skitplåthyllor .

Hur man lagrar föda
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

skitplåthyllor .

Inlägg av bastard »

köpte två plåthyllor på lidl
dom skulle ju klara åtminstånde anständigt vikt..

dom råkade bli liggandes ett år eller så
ska ordna lite och tänkte ta en sådan hylla för att ordna upp saker

saaatan vilken dåligt konstruktion
hyllorna i galvad plåt aningen tjockare än ugnsaluminiumfolie
pelarna av samma sort

jag kunde böja plåten med fingrarna....

tja efter en del möda fick jag ihop en, svårast var att börja någonstans så skiten inte vek ihop sig under monteringen

känns tveksam att den kan stå upp för sig själv

tja, det är en sak som jag absolut inte är nöjd med
och för er andra, köp inte dom där billigaste plåthyllorna från snålköpeladorna
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: skitplåthyllor .

Inlägg av Protect »

Det finns "proffsprodukter" som inte är så mycket bättre, jag fick en hel knippa hyllor och ben av ett elektronikföretag dom köpt in dyrt men som inte stod för sig själv. Dom finns numera i mitt elektroniklabb, är bultade i väggen och underförstärkta med träribbor annars faller skiten ihop av sig självt. :smack:
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: skitplåthyllor .

Inlägg av Jakob »

Jag köpte fyra hyllor i förzinkad plåt, ungefär ½mm i tjocklek. Pelarna i samma material. Helt perfekta till växthuset då man kan så frön på fem hyllplan.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Fotogenmannen
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 maj 2019 18:39

Re: skitplåthyllor .

Inlägg av Fotogenmannen »

Nån som har bra tips på lite mer rejäla plåthyllor? Jag lyckades knipa ett par stycken riktigt bra på en konkursauktion, men nu behöver jag fler.

Edit: Och med plåthyllor menar jag med hyllplan av plåt. Inte MDF som faller ihop på några månader om det råkar vara det minsta fuktigt... :D
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: skitplåthyllor .

Inlägg av xsive »

När jag köpte fastighet hade en av byggnaderna tidigare varit uthyrd till MOB-förråd för sjukvårdsmateriel.
Alla hyllorna hade lämnats kvar när dom tömt förrådet.
Allt i trä men riktigt bra kvalitet med hyllplan i rejäl riktigt hård board av Masonittyp och limmade träribbor ca 30mm mellan. Typ 80cm djup
Bra stolpar av skiktlimmade träribbor
Ok tål väl inte fukt så bra men belastning riktigt mycket. Inga problem med 40-50kg per hyllplan
Byggde om två innerväggar i annan byggnad till fasta hyllor i 4 plan med dessa men fick ändå ett 40-tal hyllplan över
Dessa gick till en granne som sen byggde liknande.
Skillnad på trä och trä
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: skitplåthyllor .

Inlägg av bastard »

ikea har famely pris på bror, som dom kallar heavy metal ...........
jag skulle nog kalla dom fusk hipsters...

hadde jag haft sådana i garaget hadde dom skrynklat ihop sig av blotta åsynen av mina prylar...

pallställ av gamle typen med I balkar är ganska ok
dom nyare känns oftast klena, en liten knäck på fel ställe och skiten trillar ihop
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: skitplåthyllor .

Inlägg av FCR2 »

Har ett långsamt projekt att byta ut mina jula plasthyllor (hade ofta översvämningar) mot ikeas omar. Gillar hyllplanen av galler typ. Minns inte viktgränsen nu, men utmärkt för mina behov.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: skitplåthyllor .

Inlägg av xsive »

Var och hämtade ett antal butikshyllor hos en kompis idag.
Hans far hade ägt en fastighet med mindre mataffär och som utvecklad horder hade han sparat allt från butiken i ett par garage plus källare.
Hyllor, frysar, kundvågar med etikettskrivare, kassor, köttbandsåg, skärmaskiner, komprimator, vacuumpackare (den har jag ev ögonen på) osv osv.
Äffären stängdes nog någongång på slutet åttiotalet...
Hyllorna blir utmärkt till mitt matlager. :D :D :D Både rejäla trähyllor och kromade ståltrådshyllor som hängs på kraftiga stålstativ.
Klart gjorda för att klara några hundra kilo socker och mjöl. Ingen Julaskit
Ställning gjorda för dubbelsidigt med hyllor idag men moddar troligen till enkelsidigt längs en 4m vägg i källaren
I started out with nothing, and still have most of it left
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: skitplåthyllor .

Inlägg av Obstinat »

Fyndade på Jula för några veckor sedan! :D

Såg att det var fullt med gubbar som rev ned ställagen. Vart blyg i ungefär 2 sekunder :mrgreen: o frågade försynt om de skulle slänga allt. O det skulle de.....Erbjöd mig o frakta undan en hel del.... Snudd på nyskick så fick jag tag på ställage med bärighet på 1 ton per pallplats. Så nog går det få tag på om man inte är alltför blyg :mrgreen:
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: skitplåthyllor .

Inlägg av xsive »

Obstinat skrev: 06 mar 2022 18:52 Fyndade på Jula för några veckor sedan! :D

Såg att det var fullt med gubbar som rev ned ställagen. Vart blyg i ungefär 2 sekunder :mrgreen: o frågade försynt om de skulle slänga allt. O det skulle de.....Erbjöd mig o frakta undan en hel del.... Snudd på nyskick så fick jag tag på ställage med bärighet på 1 ton per pallplats. Så nog går det få tag på om man inte är alltför blyg :mrgreen:
Holy crap :o Låter nästan för bra för att vara sant.
Gratulerar :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Speciellt när man tänker på att det närmaste dom säljer som absolut inte är av proffskvalitet kostar ett par tusen för en 2m sektion
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... la-014169?
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Lagring"