Långtidslagra ris

Hur man lagrar föda
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3218
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Långtidslagra ris

Inlägg av Parabellum »

Har funderat på långtidslagring av ris ett tag och jag gör det på två olika sätt.
Första sättet är på 5 liters dunk och detta är mycket smidigt, då 5kg går i precis. Hanteringen från dunk är också mycket smidig.
Andra sättet är i mylar påsar med syreätare. Detta är för långtidslagring, +15 år i alla fall.
Men hur lång tid håller ris förvarat i mylar påsar och hur påverkar tiden riset gällande näringsvärdet?
Finns där risker med att ha ris i syre fattig miljö? Och kan man identifiera dåligt ris på något sätt?
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Långtidslagra ris

Inlägg av maskros »

Eftersom du kokar riset och botulin förstörs vid kokning https://www.ruokavirasto.fi/sv/privatku ... botulinum/ liksom alla (?) bakterier är det lugnt. Mögel skapar mykotoxiner och de kokar man inte bort https://www.livsmedelsverket.se/livsmed ... ogelgifter

Är det inte mögligt så är det lugnt då du kokar det.

Själv har jag torrvaror i 5 l-dunkar med syreätare i. Funkar i många år, har testat upp till fyra år.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Långtidslagra ris

Inlägg av reboot »

Kolla först hur mycket fukt som finns i riset.
Det är viktigare än syreätare och vacuumpackning. Är det för fuktigt bildas mögelgifter och andra otrevliga toxiner.
Den magiska gränsen är under 14% fuktighet vid lagring i 3-4 år, så neråt 10% för att lagra i 10 år. 7-8% för ”oändlig lagring.
Så torka riset om du ska långlagra i mylarpåsar.

Så väg väldigt noga upp t.ex 100gr och torka det på en plåt i en vädrad ugn på 60-70 grader i några timmar och väg det igen.
Beräkna viktminskningen från den troliga c:a 13% som riset hade vid köp och räkna ut fukthalten från det. Att komma ner till 0% är omöjligt, så det gäller att hitta en referens.
Jordbruksverket och liknande borde ha uppgifter på detta, så googla på fukt i spannmål.

Lukta noga på riset att det inte finns någon som helst mögellukt från början, då det kan ha varit mögligt och sen torkats. Det är mycket vanligt hos stormarknadernas (Lidl, ICA, COOP, WILLYS etc.) i deras oidentifierbara, ospårbara plastpåsar. Ingen har nån koll på det.
Köp gärna ditt ris hos en invandrarbutik. Dom brukar ha stenkoll på kvalitéerna och kommer inte undan med dåligt ris.

Att köpa billigaste Eldorado eller Lidl-riset och lagra det i 10 år är rätt dumt!, tycker jag.....
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
Beowulf
Inlägg: 52
Blev medlem: 25 nov 2019 10:23
Ort: Göteborg

Re: Långtidslagra ris

Inlägg av Beowulf »

Jag har inte riktigt orkat sätta mig in i det, men jag köper oftast jasminris på willys eller ica, brukar kosta 15kr/kg eller så. Jag har runt 50kg liggandes hemma, och har inte roterat det än eftersom jag började preppa för ca3 år sedan. Enbart det riset klarar jag mig utan att gå ner i vikt, i runt 2 månader tror jag. Det kostade 750kr i inköp, och är kanske inte hela världen om jag måste köpa nytt om 5år för att det börjar bli dåligt.

https://www.mat.se/search.html?q=ris&so ... -h%C3%B6gt
-"By failing to prepare, you are preparing to fail"
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Långtidslagra ris

Inlägg av reboot »

Det är ju en bas till ett bra preppförråd du redan har. Räcker absolut mer än 2 månader om du har lite självdiciplin!
Men, börja sortera dina påsar efter BF-datum. Ta inte datumen på allvar, utan bara sortera i tidsordning, så att du får lite ordning på påsarna.

Tittar man på sajten du länkat till, står det att det är producerat i Polen!! och har ett BF på mer än 31 dagar.
Det är verkligen ett lysande typexempel på att de stora kedjorna inte har nån koll på nånting, utom att dra in klöver.

Det här är lite info om riktigt jasminris: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Jasmine_rice
som är rätt dyrt och anses som världens bästa ris!

Det troligaste riset du har i påsarna är vanligt asiatiskt matris från Kambodja/Vietnam. Inget fel på det som matris. Om man i Polen tillsatt någon ”arom” för att få det likna jasminris, så har det redan dunstat bort genom plasten.
90% hela korn (kallas 10% broken), vilket är helt OK. Om du inte inte förvarat det i en fuktig källare eller ett ouppvärmt uthus, är det inget fel på det och du kan börja rotera.

Öppna äldsta påsen och sniffa. Det är främst mögellukt du ska leta efter. Näsan är det bästa instrumentet att känna om något gått fel.Öppna sen den nyaste påsen och jämför med lukten i den äldsta. Troligen är det ingen som helst skillnad och hela ditt parti är helt OK för konsumtion, så det är bara att tejpa igen den nyaste påsen och börja rotera.

Plasten i påsarna är troligast polyeten och den släpper igenom gaser och vattenånga, så har det förvarats torrt, i den låga luftfuktighet vi har i inomhusluften i Sverige, så har det torkat ytterligare under tiden.
Du kan ju också väga några av de nyaste och jämföra med de äldsta, för att se om de minskat i vikt. Men det förutsatt att fyllningsgraden var samma över åren.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Långtidslagra ris

Inlägg av Dancecommander »

Tror ni att hållbarheten ökar om riset läggs med syreätare i en glasburk istället för att ligga i originalplasten?
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Långtidslagra ris

Inlägg av Daltorpet »

Dancecommander skrev: 15 feb 2020 20:31 Tror ni att hållbarheten ökar om riset läggs med syreätare i en glasburk istället för att ligga i originalplasten?
Jag vet inte om det håller längre men just nu äter jag ris med datum 2014 och det har jag förvarat i Ikeas konservglasburkar. Jag märker ingen skillnad alls.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Långtidslagra ris

Inlägg av Skymning »

Jag har prövat att lägga 10 kilo ris i vanliga PET flaskor (tvättade rent innan naturligtvis), riset ser bra ut i allmänhet, men flaskorna verkar ha tryckts ihop sedan jag hällde i riset och drog igen korken (2017), ungefär som om det vore undertryck i flaskorna, nästan som om riset absorberar luft.

Förvarar även en del pasta från samma tidsperiod, men i originalförpackningar och i förseglad plastlåda. Tänkte ta fram något paket 2022 och testa om kvaliteten håller.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 266
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Långtidslagra ris

Inlägg av somvanligt »

Dancecommander skrev: 15 feb 2020 20:31 Tror ni att hållbarheten ökar om riset läggs med syreätare i en glasburk istället för att ligga i originalplasten?
Nej inte för ris.
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Sömnlös
Inlägg: 206
Blev medlem: 01 maj 2019 22:23

Re: Långtidslagra ris

Inlägg av Sömnlös »

Skymning skrev: 15 feb 2020 21:20 Jag har prövat att lägga 10 kilo ris i vanliga PET flaskor (tvättade rent innan naturligtvis), riset ser bra ut i allmänhet, men flaskorna verkar ha tryckts ihop sedan jag hällde i riset och drog igen korken (2017), ungefär som om det vore undertryck i flaskorna, nästan som om riset absorberar luft.

Förvarar även en del pasta från samma tidsperiod, men i originalförpackningar och i förseglad plastlåda. Tänkte ta fram något paket 2022 och testa om kvaliteten håller.
Riset brukar hålla väldigt bra, pasta tycker jag får en annan smak, inte dåligt men inte lika "gott" som färskare paste. Sen beror det självklart på vilken kvalite som man har ifrån början.
Skriv svar

Återgå till "Lagring"