gone pet

Hur man lagrar föda
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

gone pet

Inlägg av bastard »

funderat ett tag på hur jag ska lagra en del saker som ska vara hanterbara, fuktsäkra, insektssäkra

kommer ha mellanstorlekar av det så gott det går i petflaskor

dom har hanterbar storlek, relativt vandalsäkra, lätt att få tag på och kan annvändas till annat efter man tömt dom på det man lagrar i dom

så salt, socker, ris kommer vara i det i några tiotalet flaskor var
vetemjöl ska jag prova med, funderar lite på hur man ska bygga en maskin som kan ta bort luften och ersätta med ex kolsyra för att få det med längre hållbarhet

hm, kommer ha vatten i ett antal med,

vad mera bordde man kunna ha i vanliga 1.5 liter petflaskor?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: gone pet

Inlägg av maskros »

Krut?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: gone pet

Inlägg av bastard »

Dom har redan lämpliga antistatiska behållare :bam: ;)
Popcorn kpm jag på att jag har i petflaskor med, kan nog funka med ärtor med
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Tomtemor1
Inlägg: 203
Blev medlem: 07 jun 2019 18:40

Re: gone pet

Inlägg av Tomtemor1 »

Hel vete, havre, korn, majs, vit ris, böner, ärtor, linser håller nog rätt länge, särskild med syreätare
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: gone pet

Inlägg av maskros »

22or då?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: gone pet

Inlägg av bastard »

finns i konservburk om det är för den sakens skull ;)

hm, har diesel i några med, snidigare än vanlig dunk som har läckt för mig
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: gone pet

Inlägg av reboot »

Passar på och lägga in en varning här!

PET-flaskor är inte gastäta. T.ex. koldioxid (rätt stora molekyler) går rakt genom plastväggarna!
Upptäckte det när skulle dricka en 2år gammal Sprite som inte stått kallt. Ingen kolsyra kvar!

Hur syre och kväve och vattenmolekyler går genom flaskväggarna (partially amorphous PET1) på PET-flaskor vet jag inte, men det är fler som kommit på det där med att kolsyran försvinner...

Carbon Dioxide Diffusion Loss from PET Bottle:

https://composite-analytica.com/archive ... on-PET.pdf

Utdrag:
An interesting case is the diffusion of CO2 (Carbon Dioxide) through the wall of a PET (Polyethylene Terephthalate) bottle that contains soft or alcoholic drinks. You can think of Cola or beer. Reason for putting gaseous CO2 in drinks is taste. The gas gives a sparkling feeling and a reduction in tasted sweetness. You can imagine that diffusion of CO2 through the wall is a problem because of loss of these features in time; in other words, a loss of quality in time.
It is obvious from the tabled gas figures on the website, that PET is - compared to other commonly used plastics - one of the best barriers against various gases. However, the overpressure of the gas in combination with thin bottle walls manufactured of partially amorphous PET1, may lead to a considerable loss of CO2. Below we assess the loss by diffusion of CO2 from a 1.5 litre PET bottle for Cola....

Edit: Jo syre går också genom PET- flaskor, så glöm det där med mjöl och andra syrekänsliga livsmedel. Salt och socker kanske drar in fukt genom plasten??? och gör en hård kaka av allt......
Jag skippar PET- flaskor för långtidsförvaring!

https://www.presens.de/knowledge/basics ... -1138.html

Bättre att fortsätta med mylar-påsarna, som har ett diffusionstätt aluminumskikt, som hindrar gasdiffusion, eller glasflaskor/burkar.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: gone pet

Inlägg av bastard »

japp, det stämmer att det inte är gastätt
ett bra exempel är att om man har tomma petflaskor inför pantning så drar dom ihop sig när fukten försvinner i flaskan, och den skrynklar ihop sig istället

det är inte tänkt för långtidsförvaring, utan att ha ett lagom stort lager redo att hantera
dom större volymerna är i plastfat, men är svårare att hantera, men att ha ex 10 flaskor var av salt, socker och liknande som man kan ha för lätt hanterbart, bra skyddat att ta dirket är målet

det är därför jag vill ha övertryck med kolsyra i ex vetemjöl, har man övertryck vet man att flasken är ok, i värsta fall får man antingen rotera innehållet, eller fylla på ny kolsyra efter ett år eller två

jag har däremot haft en colaflaska som var 1 år efter bäst före som fortfarande var tryck i , så helt illa är det inte
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: gone pet

Inlägg av bastard »

hm, ser att jag varit otydlig

ser petflaskorna mer som återanvändningsbara plastpåsar med bra förslutning

socker salt och liknande håller ju hur länge som helst om det är rimligt förvarat

mjöl är en annan sak men har man kolsyra och överstryck i flasken så är det ok för min del, det är insektsfritt och mycket bättre än en papperspåse
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: gone pet

Inlägg av EN brun böna »

Sedan när du använt flaskan klart kan du göra rep av den (textat på engelska) https://www.youtube.com/watch?v=kF_8CXrvmVo

Smart trick
Skriv svar

Återgå till "Lagring"