Ett musigt år

Hur man lagrar föda
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Ett musigt år

Inlägg av Obstinat »

Fångar fortfarande några st varje vecka i min favvofälla. Bär namnet Mjölner o är Gul o Blå :D
Brukar använda snickers som bete. Men kört med påläggskorv nu på slutet. Lagt ned lite tid på att förhindra inpassage från de små kräken. :sneaky: Avvaktar resultat.... Förhoppningsvis har jag stängt till infartsvägarna för gott! Får se till o stänga dörren efter mig i fortsättningen.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Ett musigt år

Inlägg av xsive »

Obstinat skrev: 20 okt 2020 16:28 Fångar fortfarande några st varje vecka i min favvofälla. Bär namnet Mjölner o är Gul o Blå :D
Mjölner år bra. Har några
Mest använder jag Rapp. Lite enklare aptera och effektiv.
Med den lägger man betet på golvet och ställer den uppspända fällan på. Kör med ett par kulor hundmat och det funkar
https://www.shop.xn--smlnningen-s5ak.co ... 2-st.html?
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Ett musigt år

Inlägg av Charlie** »

Obstinat skrev: 20 okt 2020 16:28 Fångar fortfarande några st varje vecka i min favvofälla. Bär namnet Mjölner o är Gul o Blå :D
Brukar använda snickers som bete. Men kört med påläggskorv nu på slutet. Lagt ned lite tid på att förhindra inpassage från de små kräken. :sneaky: Avvaktar resultat.... Förhoppningsvis har jag stängt till infartsvägarna för gott! Får se till o stänga dörren efter mig i fortsättningen.
xsive skrev: 20 okt 2020 17:48 Mjölner år bra. Har några
Mest använder jag Rapp. Lite enklare aptera och effektiv.
Med den lägger man betet på golvet och ställer den uppspända fällan på. Kör med ett par kulor hundmat och det funkar
https://www.shop.xn--smlnningen-s5ak.co ... 2-st.html?
Man bör byta betet lite då och då. De små rackarna lägger dofterna på minnet när det springer för bi en fälla med en död stridsparskompis i. Jag har lyckts ganska bra med vanliga apterade fällor utan beten i trånga passager, där mössen springer. Precis som med beten så kan även mössen lära sig vad de ska undvika om de hittar stridsparskamrater döda i dessa anordningar. De tar i stället sats och skuttar över fällorna, eller slutar använda dessa passager och letar nya ingångsvägar. Fällornas placering kan också varieras. Den vanliga musfällan med träskiva kan sättas på högkant mot väggen, några cm ovan golvet. De som laborerat med elektriska fällor, dvs fällor som dödar med elchocker, erfar också att mössen så småningom undviker fällorna. De lär sig även uppfatta huruvida fällan är elektrifierad eller inte. Är strömmen inte påslagen så är de fritt fram och om strömmen är påslagen så undviker de dessa. Så byt betena efter hand och byt även fällorna/fångstmetoderna efterhand.
Kolla fällorna ofta! Låt ej fällor med döda möss ligga kvar. Plocka bort den död musen omgående!
...ja, jag vet. Det kan vara svårt att få detta att funka i praktiken om man har sin BOL 10 -20 mil bort!

Med denna logik så borde det vara fullt möjligt att få ett hus/byggnad/förråd musfritt. Om inträdet i byggnaden innebär en snabb död, så borde snyltarna undvika huset/byggnaden/förrådet!? :hm: Jag funderar över att använda den mat jag förrådsställt i BOL som bete. Luktar det knäckebröd, havregryn, ris, matvete, burkravioli, snickers, Bullen pilsnerkorv, leverpastej osv osv... så ska de helt enkelt fatta att det innebär en ond bråd död, med en fet jävla smäll!
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Baalbek
Inlägg: 36
Blev medlem: 26 jul 2019 09:12

Re: Ett musigt år

Inlägg av Baalbek »

2 del Jordnötssmör med bitar +1 del glykol = döda möss.

Skär av en 0,5l petflaska på mitten, ta flaskhalsdelen och skruva av korken, lägg i 1-2msk med jordnötssmör och glykolblandningen, tejpa över den avskurna delen med silvertejp.

Repetera ovan tills rätt antal beten är tillverkade.

Nu har du skapat en betesmojäng som inte katter etc kommer in i..

Lägg ut betet där avskumsmössen/ vider-råttorna håller till och inom några dagar har du döda äckelgnagare någonstans.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Ett musigt år

Inlägg av Charlie** »

Baalbek skrev: 21 okt 2020 16:41 2 del Jordnötssmör med bitar +1 del glykol = döda möss.

Skär av en 0,5l petflaska på mitten, ta flaskhalsdelen och skruva av korken, lägg i 1-2msk med jordnötssmör och glykolblandningen, tejpa över den avskurna delen med silvertejp.

Repetera ovan tills rätt antal beten är tillverkade.

Nu har du skapat en betesmojäng som inte katter etc kommer in i..

Lägg ut betet där avskumsmössen/ vider-råttorna håller till och inom några dagar har du döda äckelgnagare någonstans.
De där ska jag prova! :up: :up: :up: Hur lång tid efter eller hur långt i från fällan inträffar döden? ...på ett ungefär alltså?
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Baalbek
Inlägg: 36
Blev medlem: 26 jul 2019 09:12

Re: Ett musigt år

Inlägg av Baalbek »

Charlie** skrev: 21 okt 2020 17:05
Baalbek skrev: 21 okt 2020 16:41 2 del Jordnötssmör med bitar +1 del glykol = döda möss.

Skär av en 0,5l petflaska på mitten, ta flaskhalsdelen och skruva av korken, lägg i 1-2msk med jordnötssmör och glykolblandningen, tejpa över den avskurna delen med silvertejp.

Repetera ovan tills rätt antal beten är tillverkade.

Nu har du skapat en betesmojäng som inte katter etc kommer in i..

Lägg ut betet där avskumsmössen/ vider-råttorna håller till och inom några dagar har du döda äckelgnagare någonstans.
De där ska jag prova! :up: :up: :up: Hur lång tid efter eller hur långt i från fällan inträffar döden? ...på ett ungefär alltså?
Gnagarna dör inte knall fall utan det tar väl en dag innan dom bränns upp på insidan av glykolen, och då har dom ju gömt sig någon stans i sin dödsångest - vilket man ofta känner på lukten om dom gömt sig i närheten (väggarna). Hade en råtta under altanen som jag betade detta för och efter någon vecka (?) luktade det as på uteplatsen och då låg den där under. Kommer faktiskt inte ihåg hur lång tid det tog, men han dog i alla fall och hans kompisar kom inte tillbaka.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Ett musigt år

Inlägg av Charlie** »

Baalbek skrev: 21 okt 2020 18:25 Gnagarna dör inte knall fall utan det tar väl en dag innan dom bränns upp på insidan av glykolen, och då har dom ju gömt sig någon stans i sin dödsångest - vilket man ofta känner på lukten om dom gömt sig i närheten (väggarna). Hade en råtta under altanen som jag betade detta för och efter någon vecka (?) luktade det as på uteplatsen och då låg den där under. Kommer faktiskt inte ihåg hur lång tid det tog, men han dog i alla fall och hans kompisar kom inte tillbaka.

Ja, då funkar det ju som med råttgift. Syftet med "långtidsverkande" gift är ju att gnagarna inte skall kunna identifiera giftkällan. Det första en råtta gör när den hittar en hittar en död stridsparskompis, är att lukta i dess mun för att kontrollera vad den ätit av och sedan kontrollera den närmaste omgivningen. Ju längre bort en råtta dör från giftkällan, ju mindre risk är att resten av råttorna i huset räknar ut att det är gift.

:up: :up: :up:
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Ett musigt år

Inlägg av Obstinat »

Baalbek skrev: 21 okt 2020 16:41 2 del Jordnötssmör med bitar +1 del glykol = döda möss.

Skär av en 0,5l petflaska på mitten, ta flaskhalsdelen och skruva av korken, lägg i 1-2msk med jordnötssmör och glykolblandningen, tejpa över den avskurna delen med silvertejp.

Repetera ovan tills rätt antal beten är tillverkade.

Nu har du skapat en betesmojäng som inte katter etc kommer in i..

Lägg ut betet där avskumsmössen/ vider-råttorna håller till och inom några dagar har du döda äckelgnagare någonstans.
Tack för tipset! :up: :up:
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Ett musigt år

Inlägg av Protect »

Jag kör med Biltemas fällor och i år har jag betat med nåt som inte behöver bytas utan bara fyllas på, jag tog en bit neopren från en gammal våtdräktssocka, klippte en remsa av den bred som en korvbit alltså "lagom", klippte av den i lämplig längd som blev knappt 5 cm och rullade ihop den och klämde fast den i klykan. Sen impregnerade jag den med chokladsmet man har på glass som jag hade hemma och se på fan, det blev en 10-poängare från första natten. 4 fällor och 4 möss per natt är väl ändå succé, givetvis kan man beta med kolasmet, sirap eller nåt annat kladd som är sött och luktar lite för möss är inte så kräsna.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Ett musigt år

Inlägg av Strångsjö »

Även jag tackar för tipset om jordnötssmör.

Sorkarna ratar som sagt ost, har inte jordnötssmör, men solrosfrön
verkar de gilla. (som jag har)

Glad att inte ha råttor, vare sig bruna eller svarta. Är husmus, åker och vattensork,
näbb och skogsmus saknas här. (så vida inte "husmus" _är_ en skogsmus?)

Vid överlevnad skulle jag hellre äta sork än mus, vattensorken är rejält stor
och vegetarian.

Annars, vid shtf kanske man kan agna (för fisk / kräftor) med valda delar av mus/sork
Skriv svar

Återgå till "Lagring"