

----
Får föredrar löv framför gräs i färskt tillstånd och jag antar att de gör det i torkat tillstånd också.

Traditionellt skulle hästen ha först och bäst hö. (Hästar misshandlar inredningen om de får vänta.) Kor är vad jag förstår ganska opportunistiska och kan äta litet av varje, men man tog det grova som korna lämnade och la över till fåren. Å andra sidan har jag hört att får vill ha fint bladigt hö, så hur det går ihop vet jag inte. Kanske fåren är tuffa och klarar livhanken på det de egentligen inte gillar om de inte får bättre. Det är ju viktigt att föda korna så att de orkar mjölka
--------
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Löv som foder

Inlägg av Daltorpet »

Jag brukar alltid slänga in löv och sly till getterna och kaninerna om det blivit något vindfäll i närheten. De äter allt från löven till hela kvistarna.

Förra sommaren torkade jag en hel del sly för att ha som vinterfoder pga torkan.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Löv som foder

Inlägg av EN brun böna »

I slutet av vintern och början av våren så var korna så lustiga här :-g det var flera gånger de var igenom stängslet då för att beta lövslyt som fanns runt om. Precis när knopparna börjar att svälla men inte har spruckit då verkar det vara en drog åt korna. De åt även bark av asp och fina kvistar.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Löv som foder

Inlägg av rödluvan »

Egentligen klarar sig hästar med sämre foder än mjölkkor, köttkor och hästar kan äta ganska likvärdigt foder, dock föredrar som ni säger hästar litet finare material i fodret jämfört med kor som kan äta grövre strån lättare.
Mjölkkor bör man vara noga med att de inte får skämt eller angripet foder.

Troligen härstammar detdär från att man gav hästarna ängshö från torra ängar om de arbetade hårt då det brukar vara finare och att de förbrukade mer kolhydrater i fodret när de arbetade hårt, därför behövde de mer näringsrikt foder än oxar och köttkor då de inte har ett lika effektivt matsmältnings system.

Vidare är det oerhört viktigt att man inte får in hästspillning i ensilage, kor och får tex kan då bli förgiftade av bakterier som härstammar från hästgödsel (hästgödsel innehåller bakterier som tillhör samma familjer som stelkramp och spetälska, vid jäsningsprocessen kan elaka bakteier ta över de "snälla" och orsaka allvarlig foderförgiftning hos kor och andra djur).

Det går bra att ge får löv, men de kan inte äta kvistar eller grovt hö, getter kan äta finare kvistar med mycket knoppar, de är också bättre på att barka grövre kvistar som har tunn bark.

Får kan inte äta grovt ko eller hästhö, de behöver en större andel fina strån i fodret, man kan för visso ge dem grövre hö men då kommer det att bli mycket svinn då de i så fall bara plockar det de kan äta och lämnar kvar grova strån man kunde ha använt till kofoder i stället.

Jag brukade torka knippen med sly under taksparrana i en gammal lada och hänga in direkt till getterna sedan på vintern då plockar de av det de kan äta och lämnar resten som man kan elda med eller kompostera. Så länge det inte är mögligt så att det blir hälsovådligt eller på annat sätt förstört är det ingen fara så långe det hängt så att allt är väl torkat och luftigt kan mig veterligen ej skadliga bakterier eller giftigt mögel växa i det (åtminstone har jag aldrig haft problem med lufttorkat komplement foder, det har känts frecht när jag själv smakat på det också... :D ).
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Skriv svar

Återgå till "Djurhushållning"