Hur lagrar ni?

Hur man lagrar föda
Tank
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Hur lagrar ni?

Inlägg av Tank »

Jag lagrar mina saker i huvudsak på två sätt:
I vanliga dubbla papperskassar högt upp från golvet i torra tempererade utrymmen inomhus.
I IP-klassade plastlådor med låsbara lock som tål både väder och visst angrepp av smådjur.

Jag skriver även på förvaringen vad den innehåller samt bäst - före - datum så att man enkelt direkt skall se innehållet och ålder.

Jag har inget idag utanför huset, så där är erfarenheten begränsad.

Hur gör ni?

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Hur lagrar ni?

Inlägg av maskros »

Avfuktad källare.
Senast redigerad av maskros den 10 maj 2019 08:58, redigerad totalt 1 gånger.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Hur lagrar ni?

Inlägg av Skymning »

Vissa saker förvarar jag i mörker (vatten), andra saker förvarar jag i kylen (medicin). Mat försöker jag förvara ganska lufttätt (mot insekter) och i mörker. En del utrustning i källaren.

Ska flytta bort utrustning till BOL i sommar, orsaken är att jag har haft besökare som sprungit på en del prepps när de t.ex. letat efter handdukar och ställt pinsamma frågor :oops:
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hur lagrar ni?

Inlägg av bastard »

en del i petflaskor, ex popcorn och ris och liknande som går i lätt
sedan 60 liter tunnor med spännbandslock och argon i om det inte är salt och socker tunnorna
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Hur lagrar ni?

Inlägg av FCR2 »

Alla matvaror som inte finns i skafferiet har jag i smartboxar. Köpte ganska nyligen mylar påsar och syreätare för att prova har bara ris där än. Har även lite ris vacumpackat. När jag bodde i lägenhet hade jag flera översvämningar i källaren så nu tål allt i källaren mer än 0,5 m vatten vilket är 10 gånger mer än när fiberinstallatörerna grävde sönder dagvattenbrunnen samtidigt som det var extrem mycket regn. Medicin förvarar jag också i smartbox, svalt och mörkt.
Dock är det ett problem att ha alla äggen i en korg, därför har jag följt diskussioner om cash/upplag med intresse.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Hur lagrar ni?

Inlägg av deadrabbit »

Tempererat förråd i foodgrade lådor med lock. Vatten är i dunk inomhus i mörker och ute med svartpåse över. Allt står i ett excelblad, bf datum, antal, osv. Lådorna är märkta namn/nr och allt återfinns på samma vägg med elfa hyllor 30cm från golv.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Hur lagrar ni?

Inlägg av Daltorpet »

Dels i skafferiet som är ca 3m2 walk in. Maten där förvarar vi Biltema plastbackar. Det är är själva prepp förrådet sen har vi mat för ca 1-2 veckor i köksluckorna det är det vi använder till vardags.

Utöver det är det i jordkällaren och i en friggebod.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Hur lagrar ni?

Inlägg av deadrabbit »

Lockfat i plast 30/60L var köper ni dem?
Dags för ris/pasta/socker/salt att flytta ut ur foodgrade låda!
3-3-3 Radio Plan
mango
Inlägg: 377
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Hur lagrar ni?

Inlägg av mango »

deadrabbit skrev: 22 sep 2019 09:39 Lockfat i plast 30/60L var köper ni dem?
Dags för ris/pasta/socker/salt att flytta ut ur foodgrade låda!
Det kan jag inte svara på, men jag köpte precis 20 st röda plasttunnor på 200 l, som fraktat oliver upp till Svedala. Dessa är såklart livsmedelsklassade men får ändå endast användas en gång för avsett ändamål.

Tänker ha flertalet till att bygga flytbryggor, men när jag tvättat ur dem så ser jag att de ju är finfina och borde kunna användas till förvaring av föda.

Kolla på blocket efter "tunnor livsmedel" så hittar du nog flertalet storlekar. Leta nytt känns onödigt dyrt tycker jag.
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 264
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Hur lagrar ni?

Inlägg av somvanligt »

Ris och bönor i orginalförpackningar i plastlådor. Torkad frukt, kött och grönt, mjöl, havregryn, pulver i mylarpåsar med syreabsorbenter i plastlådor. Allt detta långtid på vinden. Aldrig sett tecken på möss där.
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Skriv svar

Återgå till "Lagring"