pickla grönsaker för lagring

Hur man lagrar föda
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

pickla grönsaker för lagring

Inlägg av Strångsjö »

Alla moderna recept saknar konserveringsmedel och kräver kyla, de
äldre kräver riktig källare. (jag saknar)

Hur jag jag än söker på nätet finns bara hipster-recept a la amerikansk östkust på snabb-pickling,
ska lagras dagar, veckor, några månader i kylskåp (jag har inte ledigt utrymme). Avsedd för smaken
snarare än långlagring för överlevnad utan el.

Tänker mig göra en stor lag, ha flera mindre burkar. Fylla dem med lag och grönsaker i den
takt de skördas.

Ett gammalt familjerecept säger alun, vinsten, pepparrot. Alun
har jag, vinsten ler apotekspersonalen och säger att "fanns förr"

Coop säger "pepparrot har vi slutat med ingen efterfrågan"

Lagring, ca 15-18 under högsommar, ca 10-15 vår och höst, vinter ca 8-10 grader.

Någon här som vet hur man gör?
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: pickla grönsaker för lagring

Inlägg av EN brun böna »

https://www.borgebykryddgard.se/kryddor ... -of-tartar

kan skriva några recept i morgon är för trött nu
Skogsmulle
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 jul 2020 08:47

Re: pickla grönsaker för lagring

Inlägg av Skogsmulle »

Vanligtvis förvarar man inlagda grönsaker i källare eller jordkällare.
Ett alternativ är ju att koka in burkarna efter du haft i lagen, alltså hermetisk inkokning. Innehållet kommer hålla i flera år förutsatt att vakuumet är tätt.

https://www.alternativ.nu/index.php?topic=13736.0

Har själv aldrig testat att koka in pickleburkar, men det borde gå. Kan hända att smaken blir lite konstig.
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: pickla grönsaker för lagring

Inlägg av EN brun böna »

Alun är inte ett konserveringsmedel i det här fallet utan tillsätts för att grönsakerna ska hålla sig knaprigare och inte bli så sladdriga. Men alun är en aluminiumförening och därför avråds det idag från att användas. Allt var inte bättre förr.
Vinsten och vinsyra tillsätts för att grönsakerna ska behålla färgen och till viss del sitt vitamininnehåll. Man kan också använda lite pressad citron eller citronsyra.
Så de här ämnena behövs inte , inte ens för långtids förvaring.

Här ett gott recept som håller upp till 12 månader om det förvaras svalt och mörkt.
Mjuka grönsaker delas i mindre bitar och hårda grönsaker förvälls innan inläggningen börjar
1 kg grönsaker tex 2 morötter, 1 litet blomkålshuvud, 2 stjälkar blekselleri, 1 grön och 1 röd paprika, 4-6 små gröna tomater, dillkvistar vitlöksklyftor.
Saltlag 1 liter vatten och 1 dl salt utan jod .
Ättikslag 2 dl ättikssprit , 3 dl vatten, 4 dl socker, ½ msk kryddpeppar hel, 3 kryddnejlikor, ½ tsk vitpeppar hel, 2 lagerblad

skala och skiva morötter och dela blomkålen i små buketter, förväll i lättsaltat vatten 2-3 minuter, låt rinna av.
skär upp selleri, tomater och paprikor, blanda med de övriga i en skål häll över saltlagen och låt stå i 1 dygn.
häll av saltlagen och lägg grönsakerna i burkar, lägg i dillkvistar och vitlök i varje burk efter smak, koka upp ättikslagen med kryddorna och häll den het över grönsakerna i burkarna , skruva på locket genast, den är klar att ätas efter 3 veckor,
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: pickla grönsaker för lagring

Inlägg av Omnivore »

Stort tack till den Bruna Bönan. Skrev av receptet genast.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: pickla grönsaker för lagring

Inlägg av Strångsjö »

Även jag tackar
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: pickla grönsaker för lagring

Inlägg av Strångsjö »

Riktigt länge sedan var alun vanligt i brödfusk, binder vatten, bagare blandade ut
degen ökade vikten.

Tänker mig att snabbpastörisera (80 c), kyla snabbt, eller koka fort hälla över,
kyla fort.

har bittra gurkor, halvmogna tjockskaliga mindre tomater (i okt / nov), dillkronor har
jag nu. I övrigt, ev. rea-priser på grönsaker, i höst, att fylla upp med.

Än en gång, tack för receptet
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: pickla grönsaker för lagring

Inlägg av Strångsjö »

Lagt in med ditt recept, gurka, andra grönsaker, kryddörter. Förvarar burkarna i kylen.

Smakade lite för tidigt,inläggningarna måste vila längre, månader. När kylan kommer,
ut i garaget, ned i källaren.

Kommande månader mkt tomater.
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: pickla grönsaker för lagring

Inlägg av Strångsjö »

Följde inte receptet korrekt. Lagt in _med_ jod... oroväckande, om tanken är att viss jäsning hör till
konserveringen.

De med jod blir avsmakning nu och i höst.
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: pickla grönsaker för lagring

Inlägg av Protect »

Jag fick squash av en vän som hade för mycket så jag tog detta receptet, det är syltad squash och sylta kan man ju göra med både gurka och annat. Eftersom jag fick lag över ska jag använda resten till rödbetor också och göra exakt likadant förutom att jag skivar dom istället för tärnar.

https://www.dansukker.se/se/recept/syltad-squash.aspx
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Skriv svar

Återgå till "Lagring"