Frysen temperatur

Hur man lagrar föda
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 922
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Frysen temperatur

Inlägg av deadrabbit »

Fantastisk tråd. Starta era experiment och förbered era frysar för både en varm sommar och elavbrott.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Frysen temperatur

Inlägg av xsive »

Drar igång lite praktiska prov men inte så fullskaligt ännu

Startat idag med frysprover för några olika blandningar med vatten och fryspunktsänkande tillsatser.
4 olika prover i genomskinliga 25cl flaskor.

Vill idealiskt ha en vattenbaserad vätska som inte startar frysa före minus 7-10 grader och är så mycket som möjligt fryst vid minus 15-17 grader.
Saltblandning kommer att ge ett ganska stort intervall mellan start frysning till helt fryst där det i intervallet är mer eller mindre % slush-is
Inkluderar prov med inte enbart NCl inblandat.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Frysen temperatur

Inlägg av Charlie** »

xsive skrev: 22 maj 2019 19:53 Hittade till slut en förklaring från en kunnig person xxargs på forumet utsidan.
Intressanta delar inkopierat nedan
Vanlig is har ca 333 kjoule/kg i smältvärme och närmast oslagbar som kylbank och det är ytterst få ämnen som har mer smältvärme per kg än just vatten.

sedan kan man labba med olika vatten/saltlösning

Med 5% viktprocent salt i vatten så börja lösningen fälla ut vattenkristaller vid -3.2 grader och ju kallare ju mer iskristaller bildas och det som är kvar blir allt saltare. Vid - 18 grader så är det flytande som är kvar runt ismassan ca 20% salt och vid -21.2 grader C så fryser även kvarvarande saltlaken till fast form - en bildas en salthydrat eller kryohydrat.

Det betyder också att tinandet av en sådan block med 5% salt i vatten startar med mycket kall temperatur så länge frysta koncentrerade saltlaken finns kvar i ismassan och därefter snabbt blir varmare med allt lösare ismassa i och vid -3.2 grader så smälter det sista isen.

Vill man behålla djupryst så kallt som möjligt tills hela isklampen tinat fullständigt så skall man blanda 22.4 vikprocent vattenfri koksaltsalt i vatten (med kristallvatten, som vanlig bordssalt 36.2 viktprocent) och därefter stoppa i en frysbox ställd på minst - 25 grader kyla i något dygn - det fryser långsamt.

En sådan saltisklamp är nu konstant -21.4 grader C vid långsam tining till sista isen har försvunnit.

Koksalt:
vattenfritt 22.4%, med kristallvatten 36.2% (vanlig diskmaskin/bordssallt), smättemperatur -21.2 grader C, smältvärme 246 kJoule/kg

Alla värden avser viktprocent

För frysvaror @ -18 grader så är det nästa självklar med koksaltlösning enligt ovan, lättåtkomlig och billig salt för alla... men vill man ha varmare men ändå några grader minus kallt för frysvaror så blir det att jaga de lite mera svåråtkommliga salterna.
Hela inlägget här:
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=56846


Prov blir med 5% koksalt


Sorry för att jag nördade ner mig och nog avvek en del från TS inlägg :oops:
Den där "xxargas" på utsidan.se, är en fantastisk källa till input i olika frågor som gäller energi och energiförbrukning. Visst finns han även med på ss-forumet?
xsive skrev: 24 maj 2019 17:19 Drar igång lite praktiska prov men inte så fullskaligt ännu

Startat idag med frysprover för några olika blandningar med vatten och fryspunktsänkande tillsatser.
4 olika prover i genomskinliga 25cl flaskor.

Vill idealiskt ha en vattenbaserad vätska som inte startar frysa före minus 7-10 grader och är så mycket som möjligt fryst vid minus 15-17 grader.
Saltblandning kommer att ge ett ganska stort intervall mellan start frysning till helt fryst där det i intervallet är mer eller mindre % slush-is
Inkluderar prov med inte enbart NCl inblandat.
Nu är vi lite nyfikna på hur ditt laborerande har utfallit!?
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Frysen temperatur

Inlägg av xsive »

Charlie** skrev: 18 feb 2021 10:31 Nu är vi lite nyfikna på hur ditt laborerande har utfallit!?
Nu får jag skämmas. :oops: :nono: :oops:
Startade med ett test i tom frys och saltvatten i 0,25l PET men innan jag kom någon egentligt vart
så blev det omprioriteringar på det frysta matförrådet och den boxen fylldes och har sen dess
varit fylld med frysta matvaror så testningen har helt avstannat.
Inget man vill låta frysen variera upp och ner i temperatur då för tester.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Frysen temperatur

Inlägg av Charlie** »

Jag känner igen det där. En lekfull experimentlusta, dödas brutalt, av ett skoningslöst vuxenansvar. :D
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Frysen temperatur

Inlägg av FCR2 »

Hur fan lyckades jag missa denna tråden när den skapades :smack:
Klockrent! Outstanding!
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Frysen temperatur

Inlägg av reboot »

Måste lägga till de andra salterna också, så alla de olika recepten och kunskapen från xxarg finns sparade i den här tråden också.
Alltså fortsättning på föregående utdrag efter koksalt (natriumklorid):

Nu kanske man inte vill köra så kallt och det finns andra salter tillsammans med vatten ger smältning på annan gradtal men fortfarande ger konstant kyla på samma gradtal till allt is är smält - man kommer inte ifrån att ju kallare man ha i boxen, ju mer värme tränger det in och smälter isklamparna fortare, har man frysvaror så kanske det räcker att hålla det vid -6 - -10 grader istället för -18 grader och därmed kanske dubbla förvaringstiden med samma klylklampmängd

Koksalt:
vattenfritt 22.4%, med kristallvatten 36.2% (vanlig diskmaskin/bordssallt), smättemperatur -21.2 grader C, smältvärme 246 kJoule/kg
Natriumnitrat:
36.9 %, smältemperatur -18.5 grader C, smältvärme 211 kJoule/kg

Ammoniumklorid:
18.7%, smälttemperatur -15,8 grader C , smältvärme 309 kJoule/kg

Kaliumklorid:
19.7%, smättemperatur -11.1 grader C, smältvärme 301 kJoule/kg

Zinksulfat:
vattenfritt 27.2%, kristallvatten 48.5% smälttemperatur -6.55 grader C, smältvärme 213 kJoule/kg

Magnesiumsulfat::
19.0%, smälttemperatur -3.9 grader C, smältvärme 241 kJoule/kg

Natriumkarbonat (kristallsoda, målarsoda):
vattenfritt 5.9%, med kristallvatten (kristallsoda) 15.9%, smälltemperatur -2.1 grader C, smältvärme 321 kJoule/kg

Natriumsulfat:
vattenfritt 3.8%, med kristallvatten 8.6%, smälttemperatur -1.2 grader C, smältvärme 336 kJoule/kg.

Alla värden avser viktprocent - dvs. för kaliumkloridblandning så gör man en blandning med 197 gram salt och 803 gram vatten per kg färdig lösning.
.
Courtesy of xxarg på Utsidan
https://www.utsidan.se/forum/threads/ky ... par.56846/
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
mopar340
Inlägg: 425
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Frysen temperatur

Inlägg av mopar340 »

Nice tråd. lite sugen på att testa. Har en 31l isothermbox som står och väntar på båt/friluftssesongen som kan agera frys.
Måste bara gräva fram lämplig logger...?
houser
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 apr 2022 10:28

Re: Frysen temperatur

Inlägg av houser »

Grym tråd!
är lite sent ute, men skall precis dra igång ett offgridprojekt med frysboxar och hoppas det är ok att svara i en smågammal tråd här?

Min fråga är hyfsat kort och konkret. Jag undrar över receptet för tillverkning av denna saltlösning som jag tror blir perfekt för våra behov:
"vattenfritt 22.4%, med kristallvatten 36.2% (vanlig diskmaskin/bordssalt), smälttemperatur -21.2 grader C, smältvärme 246 kJoule/kg"

Har tillgång till RO vatten som jag undrar om det är bra för ändamålet då man ju kan veta att det har noll salthalt?
För en liter färdig lösning, är det alltså om vi för ändamålet för tillfället låtsas att en liter vatten väger 1kg helt enkelt:
224 gram bordssalt till 776 gram RO vatten? Jag förstår inte riktigt vad som avses i sammanhanget med " kristallvatten 36.2%"
och hur man kan åstadkomma detta utan labbutrustning på plats ;)
Mycket tacksam om någon har tid och möjlighet att kommentera?
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Frysen temperatur

Inlägg av EN brun böna »

Det brukar ju vara is och salt i de här kylblandningarna. Jag har aldrig hört om saltvatten för ändamålet.
Kristalliserat vatten blir ju is?

https://www.naturvetenskap.nu/kemi/kemi ... n-44962193
Här talas det om kristallvatten och då är det andra salter det handlar om. Och denna reaktionen bildar värme inte kyla.
Skriv svar

Återgå till "Lagring"