återanvända kapsyler?

Hur man lagrar föda
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

återanvända kapsyler?

Inlägg av bastard »

bara en tanke, vore värt att ha någon back ölflaskor för framtida bruk,
när man gjorde egen, dålig, öl förr så köpte man lösa kapsyler och en kapsylmaskin

när man öppnar en flasköl med kapsyl och gör det försiktigt så syns det knappt på dom

någon som provat att återanvända kapsyler?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 764
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: återanvända kapsyler?

Inlägg av FCR2 »

Köpte några patentkorkar från kina, passar många olika flaskor.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: återanvända kapsyler?

Inlägg av bokmalen »

Jag kör med IKEA korken.

Nu får vi se om/när det blir att göra öl nästa gång. Stället inom rimligt avstånd som sålde saker har konkat...
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: återanvända kapsyler?

Inlägg av xsive »

bastard skrev: 25 jul 2021 12:30 när man öppnar en flasköl med kapsyl och gör det försiktigt så syns det knappt på dom

någon som provat att återanvända kapsyler?
Har gjort fulöl i min ungdom. Nu kostade väl icke nya kapsyler många ören styck men hade en öppnare som liksom greppade över hela kapsylen och bara lyfte kanten. En std öppnare vill ju annars vika dom lite på mitten. Testade nån gång men för liten kostnad. Gjort äcklig öl från malt på burk typ coopers och även ännu äckligare öl där man köpte lättöl och blandade med essens och hemkört.. skulle sen stå till sig någon vecka men fy för den lede 😀
Idag kan man göra fin egen öl från bra råvaror men enklare och billigare ta en tur till 🇩🇪 när det inte är covid-stängda gränser
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: återanvända kapsyler?

Inlägg av Charlie** »

bastard skrev: 25 jul 2021 12:30 [...när man gjorde egen, dålig, öl förr så köpte man lösa kapsyler och en kapsylmaskin]
xsive skrev: 25 jul 2021 20:45 Har gjort fulöl i min ungdom.
Jag vet inte exakt vad ni menar med "egen, dålig öl"/ "fulöl" Jag har aldrig försökt mig på att göra egen öl med dessa ölsatser som man kan köpa. Det är för invecklat och för mycket jobb. Jag och några kompisar brukade där emot köpa backar med 2.8:or, öppnade kapsylerna försiktigt så att de inte skadades, tömde ut 2 cl ur varje flaska och fyllde på med lika mycket 40%-sprit, och tryckte tebax kapsylen. Resultatet blev en hyfsat bra starköl.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1071
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: återanvända kapsyler?

Inlägg av rödluvan »

Det borde gå, kolla tätningsbrickan bara är frech, bäst för återbruk var dedär gamla i kork, men jag använder också patentkorkar.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Skriv svar

Återgå till "Lagring"