Gone Mylar

Hur man lagrar föda
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Gone Mylar

Inlägg av xsive »

Vanligt om man bläddrar på Amerikanska preppsidor men mindre omtalat här på forumet
Långtidslagring av mat i Mylarpåsar alltså.
http://overlevnadsbloggen.se/vad-ar-det ... -talar-om/
Har en mindre mängd i det sen tidigare men var något år sen jag testade några påsar

Är på gång att skapa matlagring i 30l tunnor som var och en skall fyllas med basvaror för en person en och skall räcka en månad.
Lite grab and go samtidigt. Räknar då på 2000kcal per dag så målet är 60.000kcal per tunna vilket borde gå få plats med
Packas för långtidslagring, fuktsäkert, insektssäkert, gastätt och skall klara +10 år lagring
(Vissa saker som kan behöva bytas tidigare hamnar överst för åtkomlighet)

Såsom jag packar vill jag inte ha en sak i var tunna utan mellanstorlekar på förpackning av varje vara
så jag vet att får jag bara med en tunna så har jag har det jag behöver som bas en månad för en person
Tunnan (Blå plasttunna med lock och spännring) är yttre skydd och barriär mot insekter, fukt osv

Basvaror blir tex; Ris, gula ärter, torkade bönor, makaroner, vetemjöl, socker, salt, frystorkat kaffe, the, matolja osv

Fick idag hem en beställning på 100+100 mylarpåsar och syreätare. 26x35 och 14x20cm storlek på påsar.
Kostnad per styck för större och mindre påsstorlek med syreätare - ca 9kr respektive 4kr.
Tunnor står och väntar på att packas

Mylar och Mylar förresten..
Finns två huvudtyper.
- Antingen laminerad plast där ett lager är belagt med ett tunt lager aluminium (Ser normalt silverblanka ut)
Det man egentligen menar med begreppet Mylar. DuPont varumärke etc etc
- Eller den typen jag valt som består av kraftig aluminiumfolie laminerat med plast (Mer silvermatt i utseende)
Kallas ofta även den för Mylar men AL-folie påse är mer riktigt namn på den typen
Båda typerna förseglas genom värme som smälter ihop det inre plastskiktet

5e0e2d3cda766770233828 (1).jpg

Planerar tömma mesta luften i påsarna med en vacuumförpackare efter att lagt i en syreätare som sen skall förbruka
allt syre i den kvarvarande luften i påsen.
Sen värmeförseglas påsen. Påsar packas i tunna, ja ni förstår säkert principen.
Salt och socker har inget behov av Mylar eller syreätare så där blir det nog bara vacuumpåse som extra fuktskydd

Någon mer som kört Mylar och vill dela erfarenheter?

Fortsättning och lite bilder följer när jag kommit igång med packning....
I started out with nothing, and still have most of it left
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Gone Mylar

Inlägg av Dancecommander »

Spännande trådstart!
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Gone Mylar

Inlägg av bastard »

gillar det med en färdigpackad tunna
bara ta och gå i värsta fall

har det i 60 litersvariant och det är lite stort och tungt
men 20-30 liter känns helt ok
det ihop med en väska för annat och sedan vatten i dunkt med så har man något man bara kan ta och gå och klara sig ett bra tag


:up:

makaroner är svårt att vakumsuga ordentligt, dom går sönder :lol:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Gone Mylar

Inlägg av bastard »

fanns en sak eller två som jag funderat på med tunnor

ett att fylla dom med kvägas, argon eller kolsyra för att inte ha syre i tunnan,

eller om man har spannmål i dom att ha en gnutta övertryck och det med extremt torr luft dp unde -40 eller så
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 264
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Gone Mylar

Inlägg av somvanligt »

xsive skrev: 02 jan 2020 19:06 Någon mer som kört Mylar och vill dela erfarenheter?
Ja, samla och packa så många påsar som möjligt på en gång när du väl öppnat upp för att komma åt syreätarna. De är knepiga att hålla ok över mer än en återförslutning. Räkna heller inte med att alla syreätarna är ok ens från början. Känn på dom, det ska kännas smuligt, som sand, inte ha stelnat. Du har ca 2 min på dig innan de aktiveras. Förbered allt innan, så du har ett bord och en förhöjd kloss att lägga där du ska lägga och göra förseglingen. Det är vanskligare än man kan tro att hantera påsarna när de väl är fyllda och väntar försegling. Ha en handduk redo för att torka på insidan där förseglingen ska göras.
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Gone Mylar

Inlägg av xsive »

somvanligt skrev: 03 jan 2020 18:01 Ja, samla och packa så många påsar som möjligt på en gång när du väl öppnat upp för att komma åt syreätarna. De är knepiga att hålla ok över mer än en återförslutning. Räkna heller inte med att alla syreätarna är ok ens från början. Känn på dom, det ska kännas smuligt, som sand, inte ha stelnat. Du har ca 2 min på dig innan de aktiveras. Förbered allt innan, så du har ett bord och en förhöjd kloss att lägga där du ska lägga och göra förseglingen. Det är vanskligare än man kan tro att hantera påsarna när de väl är fyllda och väntar försegling. Ha en handduk redo för att torka på insidan där förseglingen ska göras.
Tackar för input. :up: :up:
Köpte syreätarna i 20-pack för att minska problemet. Kommer nog starta med att köra några få och återförsluta resten i en mylar innan
jag fått riktigt kläm på det.

Kommer inte köra varianten med strykjärn till förseglingen utan kör med plattång för hår.
Rekommenderas 190-220 grader och denna skall ge 215 grader. Hoppas den inte svalnar för snabbt.
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hus ... ng-004052/

Innan jag kommer så långt har jag tänkt suga ut luft med en vakuumförpackare och göra en första försegling med den.
Inte såå viktigt suga riktigt vacuum utan mest för att få bort huvuddelen luft. Syreätarna tar syret från resten
Nu kommer det väl ta ett par minuter per påse att göra detta så kan väl inte köra så många åt gången med syreätarna.
Det tar ett par minuter innan dom börjar aktiveras men dom verkar ju sen under en tid.
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hus ... re-802559/

Skall börja pröva mig fram lite under helgen så får jag se om planerna håller eller ej :wall: :?: :smack:
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Gone Mylar

Inlägg av xsive »

Börjat med lite tester. Konstaterar att inte helt enkelt få till det bra. :?
Man behöver lämna mer tom Mylarpåse i änden för att få den helt platt utan veck för att den skall försegla bra.
Innebär att man får begränsa volymen mat lite mer per påse.

Vacuumförpackaren med plastpåsar fungerar bra och den förseglar som den skall. Blir ca 3mm bred smältförsegling.
När jag kör Mylarpåsar i vacuumförpackaren lägger jag en ca 20mm bred remsa av vacuumplastpåse i änden av mylarpåsen. Se bild 2
Vacuumpumpning på enbart Mylar fungerar inte men det visste jag. Behöver vara en profilerad yta som på plastpåsarna
för det skall fungera suga vacuum. Mylar är helt slät invändigt så går ej med den enbart.

Försegla Mylar med vacuumpackaren är lite mer tricky. Gäller att få den helt utan veck annars knycklar den sig och blir inte tät
Ett tillkommande problem är att aluminiumfolien expanderar av värmen från värmetråden och det i sig vill skapa små veck i den
plus att påsen i sig är ganska styv. Se bild 3
Packaren värmer först tråden och sen trycker ihop lokalt genom att klämma ihop det med vacuum även om man bara trycker försegla
Tanken är ju att först skapa en 3mm bred försegling och sen köra med plattången som ger ca 15mm bred försegling. Se bild 4

Plattången för hår fungerar bra att smälta ihop Mylarpåsar. Å andra sidan ger nog strykjärn över kant jämnare kanttryck.
Man kan dock köra plattången lite samma genom att dra den sakta över ytan

Lite bilder från dagens test med en 2kg sockerpåse. Får ligga ett par dagar så ser den håller tätt men det ser ok ut

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Gone Mylar

Inlägg av bastard »

finns fördel med kammarvakummaskiner, dock dyra saker, sedan ska påsen spännas upp när den ska förseglas så man slipper veckan, inget kul alls
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Sömnlös
Inlägg: 206
Blev medlem: 01 maj 2019 22:23

Re: Gone Mylar

Inlägg av Sömnlös »

Har vakumpackat en hel del mat i mylar, främst ris.

Som nämnt tidigare så fungerar inte alla syreätaarna, vissa påsar blir inte "vaccade" och det är vad jag misstänker i de flesta fall dåliga syreätare. Bara att klippa av den förseglade ytan och göra om det dagen efter.

Att köra i en vanlig vackumförpackare med en bit plast för att få ut lyften är tricky, kör med att packa hårt och slänga i extra syreätare istället. Så slipper man ett steg.

Kör större påsar för att slippa spill, tycker jag fungerar bra.

Använd platttång, bättre, snabbare, extra allt jämför med strykjärn ;)
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 264
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Gone Mylar

Inlägg av somvanligt »

Men slösa inte fler mylarpåsar på socker bara :nono:
xsive skrev: 03 jan 2020 18:47 Nu kommer det väl ta ett par minuter per påse att göra detta så kan väl inte köra så många åt gången med syreätarna.
Det går att få till snabbare än så om du bara är förberedd och enbart använder syreätare. Fyll alla påsarna med vad som ska vara i, märk dom i förväg med innehåll och datum, och ställ på rad. Sen öppnar du syreätarna släpper snabbt i varje påse och tar de direkt och börjar värmeförsegla med strykjärn (eller tång) som är redo och varmt.
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Skriv svar

Återgå till "Lagring"